Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-20, 13:35
  #13
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixmix
Antar att den andra raden syftar på Roger Waters?
Riktigt.
Han sparkade åt alla håll den gode MacManus, innan han blev gammal och snäll...
Lite roligt ändå att han tidigare spelat in Walking on Thin Ice, Yoko Onos dänga. Jag tror tom det var till en hyllningsplatta efter Johns död.

Tillbaka till topic: finns huset och en vita flygeln från Imagine kvar i orört skick?
Citera
2018-08-17, 12:27
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-Gillford
Bara jag som tycker att det här är en av de mest överskattade låtarna någonsin? Tråkigt framförd, tråkig melodi och fånig text.

Den är fruktansvärd och lämnar en avsmak i munnen. Beskriver allt som är fel med den politiska vänstern. Alldeles för naiv människosyn till att börja med och fullkomligt omoralisk och orealistisk.
Citera
2018-08-17, 12:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Den är fruktansvärd och lämnar en avsmak i munnen. Beskriver allt som är fel med den politiska vänstern. Alldeles för naiv människosyn till att börja med och fullkomligt omoralisk och orealistisk.
Antagligen har du rätt. Spelade den jämt när jag blev psykiskt sjuk för ett decennium sedan. Jag är frisk idag och medveten om att världen är full av smutsiga människor, inte ädla människor med goda hjärtan som talar till dem någonstans inifrån bröstet. Trots allt, det är här på Flashback jag sitter idag o inte i ett torp i skogen med feta högtalare och skivor av Cat Stevens spelandes.

Det tar tid för goda människor att se att andra är skapade av annat material än moral och sympati osv. Självisk är guden och fast förankrad i människans spegel.
Citera
2018-08-22, 19:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Antagligen har du rätt. Spelade den jämt när jag blev psykiskt sjuk för ett decennium sedan. Jag är frisk idag och medveten om att världen är full av smutsiga människor, inte ädla människor med goda hjärtan som talar till dem någonstans inifrån bröstet. Trots allt, det är här på Flashback jag sitter idag o inte i ett torp i skogen med feta högtalare och skivor av Cat Stevens spelandes.

Det tar tid för goda människor att se att andra är skapade av annat material än moral och sympati osv. Självisk är guden och fast förankrad i människans spegel.

"Imagine all the people
Living for today..."

Ingen planerar för morgondagen, ingen bryr sig om kommande generationer = civilisationens kollapps.

"Nothing to kill or die for"

Utan att nämna något specifikt är det enkelt att tänka sig situationer där det är värt att riskera att dö eller dödas, t ex den myriad av vis som ens barn kan råka illa ut. Det faktum att världen är en otäck plats gör att det han skriver här faller samman totalt.

"Imagine no possessions"

Ser framför mig hur han satt i sin gigantiska bostad med dyra instrument och inspelningsstudio för flera miljoner när han skrev detta .

On a serious note: äganderätten är orsaken till vårt välstånd. Att leva för dagen och konsumera upp allting är bokstavligt talat ett recept för en återgång till stenåldern.

"No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world..."

Tror man på att utrota girighet och "dela hela världen" så har man i bästa fall en mentalitet som en naiv tonåring. Hänvisar till kritik av kommunism eftersom det hade krävt en längre utläggning här för att såga vad som är fel med de textraderna.

Citera
2018-08-23, 02:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
"Imagine all the people
Living for today..."

Ingen planerar för morgondagen, ingen bryr sig om kommande generationer = civilisationens kollapps.

"Nothing to kill or die for"

Utan att nämna något specifikt är det enkelt att tänka sig situationer där det är värt att riskera att dö eller dödas, t ex den myriad av vis som ens barn kan råka illa ut. Det faktum att världen är en otäck plats gör att det han skriver här faller samman totalt.

"Imagine no possessions"

Ser framför mig hur han satt i sin gigantiska bostad med dyra instrument och inspelningsstudio för flera miljoner när han skrev detta .

On a serious note: äganderätten är orsaken till vårt välstånd. Att leva för dagen och konsumera upp allting är bokstavligt talat ett recept för en återgång till stenåldern.

"No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world..."

Tror man på att utrota girighet och "dela hela världen" så har man i bästa fall en mentalitet som en naiv tonåring. Hänvisar till kritik av kommunism eftersom det hade krävt en längre utläggning här för att såga vad som är fel med de textraderna.

Någon la ut den här på ett forum och tanken slog mig att kanske knarkade de mest en massa https://m.youtube.com/watch?v=YqB8Dm65X18
Citera
2018-11-15, 05:34
  #18
Medlem
John Lennon brydde sig inte om världsfred osv, detta var en låt som passade i tiden och pengar var drivkraften. John Lennon var en musikalisk demagog tyvärr.
Citera
2020-04-21, 18:03
  #19
Medlem
Helt fantastisk tolkning av låten från 2010 med Herbie Hancock på piano, Jeff Beck på smakfull sologitarr och ett knippe lysande sångare som turas om vid micken, vers för vers. Seal, Pink och India Arie gör stiliga insaster och Mali-legenderna Oumou Sangaré och Fatoumata Diawara duetterar i ett västafrikanskt avsnitt som passar sömlöst ihop med sången i övrigt.

Och bäst av allt, inget låter vare sig ansträngt, melodramatiskt eller som halvhjärtad imitation av Lennon. De här sångarna och musikerna är alldeles för säkra för att falla i den gropen, istället gör de på ett självklart sätt sången till sin och delar med sig av den, de skapar både intim förtrolighet, glädje, hopp och välljud. Wow!

https://www.youtube.com/watch?v=mVAQl7qq-aI
Citera
2020-04-25, 23:33
  #20
Medlem
Har aldrig heller riktigt tänkt innebörden men skönt sound iaf
Citera
2021-09-09, 14:46
  #21
Medlem
Ördögs avatar
I dag är det exakt 50 år sedan Imagine släpptes. Det firas på olika vis - bland annat projiceras låtens text på olika kända platser jorden runt.

John Lennon Lyrics From 'Imagine' Projected Onto Various Landmarks Around The World
https://www.yahoo.com/entertainment/...182645595.html

John Lennons "Imagine" firar 50 år
https://www.dn.se/kultur/john-lennon...ne-firar-50-ar
__________________
Senast redigerad av Ördög 2021-09-09 kl. 14:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback