Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-15, 21:35
Medlem
Jag skriver de här för att möjligtvis kunna hjälpa någon som är i samma situation som jag var i.

Jag är 34 år och har i flera år plågats av ångest och depressioner..de senaste 3 åren har depressionen varit så stark att jag i stort sett varje dag har haft självmords tankar..jag har ätit 225 mg efexor samt 30 mg mianserin de senaste 2 åren och visst har de hjälpt till en viss del,men långt från tillräckligt...de gick så långt att till slut hade ord ingen mening längre..

Och jag hela tiden ifrågasatte allt jag tänkte o sade...jag undra ofta varför jag mår så jävla dåligt som jag gör..jag ser väldigt bra ut och tjejer flörtar med mej hela tiden men ändå var allt bara grått...tappa intresset totalt för andra människor och humorn var som borta.

Men för några veckor sedan så satte jag mig framför datorn för att beställa omega-3 fiskolja som jag ätit i flera år då såg jag att deras mest sålda produkt var vitamin-D...först tänkte jag att jag dricker ju redan 15 ml mivitotal varje dag och de ska väl täcka dagsbehovet av all vitaminer..men de de var så billigt så jag tänkte varför inte prova att äta högre dos.

Nu har jag ätit 5000 iu i 3 veckor och jag har nog inte mått så här bra på 10 år...jag kan inte fatta att de är sant..de känns som om jag har fått en ny chans i livet..saker som störde mej mycket innan slår jag nu bara bort med ett skratt.

Jag har blivit så mycket starkare och livet är helt plötsligt underbart igen..den enda medecin jag äter nu är 37 mg efexor..ångesten är där fortfarande men på nåt sätt lite lättare att hantera.

Jag kan vara lite förbannad på min läkare nu i efterhand...har gått till en överläkare på psyk och man kan ju undra varför har inte han sagt åt mej att äta D-Vitamin..han borde väl känna till de.

Jag snubbla ju på de här av en slump känns de som.

Jag kände mej skyldig att dela med mej av de här...kan de bara få en människa att må bättre så
är de ju helt underbart...Mvh/Emil
Citera
2012-11-15, 22:02
Medlem
Det där med D-vitamin är vad jag förstått det omdiskuterat. Vissa säger att man under de mörka månaderna får för lite och därför kan må bra av att äta det som tillskott, andra menar att det inte har någon effekt. Sanningen ligger väl förmodligen någonstans mellan de båda, med individuella skillnader hos människor som yttersta anledning.

Jag tycker absolut du ska testa om du är nyfiken, jag känner personer som äter det och ger det fina omdömen. Om jag minns rätt måste man äta väldigt mycket för att få effekt, men det kan dom hjälpa dig med på hälsokosten. Står förmodligen på förpackningen hur du ska göra.
Citera
2012-11-15, 22:29
Medlem
Detta måste jag testa, har inte ens tänkt på att vitaminbrist kan vara en del av orsaken.

vart beställer du ifrån? finns det nån som har tips på vart man köper billiga vitamintillskott?
Citera
2012-11-15, 22:34
Medlem
Jag har inte haft några egentliga problem med depression, dock har jag upplevt en stor metal boost och ökning i klarhet däruppe sen jag började ta 2500 IU D-3 om dagen. Får otroligt mycket mer uträttat och tänker fortare. Med detta som erfarenhet, finner det inte för otroligt att det skulle kunna slita en deperimerad person ur träsket.
Citera
2012-11-15, 22:47
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har käkat 5000 IU om dagen i ett par veckor nu, känner mig på betydligt bättre humör och tröskeln för att bli glad av nånting har definitivt höjts. Sen om det är placebo eller inte vågar jag inte svara på.
Citera
2012-11-16, 00:31
Medlem
Vitamin D är mycket viktig vid depressioner, rekommenderad dagsdos (om man inte solar) 4000 - 5000 IU dagligen. Viktiga är också några B-vitaminer, vit. C och magnesium. Googla gärna på "Natural ways to ease depression and reduce anxiety" av Suzy Cohen, känd USA-farmacevt.
Citera
2014-04-24, 17:27
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Vitamin D är mycket viktig vid depressioner, rekommenderad dagsdos (om man inte solar) 4000 - 5000 IU dagligen. Viktiga är också några B-vitaminer, vit. C och magnesium. Googla gärna på "Natural ways to ease depression and reduce anxiety" av Suzy Cohen, känd USA-farmacevt.
Har du nån källa på att rekommenderad dos är så mycket som 4000 - 5000 IU?
Citera
2014-04-24, 19:50
Medlem
Har ätit Vitamin-D 500 mg/800 IE,två tabletter om dagen i ca ett år.Vad blir det i mikrogram(är värdelös på sånt)?

Känner mig inte pigg alls.

Fick även Järn intravenöst för någon vecka sedan
Citera
2014-04-24, 20:45
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Har ätit Vitamin-D 500 mg/800 IE,två tabletter om dagen i ca ett år.Vad blir det i mikrogram(är värdelös på sånt)?
Hur får du ihop det? 500 mg = 500000 mikrogram = 20000000 IE.
Citera
2014-04-24, 21:39
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Hej!

Efter den här tråden så har jag bestämt mig att beställa hem D - Vitamin då jag varje dag lider av ångest, panikattacker och deppression.

Men jag har aldrig hört talas om enheten IE eller IU. Kan någon snäll själ omvandla det till mg så jag har en aning om att jag har intagit 5000 IU om dagen.
Citera
2014-04-24, 21:48
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeCigarettes
Hej!

Efter den här tråden så har jag bestämt mig att beställa hem D - Vitamin då jag varje dag lider av ångest, panikattacker och deppression.

Men jag har aldrig hört talas om enheten IE eller IU. Kan någon snäll själ omvandla det till mg så jag har en aning om att jag har intagit 5000 IU om dagen.
Läs här: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
Och här: http://kurera.se/d-vitamin-tog-mig-ur-depressionen/

2500 IU räcker verkar det som. (IU är samma sak som IE.)

Finns här: http://www.acaiplanet.com/product.ht...?category_id=8
Och här: http://www.shopping4net.se/Haelsokos...ure-Pharma.htm
Senast redigerad av Gautama 2014-04-24 kl. 21:50.
Citera
2014-04-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Hur får du ihop det? 500 mg = 500000 mikrogram = 20000000 IE.
Har frågat en sjuksköterska och man kan inte jämföra IE med mikrogram,det är två helt olika mått.

Mer än så kan jag tyvärr inte
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback