Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-18, 20:40
  #49
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ganska enkel sak att ha knarkhundar på postterminalerna. Jag såg en dokumentär på Discovery om hur USPS (USA:s postverk) jobbar, de har speciella postpoliser som utreder brott, och också speciella knarkhundar som nosar igenom posttrafiken i postanläggningarna. När hunden indikerar, tas försändelsen ut för kontroll. Kanske är det inte så i Sverige, men borde vara så.

Det "senaste" är att det finns "kontanthundar" som kan nosa reda på brev/paket som innehåller kontanter. Givetvis inte $10 från farmor till lille Billy i julklapp, utan större kontantförsändelser.
Typ mellan "Pablo Escobar" och hans langare.
Jo visst kan det vara så i usa men jag har vare inne i feltal postkontor och aldrig sett skymten av en polis. Flertal gånger så har vi fått lov att åka till postkontoret i våran stad för att hämta ut knarkbrev. Känns som dom redan vet vad det är när vi kommer dit. Flertal kompisar har fått gjort detsamma. Brev som skickas inrikes läggs knappt någon energi på för det är så pass svårt ovanligt att det leder till åtal då vem fan som helst kan skicka knark till en oskyldig svensson.
Citera
2017-02-20, 19:42
  #50
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Jo visst kan det vara så i usa men jag har vare inne i feltal postkontor och aldrig sett skymten av en polis. Flertal gånger så har vi fått lov att åka till postkontoret i våran stad för att hämta ut knarkbrev. Känns som dom redan vet vad det är när vi kommer dit. Flertal kompisar har fått gjort detsamma. Brev som skickas inrikes läggs knappt någon energi på för det är så pass svårt ovanligt att det leder till åtal då vem fan som helst kan skicka knark till en oskyldig svensson.

Problemet är det att hundar inte "orkar" jobba speciellt länge, sen växer det inte tränade hundar på träd direkt.
Dom har ju börjat röntga post och det lär komma "sniffers" inom en inte oöverskådlig framtid.
T:ex Alexandrus fuppen så öppnade dom manuellt, ErKran/swecan eller vad det nu var fuppen så ser man ju röntgenbilderna med tid/datum samt vem som stod vid maskinen vid tillfället.
Citera
2017-02-23, 02:43
  #51
Medlem
Svar ja!
Citera
2017-02-23, 12:54
  #52
Medlem
Haploopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaste
Svar ja!

Vill du utveckla?
Citera
2017-02-23, 13:00
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haploops
Vill du utveckla?
Läst flera FUP.
Finns flera FUP här på flashback där det står det.
(FB) FUPPAR om Darknet och andra fall där IT-säkerhet är aktuellt
Citera
2017-03-09, 15:05
  #54
Medlem
HoAmAjs avatar
Extremt sällsynt.
Jag skickar heggar gräs och brunt många ggr i veckan ut till mina heggekunder och de tar under 1% av breven, men det blir några per år. Nån gång har de ringt och frågat lite men de vill inte bli förnedrade av nån som bara säger "Ingen aning måste vara nån polare som använt min adress."

Att någon av dessa tusentals utskick över 10 år lett till flera beslagtaganden men inte en enda skicka vidare visar att det rent matematiskt är extremt liten chans för att de väljer den vägen med THC-produkter.
Citera
2020-05-06, 14:13
  #55
Medlem
st33rs avatar
Bumpar denna tråd

Men det är ont om folk som skriver om detta ämne, kanske för att de tenderar "försvinna" från div drogforum när de väl åkt fast? Men läser man på flugforum och liknande så ser man då och då folk som antingen blivit kallade på förhör eller fått husrannsakan. Känns lite som hysch hysch kring detta ämne. Säljare på stora marknader är såklart inte sugna på att folk pratar om ämnet då det skrämmer kunder från verksamheten. Men samtidigt vore det bra att veta ifall det är nåt som blir vanligare och vanligare.
Citera
2020-05-06, 14:43
  #56
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Bumpar denna tråd

Men det är ont om folk som skriver om detta ämne, kanske för att de tenderar "försvinna" från div drogforum när de väl åkt fast? Men läser man på flugforum och liknande så ser man då och då folk som antingen blivit kallade på förhör eller fått husrannsakan. Känns lite som hysch hysch kring detta ämne. Säljare på stora marknader är såklart inte sugna på att folk pratar om ämnet då det skrämmer kunder från verksamheten. Men samtidigt vore det bra att veta ifall det är nåt som blir vanligare och vanligare.

Man kan ju bara anta att om tullen vid större flygplatser har tillgång till "digitala näsor" för att upptäcka försändelser av sprängmedel och droger så är det inte helt safe att skicka sprängmedel och droger internationellt med posten.

https://www.youtube.com/watch?v=DWMppmJ07l0

https://www.youtube.com/watch?v=LMt4a6nm9aE

Wikipedias källor är 20 år gamla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...n_and_security

https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_olfaction

Så länge det inte är rutin att alla paket som innehåller något biologiskt skickas för snifftest så är det väl stickprover som fastnar hos tull och polis. Det räcker väl med att man låter heta potatisar hämtas ut med legitimation för att man skall ha ett case.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2020-05-06 kl. 14:51.
Citera
2020-05-06, 14:51
  #57
Avstängd
Aldrig hört talas om en husrannsakan efter man "släppt paket".

Tror inte det ät lagligt ens att göra i Sverige.

En husrannsakan kräver mer än att endast få "random paket skickat" till sig. Krävs mer än så för att få en åklagare att utfärda en husrannsakan.

Har själv, och massor av vänner, som beställt allt möjligt både från utlandet och inom Sverige.

Från utlandet har man tagit 2 paket för mig där det kom ett brev hem som ber en höra av sig för att göra anspråk på paketet som innheåller någon drog de också skrivit.

Ingen hör ju av sig.

Inrikes aldrig hänt.

Cannabis är enda som jag undvikit pga den starka doften och mängden som behövs skickas.
Citera
2020-05-06, 18:10
  #58
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Aldrig hört talas om en husrannsakan efter man "släppt paket".

Tror inte det ät lagligt ens att göra i Sverige.

En husrannsakan kräver mer än att endast få "random paket skickat" till sig. Krävs mer än så för att få en åklagare att utfärda en husrannsakan.

Har själv, och massor av vänner, som beställt allt möjligt både från utlandet och inom Sverige.

Från utlandet har man tagit 2 paket för mig där det kom ett brev hem som ber en höra av sig för att göra anspråk på paketet som innheåller någon drog de också skrivit.

Ingen hör ju av sig.

Inrikes aldrig hänt.

Cannabis är enda som jag undvikit pga den starka doften och mängden som behövs skickas.

Jag har fått husis därför att jag beställde lagligt Spice från ett ställe som också sålde nån fentanylanalog - inrikes ("fentanylbröderna" i media). Så jo, det kan ske väldigt lättvindigt och helt utan grund.

Dom trodde jag hade köpt fentanyl. Det första dom säger "Du HAR köpt fentanyl". Varför vet jag fortfarande inte. Antagligen hade de bara tittat på kundlistan och snurrat till det i sin process.

Fem beväpnade aggrosnutar. Trodde det var ett skämt och ringde polisen dagen efter för att se ifall det inte var var kriminella utklädda till poliser som jävlats med mig. "Hade dom vapen?". Jag: "ja". "Men då förstår du väl att det var poliser?". Eh... hur drar man den slutsatsen. Polisen borde ju känna till att vapen inte behövs när man dealar med mig. Och sen när har inte kriminella vapen...

En husis några år tidigare för 60+ gram cannabis från Canada gick så mycket mera civiliserat till att det inte är klokt.
Citera
2020-05-07, 16:22
  #59
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Aldrig hört talas om en husrannsakan efter man "släppt paket".

Tror inte det ät lagligt ens att göra i Sverige.

En husrannsakan kräver mer än att endast få "random paket skickat" till sig. Krävs mer än så för att få en åklagare att utfärda en husrannsakan.
.
Jag fick husrannsakan på basis av att jag frågat i ett mail vad ett hekto kostade
Citera
2020-05-08, 20:43
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag fick husrannsakan på basis av att jag frågat i ett mail vad ett hekto kostade
Okey, det där måste du ju utveckla! Låter helt sinnesjukt, men samtidigt blir man ju inte förvånad med tanke på hur våra skattepengar kastas bort pga inkompetent styre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback