Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-12, 18:56
  #2305
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
betalade en bekants lunch forra veckan och nu skulle han betala min men idag sa hade priset pa lunchen stigit med 5 kr sen forra veckan och jag blev ombedd att skjuta till 5 kr
jag hoppas ni inte är bekanta längre.

man fantiserar lite om sånt här. föreställ er att nu är det dags att "bjuda igen", fast det är det inte, i en snåljåps hjärna finns inget som heter att bjuda, bara att sko sig själv och kräva millimeter-rättvisa när det är tvärtom.

i alla fall, tillbaka till scenariot. där är man, vid lunchen. då plötsligt uppdagas det att priset är höjt med en 5:a. det blir snabbt varmt i bröstet och det börjar pärla sig på pannan. nej...detta går inte, han bjöd för 90kr och nu kostar det 95. nej, detta är orättvist. jag kan bara inte låta honom komma undan med 5 spänn. nej....nej.....ångesten....nej...detta går inte. jag måste säga till, ja det gör jag. jag säger till att han allt får swisha en 5:a så det blir rättvist, för det är det ju, rättvist, man ska betala lika mycket. nu säger jag det.

jo aron...priset är inte samma, du får allt ge mig 5kr så att det blir lika.
aron: tja...jo...det har du väl rätt i. visst, du får 5 spänn.
snålfittan: va skönt, nu slapp jag lida ekonomisk skada och det blev exakt rättvist och så fredag på det. allt är frid och fröjd.

aron: jävla mongo. jag ska berätta på flashback om detta.
Citera
2018-10-12, 20:04
  #2306
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag hoppas ni inte är bekanta längre.

man fantiserar lite om sånt här. föreställ er att nu är det dags att "bjuda igen", fast det är det inte, i en snåljåps hjärna finns inget som heter att bjuda, bara att sko sig själv och kräva millimeter-rättvisa när det är tvärtom.

i alla fall, tillbaka till scenariot. där är man, vid lunchen. då plötsligt uppdagas det att priset är höjt med en 5:a. det blir snabbt varmt i bröstet och det börjar pärla sig på pannan. nej...detta går inte, han bjöd för 90kr och nu kostar det 95. nej, detta är orättvist. jag kan bara inte låta honom komma undan med 5 spänn. nej....nej.....ångesten....nej...detta går inte. jag måste säga till, ja det gör jag. jag säger till att han allt får swisha en 5:a så det blir rättvist, för det är det ju, rättvist, man ska betala lika mycket. nu säger jag det.

jo aron...priset är inte samma, du får allt ge mig 5kr så att det blir lika.
aron: tja...jo...det har du väl rätt i. visst, du får 5 spänn.
snålfittan: va skönt, nu slapp jag lida ekonomisk skada och det blev exakt rättvist och så fredag på det. allt är frid och fröjd.

aron: jävla mongo. jag ska berätta på flashback om detta.

he he klockren analys av handelsen som utspelade sig t.o.m priset pa lunchen var ratt
du far 5 snaljoptrattar av fem mojliga
Citera
2018-10-21, 10:45
  #2307
Medlem
På en av mina tidigare arbetsplatser fanns det en restaurang där man kunde köpa frukost, lunch och middag. På frukosten köpte många fyllda baguetter som kostade typ 30 - 40 kr. Och vid kassan hade dom en mindre kyl där man kunde köpa gårdagens baguette för halva priset.

En snålgubbe köpte alltid gårdagens baguetter. En dag fanns det inga kvar från dagen innan så då sa vi åt han att köpa en vanlig istället. Men nej, han satt där och surade istället och stirrade på våra baguetter. Sen började han gnälla på restaurangpersonalen. Det var tydligen deras fel att alla baguetter från gårdagen hade tagit slut. Att de skulle göra dubbelt så många varje dag så att det garanterat fanns kvar till dagen efter. Ja han var verkligen en dum och snål idiot.
Citera
2018-10-21, 13:50
  #2308
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jag och en kompis skulle till stockholm. Han trodde han hackat systemet och genom att boka bussbiljetter från stad till stad så skulle han spara in en massa med pengar. Jag tog tåget och betalade biljetten. Tog ca 5 h.
Han reste i 12 h med buss och bytte en massa bussar för att spara en hundralapp.

Sopa...

Såhär i backspegeln kan jag gissa att hans resa till och med blev dyrare än min tågbiljett. Sopa x 2
En sån bekant har jag också haft! Skulle åka till Stockholm (från Gbg) och jag tyckte tåg var det bästa. Dessutom skulle vi få resan betald av våran arbetsgivare, dock så hade detta med att vi skulle till Sthlm kommit lite snabbt på och det enklaste var att vi själva köpte biljett som vi sedan fick ersättning. Det hela slutade med att jag tog morgontåget upp, och han tog bussen kl 23 och sov på den på uppvägen. Det skilde nog ca 300-400 per väg, men orka åka buss! F f a dessutom när man blir fullt ersatt för utläggen. Jag var tillbaka i Gbg vid 20 tiden och han kl 01 på natten. Då låg jag redan i sängen hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Aron
betalade en bekants lunch forra veckan och nu skulle han betala min men idag sa hade priset pa lunchen stigit med 5 kr sen forra veckan och jag blev ombedd att skjuta till 5 kr
Sånt är ju så jävla tramsigt! Det gör att man inte vill äta lunch med den idioten ö h t i framtiden.
Citera
2018-10-21, 14:05
  #2309
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
På en av mina tidigare arbetsplatser fanns det en restaurang där man kunde köpa frukost, lunch och middag. På frukosten köpte många fyllda baguetter som kostade typ 30 - 40 kr. Och vid kassan hade dom en mindre kyl där man kunde köpa gårdagens baguette för halva priset.

En snålgubbe köpte alltid gårdagens baguetter. En dag fanns det inga kvar från dagen innan så då sa vi åt han att köpa en vanlig istället. Men nej, han satt där och surade istället och stirrade på våra baguetter. Sen började han gnälla på restaurangpersonalen. Det var tydligen deras fel att alla baguetter från gårdagen hade tagit slut. Att de skulle göra dubbelt så många varje dag så att det garanterat fanns kvar till dagen efter. Ja han var verkligen en dum och snål idiot.
Ja, grejen är ju den att de helst inte vill få några baguetter kvar, men att sälja de eventuellt överblivna till halva priset är ju smart. Dels tjänar de lite på den, i alla fall mer än att slänga den, och sen gör de ju snålisarna nöjda. Men i alla fall så kan man ju inte räkna med att det ska finnas gamla baguetter kvar.
Citera
2018-10-21, 14:27
  #2310
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Han vägrade alltså betala för skalet då detta endast skulle kastas bort och började jämföra med att när man köper köttfärs betalar man minsann bara för själva köttet som är vägt innan det förpackas. Tog säkert närmare 10 minuter och ett hot om att ringa till konsumentombudsmannen innan fanskapet gav upp och betalade för bananer inklusive skal...

Nu minns jag inte den exakta summan men ett par bananer kostar väl under 20kr och skillnaden i vikt med eller utan skal är ju marginell...

Han kan ju förvisso ha rätt i princip och sak att det är märkligt att man ska betala för skalet som man slänger bort, men det är ju ändå ett pris som livsmedelsaffären har suttit. Antingen köper man för det priset och håller käften eller så struntar man i det.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag hoppas ni inte är bekanta längre.

man fantiserar lite om sånt här. föreställ er att nu är det dags att "bjuda igen", fast det är det inte, i en snåljåps hjärna finns inget som heter att bjuda, bara att sko sig själv och kräva millimeter-rättvisa när det är tvärtom.

i alla fall, tillbaka till scenariot. där är man, vid lunchen. då plötsligt uppdagas det att priset är höjt med en 5:a. det blir snabbt varmt i bröstet och det börjar pärla sig på pannan. nej...detta går inte, han bjöd för 90kr och nu kostar det 95. nej, detta är orättvist. jag kan bara inte låta honom komma undan med 5 spänn. nej....nej.....ångesten....nej...detta går inte. jag måste säga till, ja det gör jag. jag säger till att han allt får swisha en 5:a så det blir rättvist, för det är det ju, rättvist, man ska betala lika mycket. nu säger jag det.

jo aron...priset är inte samma, du får allt ge mig 5kr så att det blir lika.
aron: tja...jo...det har du väl rätt i. visst, du får 5 spänn.
snålfittan: va skönt, nu slapp jag lida ekonomisk skada och det blev exakt rättvist och så fredag på det. allt är frid och fröjd.

aron: jävla mongo. jag ska berätta på flashback om detta.

Ja visst är det komiskt efterblivet när man lägger fram det sådär? Det måste vara en psykisk störning. Ofta har de rätt bra ekonomi också vilket gör det ännu mer provocerande.

Jag anser mig vara en dumsnål person när det kommer till egen konsumtion och det står jag för, men drar mig inte för att betala ens flera hundralappar (på exempelvis öl) för att vara sjysst mot en kompis eftersom jag bjudit ut dem. Om det nu mot all förmodan skulle svida i plånboken i efterhand (då det handlar inte om fjantsummor som 5:- utan kanske 500-1000:-) så får man väl äta billigare 2-4 dagar så har man ju fått tillbaka pengarna. Istället för att få folk att tycka illa om en och tro att man är en dumfan.

Handlar det om så små summor som 5-20:- så räcker det ju med att undermänniskorna tar promenad till jobbet en gång eller äter billigare en måltid så är ju pengarna tillbaka. Det är ju betydligt bättre alternativ än att skapa osämja och awkwardness.
Citera
2018-10-21, 14:34
  #2311
Medlem
En kompis som ville se en film på bio.

Så säger han "vill du gå på bio? Jag bjuder!".

Jag "okej visst, varför inte?".

Så efter 20-30 sek säger han "så kan du swisha mig sen".
Citera
2018-10-21, 14:55
  #2312
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag har en arbetskamrat som bruka skryta att han har låg telefonkostnader på ca 50 kr/månad. Det är inga problem tycker man. Men när han alltid ringer upp mig/andra, när jag då svara så "klick", så det blir jag ringer upp han. Så säger han sitt ärende eller vad det är nu han vill.

I början tänkte jag inte så mycket på det. Men så småningom upptäckte man det och började undra. Så efter några månader så slutade jag ringa upp när det "klickade". Vilket innebar han skickade SMS, varför jag inte ringer upp honom? Jag har börjat svara han -det klickade, så jag trodde du hade dålig kontakt. Så nu har han börjat skicka SMS jag måste ringa han lol... Vilket jag gör om jag känner för det!

Kan säga att vi får bidrag av företaget, för täcka telefon kostnader.
Citera
2018-10-24, 20:10
  #2313
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
en person som klagar på att toalettbesök på en festival vederbörande just för tillfället besöker kostar hela 1,5 kr omvandlat från den lokala valutan och att personen skriver vidare att pensionärer och unga borde få rabbat för toabesöken
festivalen tar inga entreavgifter och samma festival har subventionerat tågbiljetterna till själva staden men nej utan man måste skriva och klaga på facebook
om som vanligt är det inte pengarna i sig som är problemmet enligt personen utan det är en fråga om principen, vad det nu betyder


samma person inblandad i den har historien
for ett antal ar sen sa gifte han sig och skulle ha en brollopsfest men han ansag att det kostade for mycket att ha en massa manniskor pa festen
sa han loste det pa foljande satt att han bjod in halften av familjemedlemmarna i valfri familj
tex en familj som bestar av mamma, pappa och tva barn sa blev enbart ena foraldern bjuden samt enbart ett av barnen
hans ursakt var maltiderna kostade for mycket och det sa han oppet till festdeltagarna
__________________
Senast redigerad av Aron 2018-10-24 kl. 20:20.
Citera
2018-11-01, 01:58
  #2314
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag har en arbetskamrat som bruka skryta att han har låg telefonkostnader på ca 50 kr/månad. Det är inga problem tycker man. Men när han alltid ringer upp mig/andra, när jag då svara så "klick", så det blir jag ringer upp han. Så säger han sitt ärende eller vad det är nu han vill.

I början tänkte jag inte så mycket på det. Men så småningom upptäckte man det och började undra. Så efter några månader så slutade jag ringa upp när det "klickade". Vilket innebar han skickade SMS, varför jag inte ringer upp honom? Jag har börjat svara han -det klickade, så jag trodde du hade dålig kontakt. Så nu har han börjat skicka SMS jag måste ringa han lol... Vilket jag gör om jag känner för det!

Kan säga att vi får bidrag av företaget, för täcka telefon kostnader.
Märkligt hur universum fungerar. Ligger och kollar på en serie där en mamma ringer sin dotter för att prata. Direkt när dottern svarar så säger mamman ”ring upp!” och lägger på luren. Tänker direkt på mig själv och jag brukar göra likadant (speciellt om det gäller samtal utomlands). Söker upp den här tråden och ser ditt inlägg.
Citera
2018-11-01, 10:36
  #2315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag har en arbetskamrat som bruka skryta att han har låg telefonkostnader på ca 50 kr/månad. Det är inga problem tycker man. Men när han alltid ringer upp mig/andra, när jag då svara så "klick", så det blir jag ringer upp han. Så säger han sitt ärende eller vad det är nu han vill.

I början tänkte jag inte så mycket på det. Men så småningom upptäckte man det och började undra. Så efter några månader så slutade jag ringa upp när det "klickade". Vilket innebar han skickade SMS, varför jag inte ringer upp honom? Jag har börjat svara han -det klickade, så jag trodde du hade dålig kontakt. Så nu har han börjat skicka SMS jag måste ringa han lol... Vilket jag gör om jag känner för det!

Kan säga att vi får bidrag av företaget, för täcka telefon kostnader.

Det där gjode man förr när räkningarna var dyrare, minns när jag var yngre och min mor alltid var på om att hålla nere räkningarna.

Nu för tiden när man har ett par gb surf som ingår i abbonemanget och man kan enkelt hålla kontakten med folk över messenger och liknande appar så blir det inte många kronor i månaden för mobilen. Han lär ju spara några kronor enbart för att hålla på så.
Citera
2018-11-01, 10:42
  #2316
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sutra
Ska ge det ett försök..


Kommer fortfarande inte på någon specifik situation men..

Folk som ber om kvitto i en butik och sedan står i kassan och granskar det för att se om det blivit fel nånstans. Resten av kön får således snällt stå och vänta. Detta är oftast damer av modell: äldre.

Samma modell är nog också högst representerade i ta-med-tygpåse-till-affären-gruppen. Så jävla dyr är inte en plastkasse. Miljöaspekten må vara en sak.. men magkänslan säger mig att det oftast inte handlar om det.


Har börjat kolla kvittona men gör det oftast ute i bilen innan jag ger mig iväg. Och det lönar sig väldigt ofta då det är oerhört mycket fel och dessa fel är 99% till favör för butiken.

På en månad kan det handla om 100-400kr för en familj så man blir blåst ordentligt ute i våra butiker.
Oftast handlar det om "extrapriser" som inte stämmer då man betalat utan varorna säljs för ordinarie pris. Även ganska vanligt med fel på olika grönsaker och frukter.. Rekordet var en gurka som jag fick betala 98,30 för av någon outgrundlig anledning (ICA) så det är snarare sunt förnuft att kolla kvitton nuförtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback