Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-01, 14:01
  #2317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
samma person inblandad i den har historien
for ett antal ar sen sa gifte han sig och skulle ha en brollopsfest men han ansag att det kostade for mycket att ha en massa manniskor pa festen
sa han loste det pa foljande satt att han bjod in halften av familjemedlemmarna i valfri familj
tex en familj som bestar av mamma, pappa och tva barn sa blev enbart ena foraldern bjuden samt enbart ett av barnen
hans ursakt var maltiderna kostade for mycket och det sa han oppet till festdeltagarna

Vad tyckte folk om det då? Tackade de ändå ja, och gick på bröllopsfesten? I så fall är det lika idiotiskt. Man hade kunnat lösa det hela betydligt smidigare än att bara bjuda in halva familjen (exempelvis 1 förälder och 1 barn).
Citera
2018-11-02, 21:56
  #2318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Knytkalas? Hur gamla är ni?... Bara där hade det klassats in på att vara riktigt jävla snål i min bok.

Varför anser du att knytkalas automatiskt gör att man blir jävligt snål? Jag kan förstå det om det handlar om en person likt exemplet i inlägget som du citerade, då den personen ordnade knytkalas för egen vinnings skull (och för att kunna leva på matresterna ett tag framöver). Men generellt sett?

Vi har exempelvis knytkalas på julafton. Det har inget med snålhet att göra. Vi firar hemma hos min mamma, och hon är ensamstående. Istället för att låta henne laga all maten på julbordet samt en del vegetariska alternativ för vegetarianerna, så har vi tyckt att det är smidigare om vi har knytkalas. Dessutom ger det oss mer tid att umgås med varandra på julafton. Det har inget med snålhet att göra. Mamma hade kunnat stå för alla kostnader för julmaten själv, och laga all maten själv. Men vi får väl uppfattas som snåla då.
Citera
2018-11-03, 12:28
  #2319
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Vad tyckte folk om det då? Tackade de ändå ja, och gick på bröllopsfesten? I så fall är det lika idiotiskt. Man hade kunnat lösa det hela betydligt smidigare än att bara bjuda in halva familjen (exempelvis 1 förälder och 1 barn).


jag pratade med en person som skulle till brollopet han var bjuden men inte hans foraldrar
han var inte glad och tyckte det var snalt och hade ingen lust att ga
Citera
2018-11-07, 13:15
  #2320
Medlem
I affären jag brukar gå till måste man väga frukt och grönsaker själv och få ett klistermärke som de sen skannar i kassan. Trots att varorna är jättebilliga är det många som fuskar. Mest tanter, men även vietnameser som sen säljer varorna i sina närlivs till nästan dubbla priset.

Man ser hela tiden folk fram till vågen med två kålhuvuden, de väger det pyttiga och sätter lappen på det största för att sen lägga tillbaka det lilla. Eller så väger de en stor påse med de dyraste ekologiska äpplena och klickar på det billigaste skitäpplet. De skalar av alla blad och liknande från grönsaker innan vägning. Det blir en skillnad på några ören eller enstaka kronor allt som allt.

Ibland hamnar man bakom en sån sniken smygsnattare vid kassan. När kassörskan säger ifrån ska de börja käfta och insistera att de har rätt. Slutar alltid med att kassörskan får gå och väga om grejerna och sätta rätt etikett. Då kommer anklagelserna om att hon skulle ha tryckt ner vågen eller höjt priset på nåt vis, klagomål om att det var billigare förra veckan, försök att pruta, osv. Och jag har sett samma idiot försöka samma skit med samma kassörska mer än en gång. Hade jag jobbat i kassan skulle jag polisanmäla direkt.
Pga det här problemet är snabbkassorna alltid stängda.

Man får klistermärken om man köper för en viss summa. Samlar man ihop ett tiotal får man rabatter eller skräpiga gratisgrejer. Både stickers och gratiskrafs skickar kassörskorna oftast nonchalant ner bland varorna. Har man inte koll på dem märker man ibland efteråt att kunden framför snott dem. Jag bryr mig inte alls om förlusten, men fy fan, så otroligt sniket.

Inte utan att man garvar lite.
Citera
2018-12-07, 17:50
  #2321
Medlem
Tropicanans avatar
Syrrans man är en snål jävel, jag minns för några år sedan när vi skulle ut och äta julbord och detta skulle då bli en överraskning till systern från oss. Vi skulle äta på ett dyrare julbord för att vi ansåg att det kunde bli en rolig överraskning. Syrrans man var det som kom upp med idéen och ringde runt för att ordna så att alla var med, han bokade bord osv.
Jag frågar honom då sedan om vi alla ska dela på min systers julbord varpå han hånskrattar till, säger att hon har två jobb och gott kan betala för sig själv

Först trodde jag han skämtade men han var blodigt seriös, när jag sedan säger att om man överraskar någon så kan man ju inte begära att personen ska betala för sig själv, iom att det är en överraskning, då blir han sur och säger att jag är löjlig varpå han ställer in allt och avbokar julbordet. Jag visste att han var snål från innan men herregud.

Eftersom att jag inte är lika snål så bokade jag ett nytt julbord och bjöd henne.
Han kom inte på julbordet


Vad tycker ni?
Är det bara jag som anser att om man överraskar någon så ska personen ifråga undgå att betala?
Citera
2018-12-08, 15:32
  #2322
Medlem
Bjuder man någon på en överraskning betalar man självklart för den person allt annat vore idioti.
Citera
2018-12-08, 23:15
  #2323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Bjuder man någon på en överraskning betalar man självklart för den person allt annat vore idioti.
Lägg av, har man två jobb och inte har råd att betala för sig själv så kanske man bör skaffa ett tredje. Systern är snåljåpen
Citera
2018-12-09, 12:13
  #2324
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Lägg av, har man två jobb och inte har råd att betala för sig själv så kanske man bör skaffa ett tredje. Systern är snåljåpen
Nu var det inte frågan om att ha råd eller inte. Ordnar man en överraskning för någon så är det väl ganska självklart att den inte ska betala. De som ordnar den så kallade överraskningen kan ju knappast bestämma över hur någon annan ska spendera sina pengar? Men du kanske är kommunist, de brukar ju tycka att det är okej att "bjuda" frikostigt med andras pengar! Du kanske till och med vill ha betalt för julklapparna du ger bort?
Citera
2018-12-09, 14:01
  #2325
Medlem
brutefishs avatar
en överraskning är likställt med en gåva. det är alltså något man ger bort gratis.
det finns inte så mycket mer att säga än att om man vill ha betalt efteråt så är man efterbliven och bör stötas ut från alla sociala sammanhang.
Citera
2018-12-10, 23:12
  #2326
Medlem
Epimetheuss avatar
Min svärmor hade begravningsfika efter en anhörig hade gått bort för några år sedan.
Det serverades räksmörgås.
Tanten tycker, på allvar, att hon fått för lite räkor på sin smörgås och klagar EFTERÅT på detta.
Det slutade med att hon fick åka dit dagen efter med en liten påse och hämta en nypa med några räkor.

Hon tar även med sig överblivet fikabröd hem som hon haft med sig och bjudit på.
Citera
2018-12-10, 23:41
  #2327
Medlem
DeepThroat007s avatar
Jag känner nog Sveriges snålaste människa. (Skämtar inte)

För totalt sex tusen sammantaget köpte han en mc o en segelbåt.

Hans barn vill inget hellre än segla. Blir dock inget med den saken då det är för dyrt att nyttja segelbåten som ligger gratis på boj. Istället byggde de en koja i skogen. "Jättekul" att komma ihåg när man växt upp! Såg för att bygga koja fick han "låna" av mig för något år sedan. Nu har byggt en el-bil på egen hand o tror att det skall bli billigt att köra. Ja-jävlars.
Citera
2018-12-11, 04:11
  #2328
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Lägg av, har man två jobb och inte har råd att betala för sig själv så kanske man bör skaffa ett tredje. Systern är snåljåpen

Hur kan hon vara snåljåpen när hon inte ens vet om att hon förväntas betala för en grej som planeras bakom hennes rygg?

Haha. Märklig ståndpunkt, minst sagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback