Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-15, 19:06
  #1
Medlem
Imirons avatar
Har kommit över en gammal TV och en boxer som jag då kopplat in. Vad jag har hört ska jag inte behöva betala någon något för att få in SVT 1 och 2, barnkanalen, TV 4 och TV 6, right? Problemet är att jag inte får in någon av dem när boxern är inkopplad, om jag bara kör antennsladden direkt från TVn in i väggen får jag SVT-kanalerna och TV4, men ingen sexan. Nu är ju sexan visserligen en skitkanal, men jag gillar att slökolla på family guy, så det här stör mig lite. Hjälp?

Har för övrigt ett kort till boxern också.
Citera
2012-11-15, 19:19
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Troligtvis så har du inte någon boxersignal i antennurtaget... Har du egen antenn på taket eller är det en lägenhet med centralantenn?
Citera
2012-11-15, 19:22
  #3
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Hjälp?

Om vi antar att det du kallar för "boxern" är en digitalmottagare för marksända TV-nätet som marknadsförs av Boxer, så är det just en antenn för marksända nätet du behöver.

I antennuttaget i väggen har du säkert någon kabelTV-distributör, som skickar ut de gratiskanaler de är tvungna att erbjuda enl. must carry-avtalet.

Kolla på Teracom hurpass långt du befinner dig från närmsta mast och skaffa sedan en matchande antenn. Har du tur så klarar du dig med en billig inomhusantenn.
Citera
2012-11-16, 01:26
  #4
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Troligtvis så har du inte någon boxersignal i antennurtaget... Har du egen antenn på taket eller är det en lägenhet med centralantenn?
Jag bor i lägenhet och vi har använt digitalbox här förut, men då var det för betaltv tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Om vi antar att det du kallar för "boxern" är en digitalmottagare för marksända TV-nätet som marknadsförs av Boxer, så är det just en antenn för marksända nätet du behöver.

I antennuttaget i väggen har du säkert någon kabelTV-distributör, som skickar ut de gratiskanaler de är tvungna att erbjuda enl. must carry-avtalet.

Kolla på Teracom hurpass långt du befinner dig från närmsta mast och skaffa sedan en matchande antenn. Har du tur så klarar du dig med en billig inomhusantenn.
Det är en digitalbox från samsug, ej en riktig boxer. Vi sa alltid boxer om alla digitalboxar. Vet att vi kunnat använda digitalbox innan.
Citera
2012-11-16, 01:57
  #5
Medlem
Imirons avatar
Har tittat runt lite extra nu. Digitalboxen kommer från "ComHem". Min lägenhet är ansluten till ComHem, men jag har inget abonnemang hos dem. Följande står på ComHems hemsida:

Citat:
Våra Tv-kanaler
Com Hem har ett av Sveriges bredaste kanalutbud med cirka 140 tv-kanaler. Välj bland våra abonnemang, färdigblandade Tillvalspaket och Tillvalskanaler. Utöver våra abonnemang Medium 8 Favoriter, Large och Extra Large kan du skaffa extra Tillvalskanaler. Om du redan är Digital-tv-kund får du tillgång till beställda Tillvalskanaler inom en timme.


Fria digitala tv-kanaler
Alla Com Hem-anslutna hushåll kan sedan januari 2010 ta emot ett antal fria digitala kanaler utan extra abonnemangskostnad. Allt som krävs för att se de fria digitala tv-kanalerna är en godkänd digitalbox eller en tv med inbyggd digitalbox godkänd av Com Hem. Något programkort behövs ej.

Tv-kanalerna som visas fritt är, SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24 och SVT Barnkanalen, TV4, TV6, AXESS TV och Tv Com Hem. För de kunder som vill få tillgång till Com Hems stora utbud med Tillvalskanaler, HDTV och Tillvalspaket som C More och Viasat krävs fortfarande ett digital-tv-abonnemang och ett programkort från Com Hem. Observera också att din tv måste vara "HD-ready" för att du ska kunna se på HD-kanaler.

Borde inte det här innebära att jag ska få in SVT, TV6 och TV4 när jag kopplar in boxjäveln?
Citera
2012-11-16, 15:15
  #6
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Borde inte det här innebära att jag ska få in SVT, TV6 och TV4 när jag kopplar in boxjäveln?
Du måste knappa in rätt nätnummer också, så att mottagaren vet var den har hamnat.
Citera
2012-11-16, 16:10
  #7
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Du måste knappa in rätt nätnummer också, så att mottagaren vet var den har hamnat.
Och bara för det har digitalboxen slutat fungera. Helt plötsligt fungerar inte fjärrkontrollen, eller ja, snarare digitalboxen. Det gick innan när jag sökte kanal och grejer. Har bytt batterier och kontrollerat ifall fjärrkontrollen sänder ut någon signal med hjälp av en digitalkamera. Och jodå, fjärrkontrollen sänder ut en signal, verkar bara vara digitalboxen som inte uppfattar det.

Har testat att dra ut sladden och sätta in den igen... Suck.
Citera
2012-11-16, 18:44
  #8
Medlem
DennisOlofs avatar
Hmm.

https://www.comhem.se/comhem/tv/tv-k...6/-/index.html

Finns motsvarande kanaler analogt eller ska comhem avveckla det analoga ?

Tycker TS ska köpa en bättre begagnad box som fungerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback