Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-05, 21:05
  #2533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Har en snåljåp på jobbet som jag tack och lov inte har något att göra med längre.

- Snåljåpens absolut närmsta kollega, som hon har arbetat tätt med i över 15 år dagligen och kommer bra överens med, skulle gå i pension. Vi, ca 20 pers, skulle skrapa ihop till en avskedspresent. Varje person skulle bidra med hela 50 kr. Snåljåpen ojjade sig i flera månader och tog upp det säkert 10 gånger som jag själv hörde. 50 kr var nämligen mycket pengar att ge bort!

- Snåljåpen blir gärna bjuden på fika, lunch osv av kollegor eller arbetsgivaren. Hon glufsar glatt i sig flera bullar i rasande fart när någon kollega har med dem. En kollega som varit här i 30 år berättade att under sina 20 år har snålis aldrig bjudit på fika, lunch eller något alls. Inte ens bullar köpta på ICA.

- Vi skulle ha julfest. I den ingick ett enormt (och väldigt bra) julbord, konsert med känd artist, julklapp, sociala aktiviteter osv. Pga dumma regler på jobbet fick inte arbetsgivaren stå för hela kalaset. Så för att komma på festen var man tvungen att hosta upp 100 kronor. Snåljåpen ville så gärna gå men kunde inte acceptera att denne skulle behöva betala pengen. I slutändan var det jättetrevligt och något som hade kostat flera tusen att gå på om man gjorde det privat. Dessutom fick vi ledigt hela dagen pga festen, men snålis som inte gick med satt surt på sitt kontor och jobbade på i 8 timmar.

- Snålis favoritämne är vad saker kostar och att skryta om hur mycket pengar hon sparade in på köp. Tex att hon i 5 minuter kan hålla ett slags tal om att hon sparade hela 20 kronor när hon köpte lax på extrapris igår.

- Går till jobbet vilket tar knappt 1 timme enkel väg. Inget fel med det. Grejen är att snåljåpen uttryckligen sagt att hon gärna skulle åka tunnelbana till jobbet och att hon är så trött på att gå hela tiden. Anledningen till att hon inte gör det är självklart att det är för dyrt med SL-kort. Bonus att hon inte hittar på saker på helgerna/fritiden som är för långt bort. Anledningen är också att det är för dyrt att åka kollektivt till en aktivitet och hon inte vill gå.

Hon gör inget som påverkar mig men hennes aura av snålhet förpestar tillvaron.
Detta är bland det mest sinnessjuka jag hört, och jag har läst hela den här tråden. Vilken sorglig jävla människa. Jag äcklas ärligt talat.
Citera
2023-10-24, 15:22
  #2534
Medlem
Gosifs avatar
En snåljåp som en väns kollega tycker är jobbig..

När dom har käkat sin mat innan lunchtimmen är slut så rotar han i papperskorgen efter matresterna för att äta upp, för han har självklart inte råd med egen mat.. Och när dom käkar sitter han och tittar på utan att äta nåt själv…
Citera
2023-11-10, 02:18
  #2535
Medlem
-GGs avatar
På ett sätt finner jag inte följande så snålt, men ändå stör det mig;

en släkting till mig tar alltid med sig matlåda på stora högtider, då alla har lagt ihop till maten, så han tar "sin del mat" med sig eftersom han inte äter upp den/allt på plats.

Han har ett snålt tänkande i grunden, men brukar ändå bjuda mig för jag har inte lika mycket pengar som honom.
Dock finns det många episoder där han har gått för långt, men det har inte involverat mig.
Citera
2023-11-10, 02:22
  #2536
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har varit sjukt snål mot mig själv ibland, eller rätt ofta. Jag förstår om det var när vi hade det svårt, men nu är det bra. Skulle köpa hörlurar som kostade 100 kr, men helt plötsligt fick jag för mig att jag inte behövde dem. Jaha? Ska säga att jag hade inga hemma, den jag hade var försvunnen. Eller när jag anser att jag inte behöver kasse och ska bära allt i famnen.
Citera
2023-12-19, 21:10
  #2537
Medlem
RadioaktivPotatiss avatar
Kom överens med arbetslaget om att varje fredag skulle en av oss bjuda på något gott fikabröd. Första fem veckorna handlades det friskt på det närliggande bageriet. Var och en av oss spenderade glatt några hundralappar var. Vi åt wienerbröd, semlor, kanelbullar, och en av kollegorna slog på stort och införskaffade en av fredagarna en stor princesstårta.
Sjätte veckan var det en kille som vi alltid har tyckt vart en snåljåp som skulle bjuda på fikat. Tidigt på fredagsmorgonen sjukanmälde han sig.
Danne tog på sig att köpa fikat istället.

Veckan därpå var snåljåpen tillbaka och skulle då fixa fikabröd.
Han åkte iväg på lunchrasten och var borta i närmare två timmar. Till sist kommer han tillbaka med ett stort flin och en brun papperspåse.
"Det var halva priset på gårdagens fikabröd på Lidl!" tjoar den fula jäveln, och kastar påsen med snustorra bullar på bordet.
Det gick knappt att tugga på de stenhårda bullarna. Att de bara skulle vara "gårdagens" hade vi svårt att tänka oss. De måste vart betydligt mycket äldre än så. De var då hårda som tegelstenar.

Det blev inget mer fika efter det.
Citera
2023-12-28, 22:33
  #2538
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RadioaktivPotatis
Kom överens med arbetslaget om att varje fredag skulle en av oss bjuda på något gott fikabröd. Första fem veckorna handlades det friskt på det närliggande bageriet. Var och en av oss spenderade glatt några hundralappar var. Vi åt wienerbröd, semlor, kanelbullar, och en av kollegorna slog på stort och införskaffade en av fredagarna en stor princesstårta.
Sjätte veckan var det en kille som vi alltid har tyckt vart en snåljåp som skulle bjuda på fikat. Tidigt på fredagsmorgonen sjukanmälde han sig.
Danne tog på sig att köpa fikat istället.

Veckan därpå var snåljåpen tillbaka och skulle då fixa fikabröd.
Han åkte iväg på lunchrasten och var borta i närmare två timmar. Till sist kommer han tillbaka med ett stort flin och en brun papperspåse.
"Det var halva priset på gårdagens fikabröd på Lidl!" tjoar den fula jäveln, och kastar påsen med snustorra bullar på bordet.
Det gick knappt att tugga på de stenhårda bullarna. Att de bara skulle vara "gårdagens" hade vi svårt att tänka oss. De måste vart betydligt mycket äldre än så. De var då hårda som tegelstenar.

Det blev inget mer fika efter det.

Ett jävla otyg med detta eviga fikandet. Ska köpas hit och dit osv. Och tjockare och tjockare blir alla fanskap ochså.
Citera
2023-12-29, 08:35
  #2539
Medlem
En föredetta (finns anledning) vän till mig var jävligt snål mot andre men mot henne skulle man minsann inte vara det.

Ofta när vi var ute så hade hon glömt sitt kort, inte fått plats med det i fickan, vägrade skaffa i telefonen som hon konstant hade i handen. Hon lovade sen att swisha men gjorde sällan det och man behövde säga till vid upprepade tillfällen. Många gånger om vi hade varit ute och drucki hade hon "glömt bort" att någon betalat för hennes drinkar och ville inte swisha dagen efter.

Vid födelsedagar och högtider önskade hon sig dyra kläder och märkessaker och förväntade sig att få det. Hennes egna pengar la hon på hämtmat och handväskor. När hennes kompisar däremot fyllde år fick de saker hon hittat på sitt jobb. Hon jobbade på en återvinningstation och man fick ibland halva parfymer som någon kastat, korgar, kläder, diverse skit som folk liksom kastat och som ska återvinnas... Nej det tog hon med sig hem och gav bort vid tillfälle.
Citera
2023-12-29, 10:04
  #2540
Medlem
Jag hade en gammal kursare som var riktigt snål. Vi samlade in pengar i klassen för att göra gemensamma inköp till en klassfest och hon skulle betala 80kr om hon ville vara med. Då ville hon betala detta med ett presentkort på H&M på 100kr som hon fått, men ville då ha 20kr tillbaka för presentkortet var ju värt mer. Helt jävla otroligt
Citera
2023-12-29, 13:09
  #2541
Medlem
Domass avatar
Min bror skulle få några notblad utskrivna utav vår fars kusin nån gång i hans yngre tonår.

För dessa utskrifter ville han ha några kronor...!!!

Och han var helt seriös med det.

Min fars kusin bror gick också till min farfars bror med ett egengjort testamente för honom som han
skulle fylla i. Där han skulle få större del av arvet än vad som var avsett, alltså mer än min far och min farbror skulle få, då de står närmare min farfars bror.

Vidrigt!

Den människan hörde vi aldrig av igen, han slingra väl under nån sten o la sig.
Citera
2023-12-29, 17:07
  #2542
Medlem
Känner eller ja snarare kände en snåljåp som alltid tiggde snus och cigg av andra. En dag bad han mig om en snus när jag fyllt en gammal plåtdosa med Siberia😄. Som vanligt när han tog en prilla så bad han om att få ta två extra "så jag kan fylla ut gropen". Han har aldrig bett mig om snus igen iaf😄
Citera
2023-12-30, 06:41
  #2543
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerocompany
Jag har/hade en kompis som ragga upp en tjej på krogen. Och när dom skulle fyllekäka så ville hon att han skulle bjuda henne på käket. Varvid han blev tvär och dissa henne pga det.
Inget konstigt med det. Jag skulle nog gjort likadant.
Citera
2023-12-31, 20:50
  #2544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Du har väl ingen skyldighet att köpa blast för dina pengar? Tar du frukter som ser kassa ut också bara för att det är snålt att välja ut de äpplen du vill betala för?

Köper du en purjo på en grönsaksmarknad så kommer nog han som tar betalt erbjuda sig att skära bort den åt dig


Är styckpris på purjolök xD
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback