Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-18, 00:48
  #1
Medlem
Jag har känsliga käkleder, och vill använda dubbel tandskydd för kampsport-sparring. men tyvärr har jag svårt att hitta såna i svenska butiker och hittade de endast i amerikanska.

mina frågor är:

är dubbel tandskydd så mycket bättre?
finns det ingen svensk butik som säljer dessa?
om inte, vilken tycker ni jag ska köpa? (kolla länken)

http://www.shopzilla.com/8B--Boxing_...ox--1__sfsk--0
Citera
2005-04-18, 11:11
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Jag har känsliga käkleder, och vill använda dubbel tandskydd för kampsport-sparring. men tyvärr har jag svårt att hitta såna i svenska butiker och hittade de endast i amerikanska.

mina frågor är:

är dubbel tandskydd så mycket bättre?
finns det ingen svensk butik som säljer dessa?
om inte, vilken tycker ni jag ska köpa? (kolla länken)

http://www.shopzilla.com/8B--Boxing_...ox--1__sfsk--0


vet att dom säljer massor av sånna i Thailand. Dock lite svåra att få tag på, har inte en susning om dom är bättre eller sämre, borde vara bättre, lite klumpiga kanske, tror att det 'r behagligare med vanliga.
Citera
2005-04-18, 18:06
  #3
Medlem
Är det något fel på Intersports eller?
Citera
2005-04-18, 18:45
  #4
Medlem
Smockads avatar
Gör det verkligen någon större skillnad med dubbelt tandskydd? Har du testat med ett vanlig i gummi som man kokar i vatten och formar i käften? Biter du ihop runt det när du får en smäll på käften har jag svårt att se att käken ska röra sig.

Kolla annars med dina lokala tandtekniker. Knalla dit och fråga om inte någon av dem som jobbar där kan fixa ett åt dig, i utbyte mot att du betalar materialet och ger dem en slant svart.
Citera
2005-04-18, 19:16
  #5
Medlem
Låter som att det skulle bli djävligt jobbigt att andas med dessutom.

Lirar rugby och har ett vanligt tandskydd som man biter i efter man värmt upp det och det duger gott. Även när någon fan får för sig att sänka en knytnäve i ansiktet på en.
Citera
2005-04-20, 02:49
  #6
Medlem
har hört att proffsen använder specialgjorda tandskydd av tandläkare som går över tänderna där nere oxå, alltså likt dubbel tandskydd fast specialgjort.

stämmer detta?
Citera
2005-04-20, 02:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njordr
Låter som att det skulle bli djävligt jobbigt att andas med dessutom.

Lirar rugby och har ett vanligt tandskydd som man biter i efter man värmt upp det och det duger gott. Även när någon fan får för sig att sänka en knytnäve i ansiktet på en.

enligt de info jag har läst så är det lättare att andas, då du kan bita ihop och andas samtidigt. vilket man inte kan med en vanlig. och när man inte biter ihop, ja då riskerar man ju att få käken omplacerad.
Citera
2005-04-20, 09:32
  #8
Avstängd
Vill du så gärna ha ett dubbla tandskydd så kan du beställa ett på www.kvib.com
De flesta jag frågat som använder sådant tycker det är klumpigt och det är svårt att andas med dom.
Citera
2005-04-20, 20:57
  #9
Medlem
Hur bra hjälper tandskydd då?
Om jag får ett slag på mina tänder av en person som inte använder boxningshandskar, hur stor är chansen att jag får behålla mina tänder om jag använder tandskydd?
Citera
2005-04-20, 22:21
  #10
Medlem
Exakt hur skulle tandskydd skydda dina känsliga käkleder ? Dubbla eller ej.
Citera
2005-04-21, 09:48
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Demuynck
Hur bra hjälper tandskydd då?
Om jag får ett slag på mina tänder av en person som inte använder boxningshandskar, hur stor är chansen att jag får behålla mina tänder om jag använder tandskydd?


tror att du har missuppfattat ganska grovt, tandskydd använder man i sparring och i match, man slår inte varandra på tänderna, träffar man underkäken på en person som inte har tandskydd så slår tänderna emot varandra och ut varandra.
Citera
2005-04-21, 15:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickname
tror att du har missuppfattat ganska grovt, tandskydd använder man i sparring och i match, man slår inte varandra på tänderna, träffar man underkäken på en person som inte har tandskydd så slår tänderna emot varandra och ut varandra.
Tror du har missuppfattat ganska grovt.

Menar, om jag ute på stan, får ett slag på mina tänder/käke när jag har tandskydd inne, hur mycket hjälper det då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback