Det är inte så konstigt att det inte är tillåtet att fråga om "svenne hora" (sic) i varje tråd eftersom det i många trådar vore off-topic. Att skriva "svenne hora" eller "jävla svenskarna" där en diskussion av det slaget hör till ämnet är fullt tillåtet.
Bara en nyfiken fråga. I vilka sorts ämnen på flashback hör det hemma och är on topic att skriva "svenne hora"?
Senast redigerad av nerdnerd 2015-11-26 kl. 16:19.
Gäller inte 2.01 för alla sorters varningar? I så fall finns det utrymme för ett förtydligande.
2.01 är inget straff för det varningarna gäller, utan för att man uppenbarligen inte hörsammar själva varningarna. Regelbrottet är ohörsamheten. En varning i sig är inget straff och har ingen påföljd av något slag. Det är bara just en varning om att om man fortsätter som man gör så kommer man att bli bestraffad.
Fast det har inte så mycket med att göra om moderatorer är rasister eller inte, vilket väl har retts ut ett flertal gånger redan i denna tråd.
8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
Nog tycker jag att det uttrycks en hel del missaktning för folkgrupper här på Flashback.
Nog tycker jag att det uttrycks en hel del missaktning för folkgrupper här på Flashback.
Det är möjligt. Detta är regeln vi använder oss av, och det är det som gäller i vår moderering. Oavsett vad man som moderator har för personlig åsikt.
Citat:
Ursprungligen postat av 1.03
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.
Ordet neger nämns inte ens i tråden, men visst måste moderatorn (om du ser det här är du en kuksugare och jag skulle inte sörja din död) välja att uttrycka sig så "negerobservationer". Bryter mot regel 1.03 och får sig själv att se ut som en pajas, våra kära moderatorer hörni.
1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.
Ordet neger nämns inte ens i tråden, men visst måste moderatorn (om du ser det här är du en kuksugare och jag skulle inte sörja din död) välja att uttrycka sig så "negerobservationer". Bryter mot regel 1.03 och får sig själv att se ut som en pajas, våra kära moderatorer hörni.
1.03. Hets mot folkgrupp
En till kuksugare i bunten helt enkelt.
"Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin."
Visst, det kan jag köpa i vissa fall. Inte i denna. Sättet kuksugaren uttryckte sig på behövdes helt enkelt inte, ordet neger användes inte ens i tråden men ändå flöt ordet runt i kuksugarens hjärna när han valde att uttrycka sig. Varför? Jo, titta på vad tråden heter så har du ditt svar
Ja, det förekommer nog en del missaktning. Det synes dock vara en utbredd missuppfattning att regel 1.03 och brottet "hets mot folkgrupp" är tänkt att träffa varje nedsättande, kränkande eller förnedrande omdöme om andra människor. Så är långt ifrån fallet.