Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2012-11-22, 09:38
  #85
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Jamen vad fan. Siffrorna stämmer ju inte. I uträkningen förutsätter du tex att det är lika stor chans att bli våldtagen ifall du bor i mammas källare och aldrig någonsin går ut som om du gifter dig med hagamannen.

Det är till exempel långt mycket mindre risk än 22% att "kvinnan i mitt liv" blir våldtagen. Jag har nämligen inte tänkt våldta henne. Och då försvinner väl typ 15 000-20 000 av de årliga våldtäkterna. Då hon inte har för vana att festa hårt ensam och däcka i en säng på förfesten minskar riskerna ytterligare.

Som du förstår är siffrorna vi får fram här väldigt väldigt väldigt felaktiga.


Nej, givetvis stämmer inte siffrorna om vi tittar pa sannolikheten att "min tjej" kommer bli valdtagen, eftersom man blandar äpplen med päron här. Min flickvän festar inte allt för ofta pa den lokala flyktingförläggningen, eller skjuter heroin. Men pa det stora hela är siffrorna intressanta, eftersom ett väldigt stort antal tjejer kommer bli valdtagna under sin livstid i Sverige.

Om det sa bara skulle röra sig om att 5-10% av Sveriges kvinnor kommer bli valdtagna under sin livstid sa är det ett helt vansinnigt tal, och borde absolut göras nagot at istället för att enbart tiga ihjäl problemet.
Citera
2012-11-22, 10:08
  #86
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Jag fattar inte om ni trollar eller bara är så sjukt efterblivna.
I det här sammanhanget finns det så många fler faktorer som spelar roll att du inte kan använda dig utav (1-p)^n.

Lär er se hela bilden av problem och dela upp det i små delar.

Lås trådhelvetet eller skicka den vidare till matematik forumet.

Är helt ok att använda den formeln om man utgår från att alla kvinnor löper lika stor risk att bli våldtagen. Då håller det rent matematiskt...
Citera
2012-11-22, 10:20
  #87
Medlem
Dagge1976s avatar
Överfallsvåldtäkt utgör, enligt BRÅ, 12% av samtliga våldtäkter.

"Offren är i stor utsträckning
unga eller rent av mycket unga. Medianåldern är 23 år och vart
tionde offer är under 15 år, det vill säga ett minderårigt barn."

http://www.feminetik.se/diskutera/in...b=4&mid=325795
(jag försökte hitta relevant info på BRÅ men gick bet i 78 sidor långa PDF:er fulla med ordbajs).

Det som den den genomsnittlige flashbackanvändaren klassar som våldtäkt torde vara just överfallsvåldtäkt och just där är medianåldern 23 år. Antar man att majoriteten /75%) av överfallsvåldtäkterna anmäls, och att minoriteten (25%) av våldtäkterna inom hemmet anmäls (på grund av ganska logiska omständigheter).

Enligt Kent Ekeroth som hänvisar till BRÅ (namnet borde väga tungt i FB-sammanhang) anmäldes år 2009 996 stycken överfallsvåldtäkter. Antar man ett mörkertal på 50% blir siffran 2000.

Utgår man från en medianålder på 23 år med vart tionde offer under 15 år blir vart tionde offer (om spridningen är jämnt fördelad) över 31 år. Nu stämmer ju säkert inte det så vi kan sträcka oss till 40 år.

Räknar man enligt TS sätt får man då en ackumulerad våldtäktsrisk på, om antalet kvinnor under 40 är runt 2.2 miljoner: (2000/2200000)*40 = 3.6%.

TS har i sin trådstart ansatsen att "kvinnan i ditt liv" löper 25% risk att bli våldtagen. Med TS logik att räkna är det med största sannolikhet TS själv som är GM om hans kvinna våldtas.

Siffran 3.6% gäller överfallsvåldtäkter. Resterande fall kan kvinnan styra själv genom sina egna val. Med det sagt menar jag inte att de får skylla sig själva om de blir våldtagna, dock ska man inte gå och tro att risken för att dras in i ett buskage och penetreras av 10 skäggiga invandrare ligger på 25% under en livstid.
Citera
2012-11-22, 10:28
  #88
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Är helt ok att använda den formeln om man utgår från att alla kvinnor löper lika stor risk att bli våldtagen. Då håller det rent matematiskt...

Det gör det ju inte alls, tänk efter lite varför det inte håller för ett öre.
Citera
2012-11-22, 12:25
  #89
Medlem
man bör se på statistik av karaktären "har du blivit våldtagen någon gång? ja/nej" med viss försiktighet. Det är inte säkert att det kvinnan upplevt är en våldtäkt
__________________
Senast redigerad av TheJonasIsHere 2012-11-22 kl. 12:40.
Citera
2012-11-22, 14:45
  #90
Medlem
flowsters avatar
Din uträkning är så fel som den bara kan bli.

Först och främst så förstår du väl att många blir våldtagna flera gånger? Vidare bör du läsa lite kriminologi och statistik innan du ger dig på något sådanthär. I Sverige räknar vi statistiken väldigt extensivt. Detta innebär bla att om en gruppvåldtäkt rapporteras, säg att 5st våldtar en tjej, så räknas det som 5 våldtäkter i statistiken, inte en.

Ni bör alla läsa på lite innan ni kommenterar som om ni vore professorer.
Citera
2012-11-22, 18:44
  #91
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Enligt Kent Ekeroth som hänvisar till BRÅ (namnet borde väga tungt i FB-sammanhang) anmäldes år 2009 996 stycken överfallsvåldtäkter. Antar man ett mörkertal på 50% blir siffran 2000.

Kent Ekeroth, du menar han med järnröret och han som erkände att han är en ögontjänare, dvs. att han ljuger obehindrat när han gynnas av det?
Citera
2012-11-23, 09:52
  #92
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kent Ekeroth, du menar han med järnröret och han som erkände att han är en ögontjänare, dvs. att han ljuger obehindrat när han gynnas av det?

Ja, precis den Kent. Jag har inte mycket förtroende för den mannen, men jag valde att använda hans siffror för att de, troligtvis, aningen överskattar antalet våldtäkter. I min taffliga "uträkning" valde jag att fokusera på överfallsvåldtäkter eftersom det är det TS syftar till i sin rubrik.

Slutsatsen blev att typ 3-4% riskerar en överfallsvåldtäkt, och då är inte hänsyn taget till levnadsmönster etc. Tjejer som sällan är "ute på stan" och tar bilen hem har givetvis en mycket lägre risk.

Övriga våldtäkter är i mångt och mycket inom husets fyra väggar och då är det val av partner och vänner (samt ragg man släpar hem) som spelar in.
Citera
2016-10-18, 09:46
  #93
Medlem
Nordiska motståndsrörelsen använder denna logik i samband med demonstration 12 november.
"25% av våra kvinnor kommer våldtas någon gång under sitt liv"

http://www.gp.se/nyheter/sverige/naz...tion-1.3878727
Citera
2016-10-18, 10:51
  #94
Medlem
teasardigs avatar
Om 90 våldtäkter begås per dag (siffra som använts av reputabla källor) ger det: 32 850 våldtäkter/år.

Sedan eftersom vi inte vet hur fördelningen av våldtäkter per kvinna ser ut, alltså hur mycket troligare det är att en kvinna som redan blivit våldtagen blir våldtagen igen jämfört med en som aldrig blivit våldtagen, måste vi skjuta från höften. Jag slår till med 3 och påstår att var tredje våldtäkt som begås, begås mot en kvinna som redan blivit våldtagen. 32 850 / 3 = 10950 icke våldtagna kvinnor blir våldtagna varje år.

Det finns 4 900 000 kvinnor i Sverige. 64% av dem är mellan 15-64 år = 3 136 000. Men om vi antar att våldtäkter bara riktas mot de mellan 15-48 år har vi 2 070 000 kvinnor i åldrarna 15-48.

Nu kan vi räkna ut en ungefärlig siffra på sannolikheten att en slumpvis vald kvinna 15-48 år gammal blir våldtagen i år: 10950 / 2 070 000 = 0.0053 eller 0,53%. Med andra ord om du träffar 200 kvinnor 15-48 år kommer en av dem att ha blivit eller bli våldtagen i år.

Nu kan vi även räkna ut sannolikheten/livstid. Sannolikheten för att en kvinna INTE ska bli våldtagen 33 år (48-15) på raken: (1-0.0053)^33 = 0,84 eller 84%. Sannolikheten för att en kvinna ska bli våldtagen mist en gång under sin livstid är då 16%.
Citera
2016-10-20, 16:58
  #95
Avstängd
konstapels avatar
Ni måste nog skaffa lite kunskap om brottsstatistik här i Sverige. Om en kvinna går till polisen och anmäler att hon blivit våldtagen tio gånger så räknas det i svensk statistik som tio stycken anmälningar.
I många andra länder räknas det som en anmälan, oavsett hur många brott den anmälan innehåller (om det är samma brottstyp).
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback