Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-21, 20:39
  #1
Medlem
Hej FB:are!

Jag har ingen koll på hur många av er som spelar Cosmic Encounter, men om det finns några så tänkte jag att man här kunde diskutera olika problem som man stöter på när man spelar. Vi brukar komma in i långa diskussioner om ordning, vad som är tillåtet och ej och andra småproblem som vi har svårt att lösa då det finns brister i regelboken och även dåligt med forumtrådar som driver frågor kring spelet och dess regler.

Och för er som inte har spelat det så rekommenderar jag det starkt!

Fred!
Citera
2012-11-22, 13:20
  #2
Medlem
soulreapers avatar
Lysande initiativ, nu har jag förvisso inte spelat spelet men sådana här trådar gör mig varm i hjärtat. Vad är det för problem ni har stött på under spelets gång?
Ett tips nästa gång ni spelar är att ni har kikat in på boardgamegeek.com deras forum för diverse spel brukar hålla högsta klass och alla eventuella regelfrågor brukar benas ur på bara några minuter. För ett spel som CE så kan jag tänka mig att det mesta redan är förklarat.
Citera
2012-11-22, 19:30
  #3
Medlem
Golachabs avatar
Bra tråd. CE är väldigt speciellt och många regelfunderingar dyker upp under spelets gång. Nu var det visserligen år och dagar sedan jag spelade sist men en intressant tråd ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Lysande initiativ, nu har jag förvisso inte spelat spelet men sådana här trådar gör mig varm i hjärtat. Vad är det för problem ni har stött på under spelets gång?
Ett tips nästa gång ni spelar är att ni har kikat in på boardgamegeek.com deras forum för diverse spel brukar hålla högsta klass och alla eventuella regelfrågor brukar benas ur på bara några minuter. För ett spel som CE så kan jag tänka mig att det mesta redan är förklarat.
Ja BGG reder ut det mesta, och snabbt. Men CE är väldigt speciellt gällande regeltolkningar i och med att reglerna ändras med varje spelares ras i en viss situation. Har du inte lirat CE och brukar lira med minst 3 andra rekommenderas CE skarpt. Kaos är bara förnamnet till detta fantastiska spel.
Citera
2012-12-26, 23:12
  #4
Medlem
ett kadavers avatar
Skaffade detta eminenta spel som julspel och har hunnit med ett par partier och kan tänka mig att det dyker upp en hel del frågor vad det lider.

Kan tipsa om officiella FAQ:en.
http://www.fantasyflightgames.com/ff...icfaq_v1.0.pdf

Annars kör vi ofta med husregeln för alla spel att ägaren till spelet avgör regeltvister.
Citera
2013-01-01, 11:45
  #5
Medlem
Alltid kul att läsa att det fler folk upptäcker det magiska Cosmic Encounters!

Dock så vill jag säga att använd INTE FFGs FAQ. Den innehåller mer fel än rätt.
FFG är tyvärr inte speciellt bra på att hantera CE. Har man spelat CE sen första utgåvan så ser man tyvärr att även om dem vill väl och verkligen har höjt nivån på kvaliten på komponenterna i spelet, så har dem också en förmåga att skriva fel och använda olika termer på olika ställen och har inte riktigt koll på sina egna (ca 110) aliens.

För att lösa detta finns det Bill Martinssons (som har varit med som designer tidigare i CE och står bakom FAQs till t ex gamla kortspelet SWccg) fantastiska "Cosmodex".
Det är tråd på Boardgamegeek forumet ( http://www.boardgamegeek.com/thread/...-cosmic-encoun ).

Detta är mer än en FAQ, då många kort, aliens och regler är omskrivna, eller iallafall skrivna som det (antagligen) är meningen att dem skulle vara. Cosmodex skall givetvis inte ses som en "slutgiltig" regelbok, men den är framskapad av många diskussioner på BBG av de mest dedikerade spelarna.

Förlåt om detta låter som ett påhopp, men med över 200 spel av CE, kan jag säga att husregeln "ägaren bestämmer" låter som mycket, mycket dålig i detta spel.

Hoppas ni alla spelar CE massor 2013 och får nytta av Cosmodex!
Citera
2014-07-18, 18:56
  #6
Medlem
Nu var det längesedan jag var här och kikade!
kul att det kom några svar!

Vi (brädspelsförening) har nu CE med alla expansions och det är en hel del kort/regler att hålla koll på. Men det verkar som att det bästa sättet att lösa problem av den här sorten är exp. Tackar för alla tips på forum och annat där man kunde hitta svar! cosmodex har hjälpt en del när vi har börjat spela "theory-cosmic". De flesta spelare vill ju vinkla reglerna och ordningen till sin fördel men då har cosmodex fått tala!

Vad spelas annars i brädspelsväg?

Smallworld och Citadels är två nya favoriter med mycket enkla regler! (i jämförelse med kosmisk sammandrabbning)

Fred, brädspelsvänner!
Citera
2014-07-19, 01:43
  #7
Medlem
Införskaffade Cosmic Encounter för snart ett år sen, har bara spelats två gånger. Jag diggade det rätt mycket, men tror inte många andra av vännerna gjorde det. Förhoppningsvis kan jag introducera det för några andra nästa helg!

Senaste inköpet var Formula D; ett grymt kul spel trots simpla regler. Min all-time favorite är dock fortfarande Agricola. Så sjukt bra spel!
Citera
2014-08-02, 00:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telstar
Införskaffade Cosmic Encounter för snart ett år sen, har bara spelats två gånger. Jag diggade det rätt mycket, men tror inte många andra av vännerna gjorde det. Förhoppningsvis kan jag introducera det för några andra nästa helg!

Senaste inköpet var Formula D; ett grymt kul spel trots simpla regler. Min all-time favorite är dock fortfarande Agricola. Så sjukt bra spel!
Agricola är verkligen 10/10 för mig.
Angående Formula D om du spelar med alla tilläggs regler och kvalvarv blir det en jäkligt bra simulering faktiskt. Har du även 8-10 vänner som spelar regelbundet så gör sig spelet bäst som en liga. Säg mest poäng efter 10-15 race.
En regel också som är att rekommendera när man är upp mot 6 eller mer spelare är att så fort det blir din tur måste du slå tärningen direkt. Och börja flytta din bil direkt. Så att du inte kan stå för länge och fundera (du kör ju formel 1 bil) är man mer än 6 spelare bred man ändå ha hunnit tänka ut vad man ska ha för tärning innan.
Citera
2015-03-02, 16:01
  #9
Medlem
movielovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
Agricola är verkligen 10/10 för mig.
Angående Formula D om du spelar med alla tilläggs regler och kvalvarv blir det en jäkligt bra simulering faktiskt. Har du även 8-10 vänner som spelar regelbundet så gör sig spelet bäst som en liga. Säg mest poäng efter 10-15 race.
En regel också som är att rekommendera när man är upp mot 6 eller mer spelare är att så fort det blir din tur måste du slå tärningen direkt. Och börja flytta din bil direkt. Så att du inte kan stå för länge och fundera (du kör ju formel 1 bil) är man mer än 6 spelare bred man ändå ha hunnit tänka ut vad man ska ha för tärning innan.

Om du gillar Agricola så kanske du ska testa Le Havre, det tycker jag är bättre..
Annars diggar jag Cosmic Encouter, Twilight Struggle och Dominat Spices.
Citera
2016-10-25, 15:54
  #10
Medlem
ligger ett gammalt hederligt Universums Härskare (cosmic encounter) ute på tradera nu i fint skick:

http://www.tradera.com/item/181801/2...cket-bra-skick

inte min auktion men köpte spelet nyss på tradera och det är fan lika bra som man minns! kul med svenskt istället för nytrycket (som förvisso är ett bättre spel)
Citera
2021-04-27, 17:36
  #11
Medlem
The_Aces avatar
Hittade det svenska ditot på loppis idag.
Ska bli kul att prova!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback