Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-07, 08:01
  #2197
Medlem
french.toasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hahahaha!!! TORRLAGT på nyår!!!! Gud vad underbart! En av de högtider då ALLA vill ha sig ett glas. Bara midsommarafton hade varit värre!! Riktigt bra gjort av dig! Undrar vad maten som de stod för bestod av. Men om de nu hade dåligt ställt vore det väl bättre att de sa att vi vill ha 50 kr per person mot att vi fixar käket och alla tar med vad det vill att dricka.

Ja det var typ så jag hade fattat det. Att alla skulle ge en liten slant för alkoholen. Men att hon kräver att jag ska stå för allt var ju helt befängt. Hennes snubbe som jag känt sen barnsben var en riktigt bra kompis, tills han träffade henne.

Hon bestämde fan över allt i deras förhållande. När hon fyllde 25 fick hon en resa för två av sina föräldrar till Gran Canaria eller vad det var. Men istället för att ta med pojkvännen så åkte hon med en tjejkompis. Trots att han stått för hyran etc i flera år. Hon är en råtta! Brukar se de ibland när jag besöker hemstaden, då viker dom undan och tar en omväg haha..
Citera
2017-03-07, 10:54
  #2198
Medlem
JesusIsAStoners avatar
Man har ju så många vänner som alltid har glömt sina cigg/snus hemma så det givetvis måste alltid få av någon annan.
Sen har jag en vän som väldigt ofta "glömmer" sin plånbok hemma när man handlar så man behöver låna ut till honom.
Med låna ut menar jag att betala hans varor och inte få ett skit tillbaka.
Citera
2017-03-15, 11:11
  #2199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biglebow
Känner inte till så många snåla människor men jag hörde en fantastisk historia på radio om en kille vars kompis/kollega brukade lägga prickigkorv på sina smörgåsar kvällen innan för att sedan ta bort korven på morgonen innan han for till jobbet. Smaken från korven satt således kvar på limpmackan och han kunde återanvända korven 2-3 dagar innan den var förbrukad. Det är nog det snålaste jag hört talas om.


Ja det är nog ganska extremt.
Citera
2017-03-16, 02:08
  #2200
Medlem
C0ws avatar
En polare X snålar alltid på pengar när han är ute. Han käkar inte pizza då han istället kan "äta mig mätt på en hamburgare för en tredjedel av priset" i nåt gatukök. Istället kollar han på när resten av oss äter. Sen väl på gatuköket så klagar han på att burgaren är så jävla liten, att den kostar så mycket och att han kan äta hur många som helst.

På krogen går han runt med en öl i handen natten lång. Han blir gärna bjuden, men har aldrig i sitt liv bjudit någon. En gång så kom han och erbjöd ett glas öl. Fan vad chockerande! På vägen hem så frågar han när han får tillbaka pengarna som han la ut.

Han betalar aldrig taxi. Alltid är det någon annan som står för notan. Sen när det väl råkade hända att han var den enda med pengar och fick betala så ville han dela på notan.
Citera
2017-03-23, 13:40
  #2201
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Gissar att det var ett äldre par? Då är det nog inte snålhet det handlar om utan snarare att äldre har ett helt annat tänk runt prylar. Man kastar inte fungerande saker oavsett om det är engångssaker eller inte. Min morfar var likadan, hur generös som helst och gav ofta bort pengar spontant till oss barnbarn samt bjöd ofta många vänner och folk i släkten på restaurang där han också dricksade ordentligt (såpass att personalen faktiskt gav tillbaka en del av dricksen) men han sparade också på gamla rostiga spikar eftersom de gick att återanvända. Det var inte för att han var snål utan för att han upplevt livet under andra världskriget med ransonering och liknande. Äldre människor som upplevt exempelvis krig har lärt sig att spara och vårda saker eftersom det helt enkelt inte är säkert att produkten skulle finnas att köpa i affärerna när man i framtiden skulle kunna behöva den. På 20-30-40-50-60-talet hade man inte engångssaker och inte heller saker tillverkade i Kina för 10 öre styck som kan användas en gång och sedan kastas. Och även om vi i dagens samhälle inte har ransonering så är det svårt att vänja sig vid slit-och-släng-tänket när man levt 80 år med ett helt annat tänk.

Nja jag har träffat på de människorna med, och det särskiljde sig. Dessa var extrema. Talades i byn om dom, för sonen bodde i huset på gården, i ett kyligt o kallt hus, men pengarna sparade dom hårt på för det skulle doneras till Svenska kyrkan när de gick bort, de var djupt kristna. såg också deras gamla sedlar från 50-talet samlade i ett gammalt kuddvar när jag bäddade en gång.

Det är skillnad på att vara snål och ekonomisk.. dessa var helt klart det förstnämnda.
Citera
2017-04-15, 21:54
  #2202
Medlem
mrjugs avatar
Det vi alla bör tänka på är ju att ingenting försvinner så är väl de snåla personerna i er omkrets trillar av pinn tillfaller ju pengarna någon annan enligt arvsordningen. Med detta sagt är ju de snåla personerna i er omgivning de mest givmilda, bara det att nästa generation får pengarna och inte ni som kompisar

I övrigt ser jag ingen anledning att gödsla med pengar omkring mig. Är just nu utomlands och var idag och handlade en macka och kaffe, kostade 4,79 EUR. Betalar 5 EUR, kassörskan ger mig 20 cent tillbaka... jag stannar upp och frågar var den sesta 1 cent är??? Hon säger att de inte har några sådana, då lackar jag ur.. enligt min regel bestämmer jag när jag lämnar dricks inte kassörskan. Om jag förlorar hundratusentals kronor pa en dålig aktieaffär berör det mig ingenting då det är mina beslut rakt igenom, men försöker en kassörska blåsa mig pa 1 kr då jävlar!!!
Citera
2017-04-16, 05:29
  #2203
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjug
Det vi alla bör tänka på är ju att ingenting försvinner så är väl de snåla personerna i er omkrets trillar av pinn tillfaller ju pengarna någon annan enligt arvsordningen. Med detta sagt är ju de snåla personerna i er omgivning de mest givmilda, bara det att nästa generation får pengarna och inte ni som kompisar

I övrigt ser jag ingen anledning att gödsla med pengar omkring mig. Är just nu utomlands och var idag och handlade en macka och kaffe, kostade 4,79 EUR. Betalar 5 EUR, kassörskan ger mig 20 cent tillbaka... jag stannar upp och frågar var den sesta 1 cent är??? Hon säger att de inte har några sådana, då lackar jag ur.. enligt min regel bestämmer jag när jag lämnar dricks inte kassörskan. Om jag förlorar hundratusentals kronor pa en dålig aktieaffär berör det mig ingenting då det är mina beslut rakt igenom, men försöker en kassörska blåsa mig pa 1 kr då jävlar!!!
Dricks?? Säger du samma sak, när du handlar i sverige för 9,90 kr?
Citera
2017-04-17, 07:49
  #2204
Medlem
oyegies avatar
Vet inte om det är lathet eller snålhet eller vad det är men att använda samma påse till damsugaren går över mitt förstånd eller när en vattenkokare läckte som tusan men ändå skulle användas i flera år,köpa ny? Näpp funkar ju så bra.
Citera
2017-04-23, 10:27
  #2205
Medlem
FuriousRages avatar
Hos en barndomsvän.
Var vi hemma hos honom när vi skulle kolla på film och ha chips till, så fick man bara ta EN chipsbit i taget, medans han själv tryckte nyllet full varje gång han tog.
Citera
2017-04-25, 15:46
  #2206
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Hos en barndomsvän.
Var vi hemma hos honom när vi skulle kolla på film och ha chips till, så fick man bara ta EN chipsbit i taget, medans han själv tryckte nyllet full varje gång han tog.
haha jag kan känna igen mig, brukar göra så när jag och bruden käkar chips. annars äter hon ju upp allt och blir fet :P
Citera
2017-04-26, 00:07
  #2207
Medlem
Min farbror och hans hustru sparar och återanvänder tepåsar.
Citera
2017-04-26, 00:36
  #2208
Medlem
Blev förbannad på min gamla chef en gång och sa "Du är så snål så du kollar ovanför dina glasögon för att inte slita ut glaset, och när din fru har lunginflammation så hyr du ut henne till en glasblåsare" ;P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback