Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-20, 13:16
  #1
Medlem
SWINs avatar
Hej!

Lite fin i kanten som man försöker vara, köper man Castol Magnatec till frugans nyare bil.

Sist köpte jag 5W-40 helsyntet från Gekå´s i Ullared - verkade helt bra & original, och till bra pris.

Innan dess, från Mekonomen, samma beteckning, lite äldre utseende på dunken.

Skulle nu byta, när det var c:a 4 + o Celsius ute.

Bägge dunkarna hade legat kallt ute.

Den från Mekonomen var trögflytande, typ "dounk...dounk..." när man hällde i - så fick man vänta, medan det sakta, sakta rann ned.

Den från Gekå´s var lättflytande, typ "fffffppppppppp" (det var 2 liter) "fffffpppp", så - 3 liter, fullt.
Ingen väntetide mellan - allt rann lätt ned.

Mycket stor skillnad i viskositet, trots exakt samma beteckning på dunkarna.

Har hört, att det förekommer mycket fusk med just oljor - men verkar mera tro, att den från Gekå´s var äkta vara, trots halva priset.

Mekonomen´s "helsyntet" var ju knappt flytande, vid 4+.

/SWIN
Citera
2012-11-20, 14:39
  #2
Medlem
Verkar märkligt. Menar du alltså att Mekonomen skulle sälja bluffolja? Visserligen har jag varit med om reservdelar från just Mekonomen som går sönder på någon vecka, men det här? Åk tillbaka och fråga.
Citera
2012-11-20, 14:52
  #3
Medlem
Duckhams avatar
Det ska vara Duckham racingolja!
Citera
2012-11-20, 15:07
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWIN
Hej!

Lite fin i kanten som man försöker vara, köper man Castol Magnatec till frugans nyare bil.

Sist köpte jag 5W-40 helsyntet från Gekå´s i Ullared - verkade helt bra & original, och till bra pris.

Innan dess, från Mekonomen, samma beteckning, lite äldre utseende på dunken.

Skulle nu byta, när det var c:a 4 + o Celsius ute.

Bägge dunkarna hade legat kallt ute.

Den från Mekonomen var trögflytande, typ "dounk...dounk..." när man hällde i - så fick man vänta, medan det sakta, sakta rann ned.

Den från Gekå´s var lättflytande, typ "fffffppppppppp" (det var 2 liter) "fffffpppp", så - 3 liter, fullt.
Ingen väntetide mellan - allt rann lätt ned.

Mycket stor skillnad i viskositet, trots exakt samma beteckning på dunkarna.

Har hört, att det förekommer mycket fusk med just oljor - men verkar mera tro, att den från Gekå´s var äkta vara, trots halva priset.

Mekonomen´s "helsyntet" var ju knappt flytande, vid 4+.

/SWIN

Det är troligen inte 5W-40 i den oljan från Mekonomen. . 5W olja skall i princip vara ganska lättflytande vid 5 grader men det är svårt att konstruera en 5W olja utan att använda syntetolja. men mängden syntetolja kan ge olika egenskaper. 10W-40 olja är ungefär så trög vid kyla (enligt mina egna erfarenheter när jag bytt olja på vintern där oljan stått lagrad i garaget i runt 5 graders temperatur).

Jag skulle tro att det är 10W-40 olja du fått. Den kan mycket väl ha samma egenskaper som 5W-40 vid 40 och 100 graders temperatur och är den fortfarande flytande vid -35 grader så klassas den som 5W-40.

Problemet är olika fabrikat och tillverkare kan göra oljor med helt olika egenskaper, även om de har samma klassning. En helsyntet har i regel en annan viskositetskurva än en delsyntet eller mineralsolja av samma viskositetsklass.
Citera
2012-11-20, 15:43
  #5
Medlem
8xxSeriess avatar
Ja här ligger en hund begraven.

Har du kvar någon olja överhuvudtaget? Fan skicka ett mail till Castrol och berätta för dem, någon inom koncernen borde väl vara oroad, för det blir jag. (du kanske tilloch med kan få lite kompensation?? säg att du blev missnöjd etc etc)

Byter jag tillexempel olja på en motor inne i mitt varmgarage med rumsvarm olja så är det ju svårt att se hurvida det är 15w/40 eller 5w/40, vilket kan ha en avgörande betydelse för motorns innandöme vid senare kallstart.

Visst fuskas det med oljor. Många verkstäder tar ju sjuka överpriser på olja när du kan köpa precis samma olja någon annanstans för som du säger, halva priset eller till och med mindre.
Citera
2012-11-20, 16:02
  #6
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckham
Det ska vara Duckham racingolja!
Finns duckhams kvar i sverige?
minns att man ofta hade duckhams dekaler i framrutan på raggarbilar,och jag har haft deras olja i automater bla vilke träknades som det bästa på sin tid..
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Ja här ligger en hund begraven.

Har du kvar någon olja överhuvudtaget? Fan skicka ett mail till Castrol och berätta för dem, någon inom koncernen borde väl vara oroad, för det blir jag. (du kanske tilloch med kan få lite kompensation?? säg att du blev missnöjd etc etc)

Byter jag tillexempel olja på en motor inne i mitt varmgarage med rumsvarm olja så är det ju svårt att se hurvida det är 15w/40 eller 5w/40, vilket kan ha en avgörande betydelse för motorns innandöme vid senare kallstart.

Visst fuskas det med oljor. Många verkstäder tar ju sjuka överpriser på olja när du kan köpa precis samma olja någon annanstans för som du säger, halva priset eller till och med mindre.
Mekonomen är ju återförsäljare dessutom till Castrol..
men castrol har alltid varit överprissatt.
Citera
2012-11-20, 17:55
  #7
Medlem
Duckhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Finns duckhams kvar i sverige?
minns att man ofta hade duckhams dekaler i framrutan på raggarbilar,och jag har haft deras olja i automater bla vilke träknades som det bästa på sin tid..

Mekonomen är ju återförsäljare dessutom till Castrol..
men castrol har alltid varit överprissatt.

Jag minns att vi hade Duckhams gröna racingolja i rallybilen i slutet på 70-talet.
Jag googlade lite och fann detta:
BP köpte Duckhams 1970 och fabriken lades ned 1979.
Var sponsor åt Ronnie Petersson på 70 talet i JP Lotus.
Citera
2012-11-20, 19:46
  #8
Medlem
ettens avatar
Men brukar man inte köra med 0-30 på nyare bilar. Vi har castrol på jobbet och 0-30 är lite grön i färgen också..

Och tänk på att den Castrol oljan som sälj i sverige dyrt, är budget märket i Tyskland. Där ställer dom större krav på oljan än vad vi i Sverige gör...
Citera
2012-11-20, 20:32
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Men brukar man inte köra med 0-30 på nyare bilar. Vi har castrol på jobbet och 0-30 är lite grön i färgen också..

Och tänk på att den Castrol oljan som sälj i sverige dyrt, är budget märket i Tyskland. Där ställer dom större krav på oljan än vad vi i Sverige gör...

0W-30 brukar användas i norra sverige där man oftare har kallstarter i låga temperaturer. En 0W-30 olja behöver inte vara bättre än 5W-30 t.ex. vid -5 grader. För att exakt se om en 0W-30 olja är bättre än en 5W-30 så behöver man se viskositetskurvorna.

Dock är 0W-30 i regel alltid helsyntet medan det finns delsyntet som är 5W-30 och helsyntetoljan är sannolikt betydligt bättre än delsyntet i större delen av viskositetsområdet (och därmed temperaturintervallet) som oljan används i.
Citera
2012-11-20, 20:57
  #10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
0W-30 brukar användas i norra sverige där man oftare har kallstarter i låga temperaturer. En 0W-30 olja behöver inte vara bättre än 5W-30 t.ex. vid -5 grader. För att exakt se om en 0W-30 olja är bättre än en 5W-30 så behöver man se viskositetskurvorna.

Dock är 0W-30 i regel alltid helsyntet medan det finns delsyntet som är 5W-30 och helsyntetoljan är sannolikt betydligt bättre än delsyntet i större delen av viskositetsområdet (och därmed temperaturintervallet) som oljan används i.
Tror inte det finns nån 5W-olja som inte är helsyntet.
Om man läser på lite grann vad de olika SAE-klassningarna innebär så lär man sig att 0W lämpar sig ner till ca-35°C, 5W -30, 10W -25 osv. De flyter ok ytterligare 5 minusgrader.Vad varmviskositeten är är i sammanhanget ointressant. Men tydligen ska 5W-50, bara just den, ha en bättre pumpbarhet vid låga temperaturer (-30) än andra 5W-oljor. Men det är andrahandsinformation och inget säkert.
Citat:
Ursprungligen postat av OKQ8
0W -35°C
5W -30°C
10W -25°C
15W -20°C
20W -15°C
25W -10°C
Citera
2012-11-20, 21:13
  #11
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Tror inte det finns nån 5W-olja som inte är helsyntet.
Om man läser på lite grann vad de olika SAE-klassningarna innebär så lär man sig att 0W lämpar sig ner till ca-35°C, 5W -30, 10W -25 osv. De flyter ok ytterligare 5 minusgrader.Vad varmviskositeten är är i sammanhanget ointressant. Men tydligen ska 5W-50, bara just den, ha en bättre pumpbarhet vid låga temperaturer (-30) än andra 5W-oljor. Men det är andrahandsinformation och inget säkert.
Castrol Magnatec 5w-40 får inte säljas som helsyntet i exempelvis Tyskland. Där säljs den som HC-syntet, dvs hårt raffinerad mineralolja.
Citera
2012-11-20, 21:28
  #12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Castrol Magnatec 5w-40 får inte säljas som helsyntet i exempelvis Tyskland. Där säljs den som HC-syntet, dvs hårt raffinerad mineralolja.
Ok, då hade jag fel där. Fast det spelar ju inte så stor roll, viskositeten är ju vad den är ändå.
F.ö. skulle jag aldrig hälla i Castrol i mina fordon, lite pang för pengen. Nog för att de gör det de ska, men knappast bättre än nån annan och dessutom till ett oftast, i Sverige ivf, högre pris. Oljeleverantörerna tar ju överlag väldigt bra betalt i Sverige men Castrol verkar vara väldigt giriga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback