Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 16:03
  #85
Medlem
Isnatts avatar
Från placera:
Citat:
Kopparbergs Bryggeri rapporterar lägre intäkter och lägre vinst i fjärde kvartalet 2016.
Resultatet var samtidigt bolagets bästa årsresultat någonsin och utdelningen höjs.
Styrelsen föreslår att utdelningen höjs från 4:40:- till 5:90:-!
Citera
2017-05-23, 11:23
  #86
Medlem
Kopparbergs upp 7,5% i skrivande stund. vad tror ni är det nu den sätter fart mot 300?
jag vart sugen på att köpa in mig men va som vanlig lite för girig. Och ville ha lite mer nergång innan jag köpte.
Citera
2017-05-23, 12:18
  #87
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvidsson
Kopparbergs upp 7,5% i skrivande stund. vad tror ni är det nu den sätter fart mot 300?
jag vart sugen på att köpa in mig men va som vanlig lite för girig. Och ville ha lite mer nergång innan jag köpte.
Kan nog hända vid årets slut att man är nära 300. Man har en bra rapport nu samtidigt som man ska försöka sig på den amerikanska marknaden genom Wal-Mart.
Citera
2017-06-06, 19:43
  #88
Medlem
När köpte ni in er och hur länge tänker ni behålla era aktier?
Citera
2017-11-30, 14:09
  #89
Medlem
KickAss-1337s avatar
Bara jag som köpte på tokraset vid öppning?
Citera
2017-12-06, 18:02
  #90
Medlem
Bluewhite555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Bara jag som köpte på tokraset vid öppning?

Jag köpte också! Jag tror att om man är kortsiktig är det nog läge att sälja på denna rapport men är man lång borde det vara riktigt köpläge.

Att vinsten halverades känns irrelevant då det enbart var pga valutan. Med pundet på mer normal nivå hade de höjt vinsten med ca 5% istället. Jag tänker därför att man får ett bolag ca 12% billigare med ca 5% högre vinst än innan rapporten, förutsatt att man håller på aktien så att valutan blir irrelevant. 😃
Citera
2017-12-15, 18:32
  #91
Medlem
TheGreenHulkens avatar
Bolaget är mycket välskött och har en fantastisk ledning. Risken ligger i storleken på bolaget och inte i valutan.
Citera
2018-06-30, 22:46
  #92
Medlem
Köpte en Bunke aktier i koppabergs nyligen tycker verkligen den är lite hårt pressad!
vm och värme borde ha gett ett fint maj jini!
Dom har flyttat produktionen till england där dom också skapar nya marknader!
Där har det varit rekord varmt som precis som i sverige
https://www.bbc.com/news/uk-44341030
Och tekniskt ser den också köpvärd ut!
Vad tror panelen om Kopparbergs?
Citera
2018-07-01, 23:52
  #93
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den2
Köpte en Bunke aktier i koppabergs nyligen tycker verkligen den är lite hårt pressad!
vm och värme borde ha gett ett fint maj jini!
Dom har flyttat produktionen till england där dom också skapar nya marknader!
Där har det varit rekord varmt som precis som i sverige
https://www.bbc.com/news/uk-44341030
Och tekniskt ser den också köpvärd ut!
Vad tror panelen om Kopparbergs?

Hur då hårt pressad? P/E är ju typ 22x, känns verkligen inte "pressat" utan snarare dyrt. Direktavkastning på under 3% samt nära 10x eget kapital.

Även om jag tror vinsten kommer att växa samt att den goda lönsamheten kan bibehållas tycker jag verkligen inte att den är köpvärd på en så hög värdering.

Sedan finns det ju också en risk i storleken på bolaget, då de trots allt fortfarande är en ytterst liten aktör. Risken är nog stor om man köper aktien för dyrt.
Citera
2018-07-13, 20:25
  #94
Medlem
Då är den mindre köpvärd nu =)
Jag sålde dom idag vågade inte ha dom längre.
Är många motstånd runt 221kr men 1 mån 8% är rätt hyggligt!
Citera
2018-07-23, 12:58
  #95
Medlem
Isnatts avatar
Blir intressant att se hur sommaren 2018 påverkar resultatet. Kan ju inte varit möjligare med en bättre sommar vädermässigt med i princip sommarväder sen maj och det ser ut att fortsätta.
Hur det varit utomlands vet jag dock inte.
Dessutom vill jag ha in fler kopparbergsprodukter på sommarkrogar och uteserveringar, tycker jag ser dom för lite.
Hade gärna sett att Kopparberg Keg såldes i sverige dessutom, en kul sak på sommaren att ha.
Den GÅR ju att privatomportera via bolaget men då kostar ju frakten enormt mycket.
http://kopparbergcider.se/events/kopparkeg/


(på bolagers sida står: )
Citat:
Observera att transportbolagets totala minimikostnad för frakt och administration är 1396 kr. Fraktpriset beräknas av vår transportör utifrån antalet lådor och land. Mer information gällande fraktpriser från utlandet finns nedan.
Citera
2018-07-29, 11:15
  #96
Medlem
Isnatts avatar
Intressant. Drömsommar.
Jag har själv sett mycket tomma hyllor i sommar men det beror väl på att butikerna inte hunnit fylla på.
Har slarvats en del har jag sett.
Citat:
Värmen är en kassako
Peter Bronsman är vd på Kopparbergs bryggeri och de märker också av en kraftig ökning.
– Det gäller nog alla bryggerier. Vi märker av en ökning och värmen är väldigt bra för bryggeriet i Kopparberg.
Samtidigt påverkar värmen tillgången på vatten. Flera kommuner har gått ut med uppmaning till invånarna att vara återhållsamma med vatten. Men att det skulle vara något problem för exempelvis bryggeriet i Kopparberg anser inte Peter Bronsman.
– Vi har kollat vattennivåerna och vi har inga indikationer på att det skulle vara lågt, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...-gar-som-taget
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback