Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-15, 17:48
  #1
Medlem
Som topic lyder så undrar jag vad ni tycker. Var spelen svårare förr eller är det bara min uppfattning?
Jag får uppfattningen om att idag är det inte en fråga om man klarar spel X utan när. Avsaknaden av saves och checkpoints gjorde nog spelen svårare i sig. Du hade 3 liv och kanske 2 continues men efter det var du tillbaka på ruta ett.
Om jag inte missminner mig så dog man oftast minst ett par gånger på första banan back in the days medans nu för tiden så dör du möjligtvis ett par gånger under hela spelets gång.
Citera
2012-11-15, 18:05
  #2
Medlem
Jag tror att det kan ligga någonting i det. Jag blir alltid förvånad över hur enkla spelen i regel är idag. Något av det roligaste när man var grabb och spelade super nintendo var ju när man satt ett par grabbar och spelade super mario bros och slet som ett djur för att till sist klara av den där banan och ta sig vidare.

Idag blir man bara förbannad när man dör för att det oftast krävs ett stort misstag.
Citera
2012-11-15, 18:05
  #3
Medlem
Fanns väl möjligt fler av dem som var svårare. Men i dagsläget då allt ska vara så casual som möjligt för att locka fler spelare (=mer pengar) tjänar man mer på ytligt lättspelat skräp än något som är utmanande.

My 2 cents atleast.
Citera
2012-11-15, 18:07
  #4
Medlem
krigsbarns avatar
Framförallt var de annorlunda, inte nödvändigtvis "svårare".
Man kan då se skillnad i kapaciteten med vilken en svårighetsgrad förr i tiden kunde förhindra dig att nå ditt mål, och det finns spel idag som är svårare än något spel som gjordes "förr".
Demon's Souls och Dark Souls är exempel på sådana spel. Men tittar vi på spel som Ghosts n Goblins så är det klart att man inte ska underskatta dem, heller.
Citera
2012-11-15, 18:11
  #5
Medlem
Stegens avatar
Ja, spelen var svårare. Mycket pga att (i alla fall i Jänkarland) det var vanligt att man hyrde spelen, därför såg man till att spelen var svåra så att ungar behövde hyra samma spel flera helger i rad tills man klarade det.

Jämför man de Nordamerikanska NES-spelen med de Japanska så är nästan alltid de från Nordamerika svårare.
Citera
2012-11-15, 18:12
  #6
Medlem
Porryhatters avatar
https://www.flashback.org/sok/var+sp...%C3%B6rr?f=243
Citera
2012-11-15, 18:15
  #7
Medlem
Idiotpods avatar
Tror personligen att spel har utvecklats och blivit svåra på andra sätt.

Ett exempel är spelet Demon Souls, det är ett extremt oförlåtande spel som dödar dig vid minsta fel. Jag har säkert dött hundratals gånger i det spelet. Det är ett svårt spel, med mycket som kan gå fel.

Sen så finns det ju pusselspel nuförtiden som också de är väldigt komplicerade, spelar inga personligen men andra kan säkert ge exempel.
Citera
2012-11-15, 18:17
  #8
Medlem
Man-At-Armss avatar
En del nintendo 8 bit spel var sjukt svåra. En ganska rolig sida som listar de 10 svåraste nintendo 8 bit spelen: http://www.cracked.com/article_15696...deo-games.html
Citera
2012-11-15, 20:15
  #9
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
En del nintendo 8 bit spel var sjukt svåra. En ganska rolig sida som listar de 10 svåraste nintendo 8 bit spelen: http://www.cracked.com/article_15696...deo-games.html

Contra på andra plats!? Har varvat det spelet på en halvtimme,för övrigt är det något jag märker när jag pratar med yngre personer och just ställer frågan,"Har du varvat det där spelet då har dom ingen susning om vad jag snackar om?" Säger man nåt annat idag eller vadå?.......Frågade min brorson precis via MSN,det här var hans svar:"jag klara blabla spelet sug på de din jävla stora kuk"
Citera
2012-11-15, 20:27
  #10
Medlem
robotwos avatar
Många spel på den tiden var mer kryptiska och hade t.ex begränsade liv (inte vanligt alls nuförtiden).
Mycket utav svårigheterna låg ju i att spelen inte alltid förklarade allting samt att man vart tvungen att pröva mycket.

På den tiden fanns ju inte många ställen att dela med sig utav information och tipsa om hur man tar sig vidare i vissa spel.
Nuförtiden kan man bara t.ex dra upp en playthrough eller walkthrough på youtube.
Förr i tiden var man tvungen att köpa speltidningar och läsa tips om hur man klarade av vissa bossar och sånt.

Men just dom begränsade liven tror jag var en stor anledning till svårighet,
att man kunde få slut på liv på sista bossen så börjar spelet om från början

Tänk ifall dom skulle ta med något sådant i nyaste Halo t.ex.
Ingen sparfunktion och typ 3 extraliv, när du dött 3 gånger får du börja om från första banan.
Citera
2012-11-16, 13:27
  #11
Medlem
M0wes avatar
naturligtvis var många spel svårare förr "nes difficulty" är ett vanligt uttryck när man snackar om vidya games och är ganska naturligt då många spel inte hade tillräckligt mycket plats att vara långa, så gjorde man dem svårare istället för att de skulle bli en längre spelupplevelse. Andra exempel är battletoads till NES som är brutalt svårt i väst men ej i japan, detta pga av att i japan var de olagligt att hyra spel så för att förhindra endast hyrande av spel blev de svårare så man var tvungen att köpa det för att klara hela.
Citera
2012-11-16, 15:23
  #12
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Contra på andra plats!? Har varvat det spelet på en halvtimme,för övrigt är det något jag märker när jag pratar med yngre personer och just ställer frågan,"Har du varvat det där spelet då har dom ingen susning om vad jag snackar om?" Säger man nåt annat idag eller vadå?.......Frågade min brorson precis via MSN,det här var hans svar:"jag klara blabla spelet sug på de din jävla stora kuk"
Jo, listan går att ifrågasätta. Teenage Mutant Ninja Turtles och Friday the 13th var dock två spel jag ägnade timmar åt utan att komma någon vart. Andra spel som jag saknar på listan är: The Goonies,Top Gun och Bubble Bobble. Det sistnämnda spelet var riktigt förjävla drygt. Man satt i timmar och klarade bana efter bana, vilket ledde till att tummarna blev - efter många svåra hopp på inbubblade ondingar - ömma och sen tog alla continues slut när man äntligen fick möta sista bossen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback