Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 12:52
  #2209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Hos en barndomsvän.
Var vi hemma hos honom när vi skulle kolla på film och ha chips till, så fick man bara ta EN chipsbit i taget, medans han själv tryckte nyllet full varje gång han tog.

XD
Citera
2017-04-26, 16:01
  #2210
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbrodin
Måste erkänna att man ibland känner sig som en snåljåp själv.. när jag köper energidrycker eller burkar öht så om man inte tar hem burken för att panta så stampar jag ihop hela burken då man inte känner för att låta andra som lever på att samla burkar att tjäna pengar på det man har betalat för, ger aldrig pengar till fattiga som går/sitter på gatan och tigger, det hjälper aldrig denne person utan stjälper genom att personen inte behöver prestera något. Ska jag skjutsa någon så ber jag alltid om bensinpengar, förutom om man faktiskt frågat personen ifråga om denne vill hänga med. Ska jag låna ut pengar över 10k, över en längre tid, så tar jag alltid ränta, ca 35-50%, en principsak för min del eftersom det gör att det är mindre antal som är villiga av att låna utav mig, vilket är bra. Även när det gäller nära vänner, undantag från denna regel är den del av min familj jag har kontakt med, t.ex. morsan och hennes man och några av syskonen, men dem lånar nästan aldrig heller.

Däremot ger jag sedan okt förra året härbärgen för fattiga människor ca 10k per kvartal samt lite extra vid julen, ger föreningar som ska motverka djurplågeri samt att rädda och ta hand om utsatta djur ca 20k varannan månad. Något som hjälper många fler under en längre tid än att ge till enstaka personer eller djur just i nuet. Förutom min egen hund, min familjs hund och några vänners hundar, dem är undantag.

En annan sak som är undantag när det gäller tiggeri, är om personen gör något. T.ex. spelar instrument eller målar, då kan jag faktiskt helt enkelt ge något.

Säg vad ni vill, men är snål eftersom man själv varit fattig, aldrig så fattig att man är utan bostad eller liknande men har ätit nudlar och aktat mig för saker som kostat pengar eftersom man inte haft råd etc etc, och jag har bara några enstaka gånger fått hjälp av vänner och familj, därför gör man som jag gör.
Hahaha din jävla psykopat.
Allvarligt, du är typ sjuk i huvudet om du utav ren missunnsamhet inte kan låta nån annan tjäna några öre på att plocka upp skiten du kastar.

En människa som har möjlighet att ge bort 35k om året går alltså runt och stampar sina burkar för att någon ska torska en krona, du låter som en karaktär från en sitcom typ.
Karikatyren av en dumsnål jävel.

Men nä fan det är ju lugnt att du är ett medvetet rövhål, för du har ju haft det svårt och varit tvungen att äta nudlar (!!!) och aktat dig för saker som kostat pengar!!!
Haha stackars liten...
Skaffa lite perspektiv din jävla pajas


Edit
On topic :
Tror jag har skrivit om detta i en annan tråd men som barn bråkade två av mina vänner om vem som hade bjudit/lånat ut mest, båda tyckte ju såklart att de själva vara extremt generösa.

Jag tappade det när jag hör den ena åberopa gröten som hans mamma lagade till dom för flera veckor sen när de hade sovit över hos sonen till grötmamman som ett argument för varför han var den generösare av de två.
Han var 100% seriös. Havregrynsgröt.
__________________
Senast redigerad av haiguise 2017-04-26 kl. 16:05.
Citera
2017-04-28, 23:36
  #2211
Medlem
Ska dra upp flera exempel från en barndomsvän som är snål som en jude, har svårt att bestämma sig och behöver rådgivning från sin far när han ska köpa en tshirt för 79 kr. Notera att denna vän fyller 25 i år och varit exakt likadan hela livet, misstänker att han har någon diagnos. Föräldrarna sparade alla han studiebidrag från 7an till han tog studenten, alltså 6 år, när han fylle 20 fick han ett sparkonto med ca 115 000 på som föräldrarna sparat ihop.

Sommaren 2018, EM i fotboll, "calle" vill köpa nå sverigegrejer på stadium, dom har en tshirt för 79kr och blågula solglasögon för 50 kr som han är sugen på, får beslutsångest då han anser att det är dyrt, notera att han har runt 140 000 sparat vid det här laget. Han vet inte vad han ska göra, så han ringer sin pappa och rådfrågar, pappan frågar om han är dum i huvet o lägger på, "calle" står då och funderar 15 min innan han bestämmer sig för att lämna tillbaka tshirten då den är för dyr! så sjukt snål!

Samma person som yngre 14-15, alla köpte godis o chips för film, utom han,det var för dyrt o han fick inga pengar av sina föräldrar o han ville inte slösa på sina egna pengar, han frågade om han kunde få smaka av andra, absolut inga problem.
Veckan efter när det var dax för film igen kunde han köpa 2 påsar bilar o mer, då hade han fått pengar av sina päron för godis. När man frågade om man fick smaka några bilar så tog han upp EN BIL(han var seriös) och gav.....

Samma person som äldre, 5-6 grabbar från fotbollslaget går ut på krogen, alla tar varsin runda hela grogg. När det är hans tur så smiter han iväg på toa och kommer tillbaka med en bärs till sig själv o säger att han är full o inte ska dricka nå mer när han druckit på andra hela kvällen...

Snål jude är det, han knappt något kontakt med honom pga detta
Citera
2017-04-29, 15:45
  #2212
Medlem
Arons avatar
en kusin till mig fick en bil av en gemensam farbror som present
våran gemensamma farbror ber min kusin om skjuts några månader senare till flygplatsen ett par mil i körsträcka
kusinen beklagar sig över att inte ha fått några pengar till bensin
Citera
2017-05-05, 14:41
  #2213
Medlem
MeinTrumpfs avatar
Underbar tråd!

Är jäkligt irriterad just nu. Jag blev bjuden på en polares (A) 30-årsfest. A bor mer söderut i landet och jag hade kommit överens med en av A's kompisar (som bor hyfsat nära mig) att vi skulle åka ner dit tillsammans. Vi kan kalla denna person för B.

Idag (om ca 3.5 timmar) när jag och B ska åka ner så kräver han att jag står för den totala bensinkostnaden på 800 kr då han står för bil. Normala människor hade splittat bensinkostnaden då vi ändå ska till samma fest.

Jag har god lust att skita i hela festen just på grund av B's tattarfasoner, men jag har dock lovat A att jag ska komma. Hade hellre åkt tåg eller buss men det kostar mer än vad jag betalat för bensinen samt att jag får skjuts direkt till festen.

Om B fortsätter med sina tattarfasoner så skiter jag i resan.

Återkommer vid ett senare tillfälle om hur det gick.
Citera
2017-05-06, 11:49
  #2214
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinTrumpf
Underbar tråd!

Är jäkligt irriterad just nu. Jag blev bjuden på en polares (A) 30-årsfest. A bor mer söderut i landet och jag hade kommit överens med en av A's kompisar (som bor hyfsat nära mig) att vi skulle åka ner dit tillsammans. Vi kan kalla denna person för B.

Idag (om ca 3.5 timmar) när jag och B ska åka ner så kräver han att jag står för den totala bensinkostnaden på 800 kr då han står för bil. Normala människor hade splittat bensinkostnaden då vi ändå ska till samma fest.

Jag har god lust att skita i hela festen just på grund av B's tattarfasoner, men jag har dock lovat A att jag ska komma. Hade hellre åkt tåg eller buss men det kostar mer än vad jag betalat för bensinen samt att jag får skjuts direkt till festen.

Om B fortsätter med sina tattarfasoner så skiter jag i resan.

Återkommer vid ett senare tillfälle om hur det gick.

Du skulle tagit tåget och bett din " kompis " fara åt helvete. Principer är viktigare än pengar.
Citera
2017-05-06, 12:16
  #2215
Medlem
mahutma_homos avatar
En kompis som ville ha bensinen betald av oss andra, han skulle inte betala något av det själv. Trots att han ändå var på väg till det stället. Dessutom räknade han in värdeminskning av bilen och slitage i den kostnaden. Det var 27 grader varmt en dag. Stekande sol. Vi skulle åka 30 mil. Ingen AC, vi fick inte veva ner fönstren. Bilen drar ju mer då pga luftmotstånd. Sket i det och vevade ner dom ändå.
Citera
2017-06-29, 14:44
  #2216
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Ännu en gång gör denna tråd mina dagar.

Fick en Flashback idag om en snål kompis jag hade som yngre. Vi var 12-13 år då. Vi kallar henne Sofia.

Jag bråkade vid tillfället med en person och Sofia hade gått fram och pratat med den. Sofia hade då sagt att den personen skulle slå mig från henne med varpå den personen undrade varför Sofia då umgicks med mig. Sofia hade berättat då att det var för jag bjöd på mat ibland när vi var ute. Då pratar vi om en happy meal på donken. Enligt Sofia var det dyrt.

Kan lägga till att hennes mamma gav henne mycket pengar i månaden men hon sparade bara jämt.
Citera
2017-06-29, 18:49
  #2217
Medlem
Undrar hur många snåljudar som läser denna tråd och känner sig träffade?
Citera
2017-06-30, 14:20
  #2218
Avstängd
Har en vän som (kid you not!) tar betalt för maten som han bjuder på hemma hos sig.
Det är hemlagad mat och han kör argumentet: "men vi äter ju här så ofta, vänskap ska väl inte kosta bara för mig".
Suger musten ur det...
Citera
2017-06-30, 14:41
  #2219
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatan
Har en vän som (kid you not!) tar betalt för maten som han bjuder på hemma hos sig.
Det är hemlagad mat och han kör argumentet: "men vi äter ju här så ofta, vänskap ska väl inte kosta bara för mig".
Suger musten ur det...
Hur ser det ut i övrigt i sällskapet? Säg att ni är fyra grabbar som åtta gånger av tio hänger hos den du kallar snål och alla förväntar sig att bli bjudna på mat när ni är där. Klart som fan att han blir lite irriterad av det i så fall och kanske gör detta för att markera att det inte är okej. Är det däremot så att ni hänger ungefär lika mycket hos varandra kan jag däremot hålla med om att det är lite sniket.
Citera
2017-06-30, 17:02
  #2220
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatan
Har en vän som (kid you not!) tar betalt för maten som han bjuder på hemma hos sig.
Det är hemlagad mat och han kör argumentet: "men vi äter ju här så ofta, vänskap ska väl inte kosta bara för mig".
Suger musten ur det...

Om ni inte har någon högre inkomst och du käkar där väldigt ofta är det inte så konstigt.
Lite lustigt att komma med en nota men något borde du kunna bidra med.
Jag har umgåtts tätt med folk på det viset och då föll det sig naturligt att vi handlade ingredienser ihop och delade ungefärligt på kostnaden och arbete.
Gjorde du några tacksamma gester innan polaren började vilja ha reda pengar? Typ köpte med dig snacks och öl, eller var det först efter femtionde gratismåltiden han tröttnade?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback