Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-22, 09:27
  #649
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Den ansvarige journalisten på HD skriver krönika om fallet, man kan ju läsa mellan raderna att han inte själv tror att det inträffat:

http://hd.se/skane/2012/11/22/man-sk...lt-som-star-i/

Han nämner också andra påhittade fall:

"Exemplen med våldtäkterna i skåpbilen och på motionsslingan är för övrigt hämtade direkt ur 1990-talets verklighet i Helsingborg och Ängelholm. Båda historierna var påhittade. "
Det tycker jag var en reko artikel och nästan helt opartisk. Det enda jag har emot den är att han tar upp två fall som visat sig vara påhittade. De har ingenting med det här fallet att göra. För att vara rättvis skulle han då också ha nämnt att det går minst 500 verkliga fall på varje påhittat. Utan något bevis på att detta skulle vara påhittat så är det fortfarande minst 500 gånger större chans att det inte är påhittat.
Citera
2012-11-22, 09:36
  #650
Medlem
Extrabladet verkar inte ha en siffra rätt.

" De to unge, som altså kan være danske, stjal nogle varer fra kvindens taske, som var placeret på hendes rollator.
- Men de fik ikke fat i nogen penge. Jeg har altid min pung og mine nøgler i min lomme, ikke i tasken, sagde den ældre kvinde til kvp.se efter overfaldet.
De to unge mistænkes for at stå bag et andet tasketyveri et par timer før overfaldet på den 87-årige i Rosengården ved 18-tiden lørdag aften."

Varifrån kommer uppgifterna om att det var två män? Att hon hade rollator? Att de har stulit nåt ur hennes väska? Eller att dessa "två" även är misstänkta för en väskryckning i Malmö "ett par timmar före överfallet på 87-åringen". Man vet ju varken vilka som överfallit henne eller ens när det hände.

http://ekstrabladet.dk/112/article1867353.ece
Citera
2012-11-22, 10:00
  #651
Medlem
sjelvefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Gubben i Kortedala låg i koma lång tid efter att ha råkat ut för en liknande händelse som den här.
Den här misshandeln var inte lika våldsam men kan anses som fegare för att offret var kvinna. När det gäller äldre tycker jag att fegheten inte kan mätas ur ett genusperspektiv. Det är åldern på offret som är av störst betydelse.

Både barn och äldre kan ge förvirrade redogörelser över händelseförloppen och till och med blanda ihop olika händelser. Men hur ofta händer det att äldre kokar ihop historier som gruppmisshandel för polisen jämfört med hur många gånger äldre överfalls och misshandlas/rånas?

Dock tror jag inte att ni som anklagar offret för livlig rasistiskt fantasi kommer känna någon ånger eller få en tankeställare när killarna grips. Er politiska tro kan inte offras för en sanning. Fortsätt kampen, kamrater, det är ju ändå bara en vit gammal kärring som offras.
Varför bestämmer du dig själv för en sanning då om du ska anklaga andra? Jag har också blivit sunt skeptisk pga 3 brott samma dag, utan vittnen, och att både polis och tidningar sett tveksamheter, det betyder såklart inte att det tvärsäkert är så men man kan inte vara säker att det är sant heller. Det har för mig inte ett jävla dugg med politiska åskiter att göra, utan för att jag vill ha sanningen och alltid är kälkritisk, oavsett om invandrare eller svenskar står för brotten. Givetvis kan och kommer jag ändra inställning i fallet beroende på vad som kommer fram, till skillnad från dig som verkar ha bestämt dig redan. Jag litade också på storyn rakt av först, men samtidigt kan man inte veta allt. Många är förmodligen också väldigt skeptisk till media annars och tycker att de har massor av faktafel, men de är tydligen pålitliga i varenda fall där invandrare misstänks. Är det invandrare, ja då har jag inga problem med att det uppmärksammas, jag skiter som sagt i i er politik och är inte styrd av det (vänster eller höger)
Citera
2012-11-22, 10:21
  #652
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Knappast, Rosengård ligger vid Oxie i Malmö, lite långt at ta sig bara för att råna nån.


Idiot, det finns en stadsdel i Helsingborg som heter Rosengården. Dess namne i Malmö heter enbart Rosengård.

__________________
Senast redigerad av BlackBooks 2012-11-22 kl. 10:26.
Citera
2012-11-22, 10:27
  #653
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Varför bestämmer du dig själv för en sanning då om du ska anklaga andra? Jag har också blivit sunt skeptisk pga 3 brott samma dag, utan vittnen, och att både polis och tidningar sett tveksamheter, det betyder såklart inte att det tvärsäkert är så men man kan inte vara säker att det är sant heller. Det har för mig inte ett jävla dugg med politiska åskiter att göra, utan för att jag vill ha sanningen och alltid är kälkritisk, oavsett om invandrare eller svenskar står för brotten. Givetvis kan och kommer jag ändra inställning i fallet beroende på vad som kommer fram, till skillnad från dig som verkar ha bestämt dig redan. Jag litade också på storyn rakt av först, men samtidigt kan man inte veta allt. Många är förmodligen också väldigt skeptisk till media annars och tycker att de har massor av faktafel, men de är tydligen pålitliga i varenda fall där invandrare misstänks. Är det invandrare, ja då har jag inga problem med att det uppmärksammas, jag skiter som sagt i i er politik och är inte styrd av det (vänster eller höger)
En förvirrad tant och avsaknad utav vittnen ökar anledningen att vara skeptisk såklart, något annat skulle vara idiotiskt. Men det är fortfarande så väldigt mycket större chans att fallet inte är påhittat än att det skulle vara påhittat. Detta måste man utgå ifrån så länge det inte finns ett enda bevis som pekar mot något annat. Att diskutera att fallet är fabulerat är såklart också något vi måste göra. Men att utgå från att det är det är helt fel väg.
Citera
2012-11-22, 11:50
  #654
Medlem
Det är ju högst angeläget att detta blir uppklarat. Jag tänker på alla gamla människor som är så pass pigga att de kan gå ut själva, men som nu avstår från det på grund av rädsla att råka ut för detta råa och hänsynslösa gäng.

Sen finns naturligtvis möjligheten att detta inte har hänt, vilket inte innebär att den gamla damen medvetet ljuger. Alla vet väl att gamla människor kan bli förvirrade emellanåt, och blanda ihop saker och ting.

Jag besökte en gång en äldre släkting, som visade mig otäcka blåmärken på både armar och ben. Jag blev förskräckt och undrade vad som hänt. Då berättade hon att hon varit i affären för att handla, och att en "slyngel" där hade satt fällben på henne så hon stöp i golvet. Ingen i affären varken kunder eller personal hade hjälpt henne sa hon, utan hon fick kravla sig upp och ta sig hem för egen maskin. Jag tyckte det lät alldeles otroligt och ringde till hennes dotter för att förhöra mig om vad som hänt. Då berättade hon att anledningen till hennes blåmärken var att hon ramlat omkull i badrummet. Den gamla tanten hade alltså inte medvetet farit med lögn, utan hon trodde verkligen att det hon berättade hade hänt. Inte lätt att bli gammal!

Så jag hoppas verkligen att detta kommer att få sin förklaring. Har det hänt hoppas jag innerligt att de skyldiga till detta råa och hänsynslösa överfall åker fast och får sitt straff. Om det istället visar sig att hon varit förvirrad och inbillat sig allt, är det sorgligt men inget hon kan lastas för.
Citera
2012-11-22, 12:47
  #655
Medlem
SirSaWas avatar
moncalisa - Kan ju vara så, och med all säkerhet, att den gamla damen skäms.
Hon vet att hon har fallit på egen verkan och skäms nu över detta. Och kanske till och med vill förneka att hon har blivit äldre och kanske dement.
Citera
2012-11-22, 14:28
  #656
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragata
Varifrån kommer uppgifterna om att det var två män? Att hon hade rollator? Att de har stulit nåt ur hennes väska? Eller att dessa "två" även är misstänkta för en väskryckning i Malmö "ett par timmar före överfallet på 87-åringen". Man vet ju varken vilka som överfallit henne eller ens när det hände.http://ekstrabladet.dk/112/article1867353.ece

Ekstrabladet har enligt HD hittat på en massa detaljer på egen hand. Jag tycker vi ska bortse från vad de skriver, det gör bara händelsen ännu mer förvirrande.
Citera
2012-11-22, 14:51
  #657
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Om kvinnan tagit fel på dag – vilket inte alls vore märkligt med tanke på den chockartade upplevelsen och våldet mot huvudet – så utspelade sig det hela dagen före. Och om våldet utövades en söndagskväll och dessutom några meter söderut in på Södra Strandgatan, så handlar det varken om någon välupplyst eller särskilt trafikerad plats. Det kanske en halv minut långa händelseförloppet behöver inte ha att uppmärksammats av någon.

Men det är för väl ändå inte bara själva misshandeln i sig som är intressant, det borde ju finnas massor av vittnen som kan intyga att gänget med hunden överhuvudtaget existerar och som har sett tanten stappla hem med spyor och allt. Hej och hå.

Är det verkligen helt oproblematiskt att flytta brottet i tid och rum bara för att försöka få rätsida på tantens makalösa historia? "Men tänk om det hände på söndag tidigt på morgonen inne i en mörk gränd - då låter det ju helt plötsligt inte helt osannolikt!" Ja, och tänk om hon var stupfull och precis stått vid en bankomat och fumlat med en massa kontanter, då känns historien ju genast mycket troligare.

Jag skulle istället vilja veta var den där tanten bor egentligen, och vilken rutt tar hon vanligtvis från 7-Eleven (?)? Om man måste flytta brottsplatsen bort från den där rutten minskar ju sannolikheten för att det skulle vara en rimlig förklaring. En 87-åring (som precis har handlat) går garanterat inte mer än närmaste vägen.
Citera
2012-11-22, 15:46
  #658
Medlem
AfroSaharahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Expressen är värre, de skriver inte om det alls. Istället tryckte de nu upp SD-historien igen överst med nya krigsrubriker. Vad är en misshandlad 90åring i jämförelse med något så hemskt som SD-killarna gjort.

Någonstans måste de här killarna ha hamnat på film, även om kvalitén på filmen i så fall är mindre bra så kan det finnas någon som sett dem under kvällen och kan om inget annat intyga den äldre kvinnans historia att gänget åtminstone existerar.

tycker det e bättre att invänta fup istället för att hänvisa eller gå efter vad massmedia skriver vet ju alla var o en att dem vinklar alltid storys för att sälja fler löp skulle inte tro att mycket e sant i vad massmedia skriver iaf filtrera informationen
Citera
2012-11-22, 16:39
  #659
Medlem
lirareflashbacks avatar
självklart är det fruktansvärt och man kan fundera över hur dessa invandrare resonerar.
87 år gammal borde man få gå omkring ostört på stan men...nej fy fan.
förmodligen blir det villkorlig dom, men i ärlighetens namn förtjänar de omedelbar utvisning på livstid. åk hem bara.
Citera
2012-11-22, 19:43
  #660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirSaWa
Helt riktigt!
Jobbar bl.a. med dementa personer på sluten avdelning.
Ibland kan man inte ens tro att de är dementa. De berättar så detaljerat och färgfullt, att man trodde de var 23 år och hade en IQ på 140.

Det är ju som med journalister man kan tro att det är sanning i deras artiklar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback