Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-20, 10:10
  #1
Medlem
Jag är fantast av inlagd sill och har en egen sillblogg med massor av recept. Har ni några bra tips på nya udda (läs: på gränsen till sjuka) sillar man skulle kunna prova?

Varning, baconsillen är redan gjord.
Citera
2012-11-20, 10:32
  #2
Medlem
Verdess avatar
Väldigt fina bilder! Sparar din blogg bland mina bokmärken så jag har lite inspiration till i jul
Citera
2012-11-20, 10:35
  #3
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterGnu
Jag är fantast av inlagd sill och har en egen sillblogg med massor av recept. Har ni några bra tips på nya udda (läs: på gränsen till sjuka) sillar man skulle kunna prova?

Varning, baconsillen är redan gjord.
Med stigande ålder och alla ungar utflugna så har jag blivit jäkligt bekväm av mig.
En sillinläggning som jag skapat på senare år har blivit min favorit.
Den är kanske inget för dig om du gillar väldigt avancerade sillinläggningar, men den är förföriskt god och folk som jag bjudit det på brukar tigga om receptet. De blir dubbelt lyckliga när det upptäcker hur jädra enkelt det är. Denna sill passar även till nybörjare och till folk som hävdar att de inte är så förtjusta i sill.

2 paket Abba 5-minuterssill
1 burk creme fraiche 34%
1 stor rödlök i tunna skivor
Färskmald vitpeppar i stora lass

Låt sillen rinna av.
Klipp i lagom portionsbitar.
Rör ner CF och peppra rejält.
Låt stå kallt en stund.
Servera med kokt mjölig potatis, hårdkokta ägg och knäckebröd.
Njut!

Jag har exprimenterat med klippt dill och med citroncest och med andra kryddor, men nej, det skall vara så här enkelt. Det blir godast så. Jag brukar stå med en gaffel i kylskåpdörren för att ta "bara en bit till" tills det är slut om jag inte stålsätter mig.
__________________
Senast redigerad av Byline 2012-11-20 kl. 10:38.
Citera
2012-11-20, 11:42
  #4
Medlem
Vem bryr sig om den är avancerad eller inte. Det ska smaka gott. Punkt.
Citera
2012-12-19, 18:07
  #5
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterGnu
Jag är fantast av inlagd sill och har en egen sillblogg med massor av recept. Har ni några bra tips på nya udda (läs: på gränsen till sjuka) sillar man skulle kunna prova?

Varning, baconsillen är redan gjord.

Precis vad jag letat efter, tack skall Du ha!

Underbar blogg!!!
Citera
2012-12-20, 11:09
  #6
Medlem
Kul blogg! Fanns mycket jag hade kunnat tänka mig att testa där. Inte pepparkakssill och baconsill dock.
I jul skall jag göra Citronsill, Svartavinbärssill och en senap och maltwhiskeysill (med liquid smoke i, låter intressant tycker jag).

En som jag brukar göra annars är en riktigt fräsch en, vanlig inlagd sill som jag hivar ner i:
1 dl majonäs
3 dl gräddfil
rivet skal av 1 lime
rivet skal av en halv citron
1 msk pressad lime
1 msk pressad citron
Citera
2012-12-22, 15:52
  #7
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterGnu
Jag är fantast av inlagd sill och har en egen sillblogg med massor av recept. Har ni några bra tips på nya udda (läs: på gränsen till sjuka) sillar man skulle kunna prova?

Varning, baconsillen är redan gjord.


Grymt bra , hatten av.
För en som aldrig lagt in egen sill , hur skulle det funka tex med habanero sill , cremefraice borde ju ta bort den värsta hettan, har en planta just nu som frukten strax är helt redo på .
Citera
2017-12-07, 04:22
  #8
Medlem
elbels avatar
Jag är en sillälskare av rang

Men när jag köper fryst sill eller lidl-färsk sill smakar det vaginos?
Har jag blivit känslig för fisksmaken på senare dar eller tillagar jag fel?
Citera
2017-12-07, 11:59
  #9
Medlem
Jag har en västerbottensill samt en hallon/laktritssill som brukar vara höjdpunkter på julbordet. Är på resande fot men återkommer imorgon med recepten.
Citera
2021-09-05, 11:03
  #10
Medlem
Min standardinläggning numer är en klassisk löksill baserad på råsocker, ättikssprit och vatten. Jag köper hel saltsill som tas ur, vattnas ur, fileas och putsas. Denna läggs in med laget, rödlök, kryddpeppar och lagerblad. Sedan varvar jag i fina band av zest från valfri citrus, som jag skurit med potatisskalare och putsat av från vita rester med skalkniv.
Apelsin ger en god sill, citron ger en mycket god sill, tillsammans med enbär, men röd grapefrukt ger en fenomenal inläggning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback