Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-22, 17:34
  #1
Medlem
Eller barn och barn. En ungdom 12-14 ska ställas i kö för att kunna få en bostad i Stockholm när han blir 18. Vilken/vilka bostadsförmedlingar är lämpliga? Tack.
__________________
Senast redigerad av puangsawan 2012-11-22 kl. 17:41.
Citera
2012-11-22, 17:37
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Sthlm har ju exempelvis en officiell bostadskö:
http://www.bostad.stockholm.se/sv/

https://bokabostad.stockholm.se/StatistikKotid.aspx
Citera
2012-11-22, 23:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sthlm har ju exempelvis en officiell bostadskö:
http://www.bostad.stockholm.se/sv/

https://bokabostad.stockholm.se/StatistikKotid.aspx
Som man inte kan ställa sig i förrän man är 18...
Citera
2012-11-23, 01:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan
Eller barn och barn. En ungdom 12-14 ska ställas i kö för att kunna få en bostad i Stockholm när han blir 18. Vilken/vilka bostadsförmedlingar är lämpliga? Tack.

Blir till att söka upp privatvärdar.
Citera
2012-11-23, 15:18
  #5
Medlem
Som sagt, det är 18 för att ställas i kö via Stockholms Bostadsförmedling.

Du gör nog bäst i att vänta tills månaden då personen fyller 18.
Man behöver inte vänta tills födelsedagen utan kan ställa sig i kö samma månad.
Sedan bör personen i fråga satsa på en ungdomslägenhet (t.ex för 18-åringar eller 19-åringar).

Om personen har tur är han / hon född tidigt på året och har därför en ganska hög chans att få en sådan lägenhet förutsatt att inkomstkrav och dylikt uppfylls.
Citera
2012-11-23, 18:34
  #6
Medlem
Har nämligen hört av folk som fått lägenhet tack vare sina föräldrar som var snälla nog att ställa barnen i kön redan när de var små. Har den möjligheten tagits bort hos alla bostadsköer i Stockholm?
Citera
2012-11-23, 18:58
  #7
Medlem
De privatvärdar jag har sett har ingen kö, utan väljer ut de intressenter de tycker ser bäst/säkrast ut för varje lägenhet. Undantaget är väl HSB, men där ska man ha stått i kö i ett par decennier innan man får något.
Citera
2012-11-23, 19:57
  #8
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan
Har nämligen hört av folk som fått lägenhet tack vare sina föräldrar som var snälla nog att ställa barnen i kön redan när de var små. Har den möjligheten tagits bort hos alla bostadsköer i Stockholm?

Nej, HSB tillåter att du ställer barn i kö. SKB också har jag för mig. Men som redan påpekats är det ett projekt på ganska många år innan du får något attraktivt från dessa. SKB har enligt egen utsago från fem års kötid i yttre ytterstaden vad det nu innebär, ställen som Hässelby kanske. HSB har en hel del hyreslägenheter, jag har bott i en sån själv, men kötiden är ganska lång där också. Jag vet faktiskt inte hur lång kö det är till exempelvis deras lägenheter i Skarpnäck eller Gustavsberg, men antagligen 5-10 år.

Men om du har ett barn som är 12-14 nu så finns det ju helt klart poänger med att ställa denne i någon kö så snart som möjligt. Även om det inte ger den första bostaden så kan det ge den andra eller tredje bostaden lite senare. I Stockholms bostadsmarknad ska man sprida riskerna och se till att ha så många möjligheter man kan. Nackdelen med både SKB och HSB är att man bosparar samtidigt som man köar, så det kostar några spänn om året. Maximal poäng i HSB (man söker genom sina poäng) kostade åtminstone tidigare 300 spänn i månaden. Å andra sidan är det som ett vanligt sparkonto så det blir ju som ett extra sparande till barnen.
Citera
2012-11-23, 20:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan
Har nämligen hört av folk som fått lägenhet tack vare sina föräldrar som var snälla nog att ställa barnen i kön redan när de var små. Har den möjligheten tagits bort hos alla bostadsköer i Stockholm?

Iaf i de största, kanske finns kvar i de mindre men då snackar vi knappast innerstaden iaf.
Citera
2012-11-23, 22:32
  #10
Medlem
Snurrens avatar
Glöm även SKB. Vet personer som köat sedan 1994 och har inte fått ett enda erbjudande än. HSB är ännu sämre eftersom man kan överta äldre släktingars kötid och det många gånger kräver över 1000 bosparpoäng vilket är lika med decenniers bospararande, typ 36 per år. Finns inte ett enda ställe i Stockholm som ger folk som är 18 år hyreskontrakt. Dröm och glöm och börja spara för att ge ungdomen en kontantinsats i br-köp i stället.
Citera
2012-11-23, 22:47
  #11
Medlem
DennisOlofs avatar
Exakt, det är mycket bättre spara ihop insatsen till en BR åt barnet (barnen), ettor är inte så dyra speciellt om man tar på mindre attraktiva ställen, eller långt från stan. Det är ju inget att klaga på, bara man får en bostad ska man vara glad anser jag. Speciellt i dessa tider och storstäderna där det är riktigt svårt hitta.

Jag vet inte hur det är med just BRF men jag tror inte de flesta bryr sig så mycket om en förälder köper en BR och låter barnet bo där, finns ju regler för allt detta såklart man det är upp till BRFen hur man gör osv.
Citera
2012-11-23, 22:59
  #12
Medlem
Snurrens avatar
Bra Dennis Olof att du tog upp det. Det finns många br-föreningar som kräver att den som bor där är delägare, men enligt strikta juridiska regler har föreningen inte rätt att ställa det kravet om det är en närstående som behöver bo där. Det kan vålla problem men är värt besväret att överklaga för man kommer antagligen få rätt. (känner till att det finns juridiska förarbeten av lagen som säger detta).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback