Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-29, 00:40
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RichardBohman
Du har tydligen varit för slapp redan från början och nu är de försent att göra något åt de. Vem fan låter sina 13 åriga döttrar få röka? Fatta hur äckliga dem kommer se ut när dem e 40..

Man tar å skäller ut dem ordentligt redan från början å ska dem "få" röka så ska dem inte få något annat, typ som att hänga me på semester eller andra aktiviteter osv.

Så länge de bor under ditt tak är de dina regler som gäller.. Men tydligen inte, slapptorsk. Sen ska samhället bekosta deras sjukvård yeeey

Synd att jag inte konsultera dig, som verkar vara ett uppfostringsgeni, tidigare.
Citera
2017-05-31, 01:22
  #326
Medlem
Min egna gamla tråd. Båda mina döttrar, som nu är 21 och 22 har slutat röka. 22-åringen tack vare att hon är gravid och 21-åringen slutade ändå för något år sedan.

Men... träffade en ny man för något år sen och hans äldsta dotter som är 16 och går i nian röker sen förra sommaren. Jag/vi kör samma taktik igen, hon får röka hemma hos oss liksom hon får röka hos sin mamma. Vi köper inte cigg till henne, men det verkar inte vara hennes problem att få tag i cigaretter. Det händer ganska ofta att jag och hon röker tillsammans och jag tycker det är bättre än att hon ständigt ska ut för att "smygröka". Precis som mina döttrar tror jag att hon slutar vad det lider.
Citera
2017-06-01, 00:03
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaLights
Min egna gamla tråd. Båda mina döttrar, som nu är 21 och 22 har slutat röka. 22-åringen tack vare att hon är gravid och 21-åringen slutade ändå för något år sedan.

Men... träffade en ny man för något år sen och hans äldsta dotter som är 16 och går i nian röker sen förra sommaren. Jag/vi kör samma taktik igen, hon får röka hemma hos oss liksom hon får röka hos sin mamma. Vi köper inte cigg till henne, men det verkar inte vara hennes problem att få tag i cigaretter. Det händer ganska ofta att jag och hon röker tillsammans och jag tycker det är bättre än att hon ständigt ska ut för att "smygröka". Precis som mina döttrar tror jag att hon slutar vad det lider.

Det tar tio år att utveckla cancer, då det blir ju perfekt. Lagom till första barnet blir hon diagnosticerad med cancer. Du verkar verkligen vara en toppenmamma och styvmamma. Och nu blir du mormor. Du kommer att stå där och lära barnbarnen ta halsbloss när de är fyra år. Du verkar tro att det viktiga är att du inte köper ut tobak, det är den enda gräns du sätter. Och räknar det som framgång att dina egna döttrar slutar röka inför graviditeten, sen är de på ciggen igen.
Citera
2017-06-01, 00:10
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaLights
Min egna gamla tråd. Båda mina döttrar, som nu är 21 och 22 har slutat röka. 22-åringen tack vare att hon är gravid och 21-åringen slutade ändå för något år sedan.

Men... träffade en ny man för något år sen och hans äldsta dotter som är 16 och går i nian röker sen förra sommaren. Jag/vi kör samma taktik igen, hon får röka hemma hos oss liksom hon får röka hos sin mamma. Vi köper inte cigg till henne, men det verkar inte vara hennes problem att få tag i cigaretter. Det händer ganska ofta att jag och hon röker tillsammans och jag tycker det är bättre än att hon ständigt ska ut för att "smygröka". Precis som mina döttrar tror jag att hon slutar vad det lider.
Dina argument men med alkohol eller narkotika. Jag fick inte röka men tilläts hemma när jag ändå börjat. Som vuxen kan man föregå med gott exempel och gå ut eller iaf förbjuda minderårig att röka hemma. Jag slutade jag också. Efter typ 18 år och många misslyckanden. Är övertygad om att det var värre pga rökning vid graviditet och sedan hemma under barndomen. Alltid exponerad tills jag började själv.

Nej man ska inte låta ungar röka, dricka, knarka hemma.
Citera
2017-06-01, 00:51
  #329
Medlem
Barkbitares avatar
Jag tror att det är mycket större risk att barn börjar röka om även föräldrar röker. Det blir: " VI RÖKER HELA BUNTEN." En vi känsla, vi är lika, vi förstår varann, men på ett destruktivt sätt.

Det som är oroväckande är att snart får föräldrarna sina första tecken på ohälsa p.g.a rökning.
Far och morföräldrar som har cancer, Kol, svårt med andning och mycket hosta, hjärt och kärlsjukdomar.

Har själv misst tre familjemedlemmar i cancer relaterat till rökning. Det är en plågsam död.

Så ett gott råd till TS: Kolla resekataloger med barnen, tagga dem att åka utomlands. Ni har råd med väldigt mycket om ni slutar röka. Sluta alla samtidigt och spar till det ni vill ha råd att göra.

Rökning är även inkörsporten till droger. Hur många som använder droger är ickerökare? Jag vet i alla fall ingen.

Ta tag i saken för allas skull!!!!!

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av Barkbitare 2017-06-01 kl. 00:57.
Citera
2017-06-18, 19:49
  #330
Avstängd
Nej, det är bra att du inte tvingar dom smyga med det. Att du ger dom möjlighet att vara öppna med något "dåligt" som dom gör bygger både tillit och förtroende för varandra. Tycker du ska försöka hjälpa dom att sluta med tiden men så länge dom röker ska dom inte behöva göra det bakom din rygg.
Citera
2017-06-30, 14:27
  #331
Avstängd
Ja, du är deras mamma och ska se till så dom sköter sig, inte uppmuntra bruk av skadliga saker.
Jag kanske låter sträng men tycker du måste sätta en tydligen gräns för vad som är ok och inte!
Citera
2017-07-01, 21:41
  #332
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaLights
Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. De har rökt sen de började sjuan (de var ca 13 år) och är med andra ord fast i beroendet. Båda får röka hemma (utomhus naturligtvis), men jag köper aldrig cigg åt dem. Tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?

Jävla WT-patrask är ni alla tre.
Citera
2017-07-03, 23:30
  #333
Avstängd
Hahaha skön moder du är
Citera
2017-07-03, 23:36
  #334
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindaLights
Jag bor med mina två döttrar, 15 och 17 år. De har rökt sen de började sjuan (de var ca 13 år) och är med andra ord fast i beroendet. Båda får röka hemma (utomhus naturligtvis), men jag köper aldrig cigg åt dem. Tycker ni att det är fel att låta dem röka hemma?
Hör du Ferdinand, varför springer inte du omkring med dom andra tjurarna?
- ”För jag trivs bättre här under korkeken där jag kan ha det lugnt och lukta på blommorna.” Och det förstod hans mamma, som var mycket klok, fast hon var en ko.
Citera
2017-07-05, 16:01
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindaLights
Min egna gamla tråd. Båda mina döttrar, som nu är 21 och 22 har slutat röka. 22-åringen tack vare att hon är gravid och 21-åringen slutade ändå för något år sedan.
Att du lät dem röka har inget att göra med att de slutade.

Det finns ingen logik i att alltid låta någon göra något skadligt bara för att personen ändå kan göra det i smyg. Om rökning var något du verkligen var emot skulle du inte tillåta det.

Problemetiken här är att en del föräldrar som röker själv inte förstår hur hälsofarligt det är. De personer som har minsta förståelse för hur kroppen fungerar eller som sett någon fara illa av rökning skulle aldrig försöka rättfärdiga detta. Det handlar inte om att rökning är onyttigt. Rökning kan ge väldigt stora konsekvenser, men ofta blir det inte riktigt akut förrän efter 30-40 år. Den gradvisa vägen dit är lätt att förneka och dölja.
Citera
2017-07-05, 16:07
  #336
Medlem
Hamsterbolls avatar
Riktigt vidrigt. Förstår inte varför man röker när man har barn?! Eller tillåter dem att röka. Har du ingen viljestyrka alls? Usch.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback