Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-20, 22:49
  #1
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Filmen Äta sova dö har fått rätt stor uppmärksamhet denna höst, tidningarna har skrivit om den och den ska (har redan?) visas tillochmed i Riksdagen. Har också vunnit priser, bland annat på TIFF.

Såg själv filmen ikväll och måste säga att jag är rätt kluven. Den var bra men ändå så fattades något... vet inte riktigt vad.

Ni som också sett den här på FB, vad tyckte ni om den?

Handling:


Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=l1tkfawNY-0

Edit: sorry för dålig trådstart, är bara så trött just nu
Citera
2012-11-20, 23:04
  #2
Medlem
Detta är en film som inte uppskattas av den normala svenssonsnubben. Hela filmen hade samma stämning från början till slut (sorglig och övertydlig med syftan på att medlidande, skulle lätt kunna vara en film som sossarna gjort). Skulle hellre jobba gratis 3h än att se om den. Filmen sög kuk ur ett underhållande perspektiv//avarage 18-20 årig svensson.
Citera
2012-12-13, 19:43
  #3
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannnes
Detta är en film som inte uppskattas av den normala svenssonsnubben. Hela filmen hade samma stämning från början till slut (sorglig och övertydlig med syftan på att medlidande, skulle lätt kunna vara en film som sossarna gjort). Skulle hellre jobba gratis 3h än att se om den. Filmen sög kuk ur ett underhållande perspektiv//avarage 18-20 årig svensson.
Det är ju precis så den inte är! Varken sorglig eller övertydlig. Raša håller humöret uppe nästan konsekvent, eller åtminstone lågan brinnande. Det blir inte dystert och deppigt någonstans, tvärtom roligt och peppande, om än samtidigt frustrerande och ilskeväckande. Och jag tolkade det inte alls som att den tigger medlidande för huvudpersonen, hon är självständig och stark och behöver inte vårt stöttande. Hon är bara offer för ett sjukt system och försöker hantera sin situation bäst hon kan.

Fruktansvärt bra skådespeleri från samtliga också.

Och om sossarna hade gjort den vore det att skjuta sig i foten rejält, för de står i princip lika mycket bakom de strukturer som filmen kritiserar som vilket riksdagsparti som helst.
Citera
2012-12-13, 23:14
  #4
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Det är ju precis så den inte är! Varken sorglig eller övertydlig. Raša håller humöret uppe nästan konsekvent, eller åtminstone lågan brinnande. Det blir inte dystert och deppigt någonstans, tvärtom roligt och peppande, om än samtidigt frustrerande och ilskeväckande. Och jag tolkade det inte alls som att den tigger medlidande för huvudpersonen, hon är självständig och stark och behöver inte vårt stöttande. Hon är bara offer för ett sjukt system och försöker hantera sin situation bäst hon kan.

Fruktansvärt bra skådespeleri från samtliga också.

Och om sossarna hade gjort den vore det att skjuta sig i foten rejält, för de står i princip lika mycket bakom de strukturer som filmen kritiserar som vilket riksdagsparti som helst.

Det är väl det som var min största invändning mot filmen. Att den handlar om ett system, ett samhälle och politik - karaktärerna är endast spelbrickor i att förmedla detta samhälle till publiken. Vilket inte är fel i sig, men det gav mig svårigheter att känna för karaktärerna i filmen, de blev liksom... mindre viktiga.

Men ja, skådespelarna var ytterst duktiga. Filmen hade ju lite dokumentär-aktig känsla över sig med rätt enkla och odramatiska insatser - faktiskt påminner det lite grann om filmen Thirteen från 2003 i dekoren, stilen (i den filmen håller de också till vid en övergiven lekpark tror jag ) och det rätt naturliga skådespeleriet (båda filmerna hade ju heller ingen stor budget och var långfilmsregidebut (och för att jämföra dessa filmer ännu mer så var de båda regissörerna kvinnor)) - vilket har dess för- och nackdelar. Scenen där den 'feta' blonda unga kvinnan som tyckte om att sladda med bilen i skogen började gråta på jobbcoachmötet berörde mig djupt och kändes läskigt genuint, det var äkta känslor som visades där och det var nära på att jag började gråta i biosalongen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till filmen. Den hade sina stunder och var helt okej som helhet, ändå så finns det något dolt och riktigt pretentiöst (på dåligt vis) med Äta sova dö som den inte kan komma ifrån.

Att filmen också hade en platt dramaturgi sänkte betyget också.
Citera
2012-12-14, 11:04
  #5
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekonstrueramig
Det är väl det som var min största invändning mot filmen. Att den handlar om ett system, ett samhälle och politik - karaktärerna är endast spelbrickor i att förmedla detta samhälle till publiken. Vilket inte är fel i sig, men det gav mig svårigheter att känna för karaktärerna i filmen, de blev liksom... mindre viktiga.
Hmm, jo jag förstår vad du menar. Men jag håller inte med, eller jag såg den inte alls på det sättet. Jag skulle inte säga att den handlar om systemet i sig, utan om människorna som drabbas av det. Jag fick aldrig intrycket att Raša var mindre än en fullvärdig rollfigur, tvärtom kändes hon väldigt levande och jag kunde känna med henne i både hennes bra och dåliga sidor. Men vi har väl bara olika uppfattning där.

Citat:
Filmen hade ju lite dokumentär-aktig känsla över sig med rätt enkla och odramatiska insatser - faktiskt påminner det lite grann om filmen Thirteen från 2003 i dekoren, stilen (i den filmen håller de också till vid en övergiven lekpark tror jag ) och det rätt naturliga skådespeleriet (båda filmerna hade ju heller ingen stor budget och var långfilmsregidebut (och för att jämföra dessa filmer ännu mer så var de båda regissörerna kvinnor)) - vilket har dess för- och nackdelar.
Om vi ska namedroppa vidare så slog det mig direkt att den är väldigt lik Rosetta (1999) av bröderna Dardenne, såväl i estetiken som handlingen. (Den filmen handlar om en ungefär lika gammal tjej med ensamstående förälder som gör allt för att alltid ha ett jobb och blir helt fördärvad när hon blir av med det.) Den främsta skillnaden är att Äta sova dö fokuserar mer på hur Raša trots alla svårigheter ändå kämpar på och håller lågan brinnande, medan Rosetta i större utsträckning ger vika och målar en dystrare och mindre hoppfull bild.

Båda är väldigt bra filmer, men jag tyckte nog Äta sova dö var snäppet vassare. Men jag kan tänka mig att om man tycker att den är övertydlig eller opersonlig kan Rosetta passa en bättre.

Citat:
Att filmen också hade en platt dramaturgi sänkte betyget också.
Hmm, hur menar du då? Den mynnar ju inte riktigt ut i någon slutsats, men det känns som att det hade förtagit poängen med filmen om den gjort det. Då hade Rašas historia reducerats till en individuell händelse, utan att få representera ett större samhälleligt problem.
Citera
2012-12-14, 11:34
  #6
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Om vi ska namedroppa vidare så slog det mig direkt att den är väldigt lik Rosetta (1999) av bröderna Dardenne, såväl i estetiken som handlingen. (Den filmen handlar om en ungefär lika gammal tjej med ensamstående förälder som gör allt för att alltid ha ett jobb och blir helt fördärvad när hon blir av med det.) Den främsta skillnaden är att Äta sova dö fokuserar mer på hur Raša trots alla svårigheter ändå kämpar på och håller lågan brinnande, medan Rosetta i större utsträckning ger vika och målar en dystrare och mindre hoppfull bild.

Båda är väldigt bra filmer, men jag tyckte nog Äta sova dö var snäppet vassare. Men jag kan tänka mig att om man tycker att den är övertydlig eller opersonlig kan Rosetta passa en bättre.

Jag har inte sett Äta sova dö än, men det är flera recensenter och flera andra som har jämfört filmen med bröderna Dardennes filmskapande. Eftersom jag gillar deras filmer väldigt mycket ser jag fram emot denna.
Citera
2012-12-14, 13:47
  #7
Medlem
Även jag ser fram emot att se denna. Jag älskar svensk småstadsmisär
Citera
2013-03-02, 04:08
  #8
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Såg filmen igår. Tja , inte så usel som jag hade föreställt mig fortfarande inget att hänga upp i julgranen. Bott i en mindre stad och kunde väl halvt realtera till vissa saker men filmen kändes inte trovärdig. En 18-20 åring som lever nästintill i ett incestöst förhållande med sin far , störde mig på deras konstlade relation . Hänger med halva bygden . Alla är tjenis med varandra och skulle offra sina liv för bygdens bröder och systrar. I verkligheten existerar inte denna laganda i mindre orter och folk är knappast trevliga en gång . Men ja, den gick att kolla på inte så mycket mer ... en svag 4/10.
Citera
2013-03-02, 11:36
  #9
Medlem
Rifter666s avatar
Tankade och kollade igenom den igår. Riktigt usel film precis som väntat. Vilket skräp...
Citera
2013-03-07, 12:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Tankade och kollade igenom den igår. Riktigt usel film precis som väntat. Vilket skräp...

Varför tycker du det? Vore intressant med en motivering.
Citera
2013-03-11, 21:56
  #11
Medlem
namnhelvetets avatar
var hittar dom alla statisterna? min granne lasse med mustchasen sitter till och med och snackar i fika rummet hehe. har inte sett han så jag har inte kunnat fråga han
Citera
2013-03-15, 00:21
  #12
Medlem
hwuk551s avatar
Hade extremt höga förväntningar med tanke på att filmen vunnit så många guldbaggar men ack så besviken jag blev. Det har nästan blivit en trend bland svenska filmer att de alltid ska vara deppiga och spegla en form av misär. En bra film skall enligt mig bjuda på underhållning (alltså leka med känslorna), den här filmen förmedlar en enda känsla rakt igenom; sorg.

Även om huvudrollsinnehavaren gör ett bra jobb så är resten så oerhört vedervärdigt att jag avråder gemene man till försöka avnjuta detta avskyvärda försök till film.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback