Citat:
Ursprungligen postat av ccchector
Du har byggt upp din kropp under många år, låt det då ta sin tid med nedgång....
om du trycker i dig 1300kcal MÅSTE du gå ner i vikt, då kroppsvärmen i koma läge använder mer energi... Dock tror jag du äter saker hela tiden, kanske den där mackan till frukost som du missar... eller så missbedömer du hur stora luncherna är, eller hur mycket kalorier en fralla med smör + ost innehåller..
Något som folk verkar missa är hur man väger sig korrekt... Vägning ska alltid ske varje dag vid samma tidpunkt och efter samma rutiner. Enklast är att väga sig på morgonen direkt när du går upp... Sedan är det smart om du snittar vikten per vecka.... För ibland kanske du druckit lite mer vatten än normalt och vissa gånger gick du på dasset kvällen innan osv. som kan påverka resultatet...
Typiskt är att det ser ut såhär:
Mån: 65kg
Tis: 64.5kg
Ons: 65.4kg
Tors: 64.3
Fredag: 64
Lördag: 64.3
Söndag: 64.1
Din vikt är då (65+64,5+65,4+64,3+64+64,3+64,1)/7 = 64,5 kg
Sedan nästa vecka så börjar du om igen... så ser du om du är på rätt väg
Mjaee, håller tyvärr inte riktigt med dig här. Jag gick ner i vikt rejält i våras och då vägde jag ingen mat, räknade inte kalorier. Nu när det stått still så har jag bett om hjälp. Under några veckor, började i mitten på oktober har jag vägt och räknat på ALLT som åkt in i munnen på mig. Jag äter inte hela tiden. Jag äter det jag bestämt innan att jag ska äta, mellan måltiderna stoppar jag inget förutom vatten i munnen.
Det finns så klart alltid en felmarginal när man räknar kalorier, men det borde ju jämna ut sig på några veckors tid. Eftersom jag väger allt jag äter så missbedömmer jag inte hur stora de är, om inte min matvåg skulle visa rejält fel. Jag väger tex. kyckling som jag tillagar innan jag tillagar den, innan vätskan gått ut, så att inte det blir missvisande osv. Jag dricker inga kalorier. Jag har inte glömt att räkna in något och mackor/smör tycker jag inte om, så inte möler jag sådana i sömnen heller.
Jag väger mig alltid på morgonen, dock efter att jag gått på toa. Däremot så har jag inte vägt mig varje dag och räknat ut snitt på en vecka, vätskebalansen kan ju så klart variera, kanske lite extra på tjejer och olika perioder i månaden. Tyckte dock ändå att jag borde fått bättre resultat än vad jag har.
"Om du trycker i dig 1300kcal MÅSTE du gå ner i vikt, då kroppsvärmen i koma läge använder mer energi"
Nu är jag som sagt tjej och ganska liten, så jag förbränner faktiskt lite, lite mindre än så i total vila.
Dock tycker jag att jag borde gå ner i vikt på 1300 kalorier, men nu börjar vikten sakta gå åt rätt håll så det kanske är en stor dos tålamod som jag behöver mest av allt.
Tack för din hjälp! Och tack för tipset om att räkna ut en genomsnitts-vikt!