45 174 besökare online
1 088 502 medlemmar • 56 861 271 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Samhälle Aktuella brott och kriminalfall
Svara på ämne
Ämnesverktyg
afvongreve
Medlem
afvongreves avatar
Tyvärr bryr sig inte polisen om såna här fall när det inte finns några vittnen och tanten har gått hem själv.

Något som är mycket värre är den grova våldtäkten i Upplands Väsby nyligen. Hon var medvetslös tills en förbipasserande hittade henne på marken. Hon fördes till SOS mottagning för våldtagna kvinnor. Någon undersökning av brottsplatsen gjordes aldrig. Förundersökningsledaren: "vi tvingas ständigt till prioriteringar för att hantera den resurs vi har så effektivt som möjligt och i det här fallet har man gjort en bedömning utifrån de uppgifter man haft."
Ingen misstänkt är gripen. Polisen tog sig inte ens tid att åka till brottsplatsen!

TorkelSnorkel
Moderator
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Jag besökte en gång en äldre släkting, som visade mig otäcka blåmärken på både armar och ben. Jag blev förskräckt och undrade vad som hänt. Då berättade hon att hon varit i affären för att handla, och att en "slyngel" där hade satt fällben på henne så hon stöp i golvet. Ingen i affären varken kunder eller personal hade hjälpt henne sa hon, utan hon fick kravla sig upp och ta sig hem för egen maskin. Jag tyckte det lät alldeles otroligt och ringde till hennes dotter för att förhöra mig om vad som hänt. Då berättade hon att anledningen till hennes blåmärken var att hon ramlat omkull i badrummet. Den gamla tanten hade alltså inte medvetet farit med lögn, utan hon trodde verkligen att det hon berättade hade hänt. Inte lätt att bli gammal!
Jag har varit med om att en äldre, ensamboende släkting givit felaktiga förklaringar till blåmärken som hon fått när hon fallit hemma. Orsaken var att hon var livrädd för att yngre släktingar skulle sätta henne på hemmet om dom tyckte att hon inte kunde klara sig själv längre.

I dagsläget finns dock inget som säger att det är så i det här fallet.

afvongreve
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag har varit med om att en äldre, ensamboende släkting givit felaktiga förklaringar till blåmärken som hon fått när hon fallit hemma. Orsaken var att hon var livrädd för att yngre släktingar skulle sätta henne på hemmet om dom tyckte att hon inte kunde klara sig själv längre.

I dagsläget finns dock inget som säger att det är så i det här fallet.

I dagsläget finns dock mycket som säger att tanten fabulerar. Stäng den här pinsamma tråden som inte handlar om nånting.

Twiggeh
Medlem
efter att ha noggrant läst igenom rubriken så ställs ju frågan direkt vad i helvette tanten hade ute att göra från första början?

är det inte typ jävligt halt ute som det är?

men sen att invandrare kommer hit och spelar hockey med våra pensionärer det är ju inte helt OK. det får dom ta och sluta med!!

rogerk
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggeh
efter att ha noggrant läst igenom rubriken så ställs ju frågan direkt vad i helvette tanten hade ute att göra från första början?

är det inte typ jävligt halt ute som det är?

men sen att invandrare kommer hit och spelar hockey med våra pensionärer det är ju inte helt OK. det får dom ta och sluta med!!
Halt ute? Bor du i övre Norrland? Här söder om Sundsvall o söderut i Sverige har vi haft ca 6-7 plusgrader den sista tiden.

Twiggeh
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Halt ute? Bor du i övre Norrland? Här söder om Sundsvall o söderut i Sverige har vi haft ca 6-7 plusgrader den sista tiden.

okej jo det stämmer faktiskt. här har det snöat då och då och marken är frusen och isig.

fick nästan skotta fram bilen för ett par veckor sen...

demokratochsvensk
Medlem
demokratochsvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Tanten verkar otroligt klar i huvudet för att vara 87 år och antagligen är hon också fysiskt stark. Men hon har utsatts för en utstuderat rå handling, låg sjuk i dagar och när hon väl började känna sig någotsånär så hade det gått ett antal dagar som i efterhand inte är så lätta att hålla reda på.
  1. Äldre kvinna slås ned och misshandlas i Helsingborg av fyra ungdomar 16-17 år klädda i svarta kläder som pratar på ett språk hon inte känner igen. En femte person talar danska och denne är tydligen hundägaren. Två av de svartklädda tar tag i var sitt ben på tanten och bänder isär dem så att hon tror att de ska brytas av. Sedan sparkar de andra svartklädda rakt mot hennes sköte. Hon förlorar medvetandet men ser att de går iväg när hon vaknar till. Hon säger att hon inte såg några andra människor och att hon tog sig hem med stort besvär och spydde på vägen hem. Hemma blödde hon mycket, antagligen från underlivet, men turligt nog slutade blödningen innan hon förblödde.
  2. En 13-årig flicka kom cyklande i Köpenhamn och plingade på tre ynglingar i 15-16-årsåldern med arabiskt utseende som gick i bredd. När hon skulle cykla förbi dem slog de ner henne på marken, lyfte upp henne i håret och började slå mot hennes mage. Två av ungdomarna var klädda i svarta kläder.
En del har inget omdöme alls verkar det som. Skulle tanten ha hittat på en historia sådan som den här? Eller flickan? Båda berättelserna beskriver samma attityd av hänsynslöshet och nästan inlärd våldsbenägenhet - mot kvinnor/flickor i alla åldrar.

Det är klart att det har hänt och att det finns ett samband. Men kom inte och säg att detta är något nytt. Visst, det var länge sedan sådant hände i norra Europa, men det nazistiska våldet överträffade tom med dessa våldshandlingar.

Många människor från alla kulturer är kapabla att urarta till hänsynslöst våld.
Jag citerar mig själv för att sammanfatta:

De här ungdomarna utövar ett inövat våld mot kvinnor/flickor som är starka och känner sig trygga och som vågar "sticka ut" (säga till eller plinga i dessa fall). Man kan gissa att den 13-åriga flickan, precis som den 87-åriga damen har förlorat sin tillförsikt för en lång tid framöver nu.

Med tanke på hur extremt ungdomarna går tillväga så borde det finnas fler uppgifter om deras framfart. Någon som sett någon notis om något liknande i södra Sverige eller i Köpenhamnstrakten?

Ragnhildur
Medlem
Javisst borde det finnas mer uppgifter om detta gäng. Att det inte gör det är ännu ett tecken på att detta inte ägt rum. Ingenting som damen säger verkar ha stöd i form av vittnen (trots 25 000 kr i belöning), kvitton, läkarundersökning etc. I så fall har en himla massa gamla människor blivit uppskrämda i onödan - och vilka har vunnit på detta - jo rasisterna.

moncalisa
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnhildur
Javisst borde det finnas mer uppgifter om detta gäng. Att det inte gör det är ännu ett tecken på att detta inte ägt rum. Ingenting som damen säger verkar ha stöd i form av vittnen (trots 25 000 kr i belöning), kvitton, läkarundersökning etc. I så fall har en himla massa gamla människor blivit uppskrämda i onödan - och vilka har vunnit på detta - jo rasisterna.

Många verkar ha väldigt svårt att ta till sig möjligheten att detta aldrig har hänt. Man tycker att något borde kommit fram nu som styrker den gamla damens berättelse.

En del blir upprörda över att man tvivlar på hennes berättelse. Att man visar brist på respekt. "Skulle en gammal människa ljuga om nåt sånt här"? Jag menar inte att det är en medveten lögn, men de flesta som haft med gamla människor att göra vet att det kan "snurra till" ibland. Att hon låter redig och klar när hon berättar om händelsen, säger egentligen ingenting.

Roobe
Medlem
Roobes avatar
Känns rätt uppenbart att det här inte hänt. Har gått för lång tid och inget har kommit fram. Nästa.

Bohlwinkel
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Många verkar ha väldigt svårt att ta till sig möjligheten att detta aldrig har hänt. Man tycker att något borde kommit fram nu som styrker den gamla damens berättelse.

En del blir upprörda över att man tvivlar på hennes berättelse. Att man visar brist på respekt. "Skulle en gammal människa ljuga om nåt sånt här"? Jag menar inte att det är en medveten lögn, men de flesta som haft med gamla människor att göra vet att det kan "snurra till" ibland. Att hon låter redig och klar när hon berättar om händelsen, säger egentligen ingenting.
När jag läser tråden får jag intrycket att det förhåller sig precis tvärtom, många har svårt att ta till sig att det faktiskt kan ha hänt. Och argumenten är nedslående hjärndöda; polisen har inte gripit någon än eller vad skulle en så gammal tant ut att göra vid den tiden? Känns faktiskt som att man måste vara arab för att klämma ur sig något så fruktansvärt dumt.

viking39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xirc
Tycker det är sorgligt att det ens finns personer i den här tråden som på allvar tror att tanten på 87år ljuger om det inträffade ...

argumenten ni framför är ju helt värdelösa .. tex hon blödde mycket men det var ett litet sår ..
ja men va faan man blöder som satan i regionerna mellan benen om man blir skadad,
gamla människor har tunn hud och sämre läkningsförmåga mellan benen och över hela kroppen

det handlar ju inte främst om läkningsprocesser på den mänskliga kroppen era spån..

det handlar om att det finns vissa tabun som man inte bryter som människa .. och detta som hänt är ett av dom tabu,, som jag ser det ..

Dessa tabun är att ge sig på barn och gamla..

döda vem du vill eller vad som helst .. rör inte barn eller gamla
Har du aldrig suttit inne så vet du inte .. även där slår man ihjäl idioter som går på barn eller gamla ..

Min mor är 84år
jag hoppas att det inte händer henne nåt
jag kommer inte att vara förlåtande mot någon ..
men jag kanske har en annan referensram ..

PS: Troll PK och andra drägg göre sig inte besvär i tråden . jag tycker ni ska lämna tråden och runka till nåt annat istället ..

Min mamma är 77 år och bor i Helsingborg. Hon säger att hon ska slå tillbaka om dom ger dig på henne .Jag har varnat henne dom slår ihjäl henne i så fall dessa kräk skyr ingenting. Ger dom sig på henne så lovar jag att fixa dom på något sätt om de så kostar mig allt jag äger och att jag åker in.Då ska dom inte känna sig säkra .

Svara på ämne
Svara Topp Dela