2012-11-16, 16:03
Medlem
Hej,

Har precis flyttat in i en lägenhet som ägs av Stockholmshem där jag enbart kan få IPTV med Viasat, Canal Digital eller Serverados öppna TV-lösning. Har precis skaffat ett abonnemang med Viasat Bas och Viasat Sport. Har fått en digital box av märket "Pace" med programkort från Viasat.

Jag vill kunna spela in orginal mpeg2 stream på min HTPC. Viasat använder sig av Multicast, broadcastar ut samma information på alla portar. Jag kopplade in mig på en av portarna i switchen i bredbandsskåpet med Wireshark och fann snabbt nedan UDP strömmar som skickades till nedan destinationer:

udp://@239.251.255.150:5000 - ?
udp://@239.251.255.45:5000 - ?
udp://@239.251.255.13:5000 - TV4
.
.

Jag fick TV4 att funka med VLC men bara för en kort stund. Undrar vad jag gör för fel, något som måste konfigueras i VLC? Eftersom jag har fått bild en gång så tycker jag att det borde betyda att kanalerna INTE är "scrambled". När du väl har betalat för ett abonnemang och en Multicast är uppsatt så borde det vara piece of cake att streama från andra enheter som är inkopplade i samma nät.

Tacksam för all hjälp!
Citera
2012-11-16, 17:26
Medlem
SupaStrats avatar
Om jag inte missminner mig totalt brukar iptv fungera så att när du väljer en kanal skickar din box en styrsignal som startar streamen, detta antar jag för att spara bandbredd.
Citera
2012-11-16, 18:54
Medlem
Kabeltattarens avatar
Kallas IGMP join.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback