Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-29, 00:29
  #13
Medlem
Gahlsters avatar
Den var faktiskt riktigt intressant och rätt övertygande. Fast sen reagerade jag på ett par saker som påstods som jag vill minnas har blivit motbevisade och då blir resonemanget ganska vingligt. Dessutom så tror jag att en hel del av de herrar som skulle vara mer eller mindre direkt inblandade skulle ha jävligt svårt att hålla käften om detta som redan påpekats.
Citera
2013-10-20, 13:12
  #14
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Den var faktiskt riktigt intressant och rätt övertygande. Fast sen reagerade jag på ett par saker som påstods som jag vill minnas har blivit motbevisade och då blir resonemanget ganska vingligt. Dessutom så tror jag att en hel del av de herrar som skulle vara mer eller mindre direkt inblandade skulle ha jävligt svårt att hålla käften om detta som redan påpekats.
Faktum kvarstår att påfallande många av närmast inblandade poliser och W/T-figurer talade finska. Bror Perä sköt sig själv och andra tystades bestämt men ingen har velat skvallra på någon fast det är uppenbart att flera poliser fått föraningar om vad som skulle hända och tydligen var lojala med Holmér på något sätt. Om Holmér hade hoppats få avgörande tips ifrån dessa frivilliga eller av andra hotade spanare så kan man förstå att ingen gärna vill tala om sitt misslyckande efteråt.
Citera
2013-10-20, 13:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Faktum kvarstår att påfallande många av närmast inblandade poliser och W/T-figurer talade finska. Bror Perä sköt sig själv och andra tystades bestämt men ingen har velat skvallra på någon fast det är uppenbart att flera poliser fått föraningar om vad som skulle hända och tydligen var lojala med Holmér på något sätt. Om Holmér hade hoppats få avgörande tips ifrån dessa frivilliga eller av andra hotade spanare så kan man förstå att ingen gärna vill tala om sitt misslyckande efteråt.

I själva verket så var en hel svensk statsförvaltning full med "sura gubbar" som fastnat i karriären, inte alltid för "egen maskin" och helt enkelt vill ha lite "maktvacuumkaoz" för att få nya chanser att hoppa uppåt i karriären då väldigt många chefer i statsmaskinen tillsattes på annat vis än genom någon form av meritokrati. Sådana "sura gubbar" finns inte bara på polismyndigheten utan essentiellt på alla statliga myndigheter och verk. Så det är alltså inte alls omöjligt att det sprang runt en massa statsanställda och ville hitta någon idiot som tillslut skulle befria dem från regeringens högsta huvud, utan det är något som drabbar varje regering som Sverige någonsin haft ända sedan begreppet "Sverige" blev erkänt.

Vad gäller de Finska vittnesmålen så kan de lika gärna varit planterade av politiska skäl för att skapa någon form ramverk för att förfölja folk politiskt eller jaga politiska flyktingar från Finland, vilka det fanns en del av i Sverige även om de flesta kända Finska politiska flyktingar verkar ha flytt till USA.
Citera
2013-10-21, 09:48
  #16
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
.......
Vad gäller de Finska vittnesmålen så kan de lika gärna varit planterade av politiska skäl för att skapa någon form ramverk för att förfölja folk politiskt eller jaga politiska flyktingar från Finland, vilka det fanns en del av i Sverige även om de flesta kända Finska politiska flyktingar verkar ha flytt till USA.
Många finsktalande flyktingar ur det vita gardet samlades kring Baltiska Kommittén på Walling. där också CIA höll till. Holmér fick tydligen förhandstipsen om de av CIA erbjudna resurserna för allehanda villospår då det i dessa kretsar fanns agenter som öppet och ärligt jobbade för både CIA och Säpo.
Frågan var väl bara vilka intressen PG Näss samtidigt ägnade denna info åt när ett kuppförsök inom svenska regeringen skulle iscensättas för övnings skull som det sedan skulle se ut.
Överstyrelsen för ekonomiskt försvar ÖEF med SPF i sin hand hade mer makt än folk och folkvalda någonsin kunde ana gissar jag.
Citera
2013-10-21, 09:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Många finsktalande flyktingar ur det vita gardet samlades kring Baltiska Kommittén på Walling. där också CIA höll till. Holmér fick tydligen förhandstipsen om de av CIA erbjudna resurserna för allehanda villospår då det i dessa kretsar fanns agenter som öppet och ärligt jobbade för både CIA och Säpo.
Frågan var väl bara vilka intressen PG Näss samtidigt ägnade denna info åt när ett kuppförsök inom svenska regeringen skulle iscensättas för övnings skull som det sedan skulle se ut.
Överstyrelsen för ekonomiskt försvar ÖEF med SPF i sin hand hade mer makt än folk och folkvalda någonsin kunde ana gissar jag.

1. Ren bullshit, de flesta som flydde från Finland gick direkt till US Army och inte till några spionorganisationer.

2. Men jag tycker att ditt inlägg i övrigt direkt pekar på att det bara handlar om politisk smutskastning. Kanske inte helt utan anledning, det andra gardet fanns ju trots allt inte längre.

3. I övrigt så skulle nog definitivt OP och dennes släktingar ha klassats som "vita" i sammanhanget och hade OP varit Finne i den relevanta tidseran så hade han nog satt sig på en båt någon annanstans. Hade det andra gardet fått tag på OP i samband med inbördeskriget så hade de ju bara ställt upp han mot en väg och arkebuserat han.

4. Väldigt mystiskt vilka trollteorier som ibland presenteras på flashback.
Citera
2013-10-21, 15:00
  #18
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ren bullshit, de flesta som flydde från Finland gick direkt till US Army och inte till några spionorganisationer.

2. Men jag tycker att ditt inlägg i övrigt direkt pekar på att det bara handlar om politisk smutskastning. Kanske inte helt utan anledning, det andra gardet fanns ju trots allt inte längre.

3. I övrigt så skulle nog definitivt OP och dennes släktingar ha klassats som "vita" i sammanhanget och hade OP varit Finne i den relevanta tidseran så hade han nog satt sig på en båt någon annanstans. Hade det andra gardet fått tag på OP i samband med inbördeskriget så hade de ju bara ställt upp han mot en väg och arkebuserat han.

4. Väldigt mystiskt vilka trollteorier som ibland presenteras på flashback.
1.Jag har fått besked om vissa som hellre blev kvar i Sverige och gärna anlitades som informatörer åt SSI eller Säpo likaväl som CIA.
2. Politik är ingenting för mig.
3. Med vita gardet åsyftade jag bara dem som tydligt tog avstånd från kommunismen.
4. Överstyrelsen för ekonomiskt försvar ÖEF med SPF i sin hand hade mer makt än folk och folkvalda någonsin kunde ana gissade jag. Har du en bättre förklaring så är jag idel öra.
Citera
2013-10-21, 18:42
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
1.Jag har fått besked om vissa som hellre blev kvar i Sverige och gärna anlitades som informatörer åt SSI eller Säpo likaväl som CIA.
2. Politik är ingenting för mig.
3. Med vita gardet åsyftade jag bara dem som tydligt tog avstånd från kommunismen.
4. Överstyrelsen för ekonomiskt försvar ÖEF med SPF i sin hand hade mer makt än folk och folkvalda någonsin kunde ana gissade jag. Har du en bättre förklaring så är jag idel öra.

1. Det finns ju faktabaserade element avseende US Army, men ingenting som stödjer din trollteori. Man kan ju anta att ifall det var som så, som du påstår i den frågan så skulle förstås Säpo liksom staten vara intresserade av en övergång av lojaliteter samt förstås utbildning avseende officerare.

2. Du borde förstås inse att de statements som du gör har en väldigt politisk betydelse. Vidare skulle du inte kunna sitta på den information som du hela tiden försöker hävda, ifall du saknade politisk förståelse.

3. Då har du nog cyklat i diket även om anslutningen till sådant enligt historieböckerna blev en riktig hit efter att andra gardet börjat arkebusera allt från lärare till borgmästare och rödakorspersonal.

4. Bra att du säger att du bara gissar. I övrigt verkar inte någon av de där myndigheterna haft annat än plånboksmakt i det civila samhället utan att staten ingått i krigstillstånd, varvid "makten" eller "skyldigheten" eller "plikten" verkar bestå i saker som "beslag av relevant egendom", "arbetsplikter" osv. osv. Så dina teorier om mystiska hemlisar verkar väldigt överdrivna, för att inte säga "tokstolleteorier" värdiga deckare eller konspiratoriska filmmanus.
Citera
2013-10-21, 20:45
  #20
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
I själva verket så var en hel svensk statsförvaltning full med "sura gubbar" som fastnat i karriären......Så det är alltså inte alls omöjligt att det sprang runt en massa statsanställda och ville hitta någon idiot som tillslut skulle befria dem från regeringens högsta huvud, utan det är något som drabbar varje regering som Sverige någonsin haft ända sedan begreppet "Sverige" blev erkänt.
Vad gäller de Finska vittnesmålen så kan de lika gärna varit planterade av politiska skäl för att skapa någon form ramverk för att förfölja folk politiskt eller jaga politiska flyktingar från Finland, vilka det fanns en del av i Sverige även om de flesta kända Finska politiska flyktingar verkar ha flytt till USA.
Om vi tar om detta från början så höll jag med dig på varenda punkt och jag tänkte att ditt resonemang mycket väl kunde passa ihop med vad jag själv utifrån helt egen erfarenhet kommit fram till.
Citera
2014-12-29, 00:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Den var faktiskt riktigt intressant och rätt övertygande. Fast sen reagerade jag på ett par saker som påstods som jag vill minnas har blivit motbevisade och då blir resonemanget ganska vingligt. Dessutom så tror jag att en hel del av de herrar som skulle vara mer eller mindre direkt inblandade skulle ha jävligt svårt att hålla käften om detta som redan påpekats.
Tror def att polisen B.P var med på de här--------var ju mkt lik den s.k fantombild
enl GW. Hans supresa till Köpenh tillsammans med 1 journalist, direkt eft mordet pek
absol ditåt( journalisten åxo säker på det). Politisk åt nazihållet, hans alkoprobl ökade
väld snabbt eft mordet-------vilk ledde till tvågspension från sitt polisjobb !

1 år eft mordet lär han t.e.x ha sönder-slagit 1 lägenh, då Tv skulle sända 1 progr
med anledn av åsrdagen av händelsen. Denna person=död sen ungef 22 år sen, han
sköt sig när polis+åkl skulle förhöra hnm. Förmodl mkt pressad av sina kump+
uppdr-givare, allt detta talar mkt stark för inbl i konspiration, finsktalande
dessutom !
__________________
Senast redigerad av deakpeasley 2014-12-29 kl. 00:46. Anledning: Tillägg !
Citera
2015-01-08, 10:55
  #22
Medlem
Ove Mollviks avatar
Man kan lätt tänka sig att Säpo såsom huvudintressent i mordet på Palme och med direkt tillgång till alla operativa resurser var lika mån om att knyta upp nysvenskar för villospår och att göra till lämpliga syndabockar så att inte mer hedervärda polis och officerskårer skulle våga reagera om de verkliga kuppmakarna blev kända.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback