Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-12, 17:07
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Är du också precis som Aarnstad självutnämnd forskare o auktoritet på området??
Är du en sån som tror på att Moderaterna är ett arbetarparti bara för att de säger sig vara det?
Citera
2014-12-12, 17:16
  #374
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad är det med fascismen som stör dig?
Eftersom jag stort sett bara följer svensk partipolitik på riksnivå kan jag inte säga att den alls stör mig eftersom jag inte tycker jag träffat på den. Att en del politiker o andra debattörer allt som oftast viftar med begreppet innebär ju inte för det att den finns företrädd i riksdagen (vilket nyligen ett antal seriösa forskare bekräftar, vad gäller det relevanta i anklagelserna).
Citera
2014-12-12, 17:25
  #375
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Är du en sån som tror på att Moderaterna är ett arbetarparti bara för att de säger sig vara det?
Begreppet 'arbetarparti' är i dag inte lika glasklart som det en gång var.
Men om ett parti driver en politik som gagnar anställda (för exakt vilka är o är inte arbetare?) så kan det (partiet) ju använda beteckningen o vara lite lattjo provokativt m tanke på begreppets historiska mening.
I vilket fall befinner sig just M betydligt närmare socialdemokraternas 'traditionella arbetarväljare' i dag än för 10-12 år sedan.
Citera
2014-12-13, 21:39
  #376
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Begreppet 'arbetarparti' är i dag inte lika glasklart som det en gång var.
Men om ett parti driver en politik som gagnar anställda (för exakt vilka är o är inte arbetare?) så kan det (partiet) ju använda beteckningen o vara lite lattjo provokativt m tanke på begreppets historiska mening.
I vilket fall befinner sig just M betydligt närmare socialdemokraternas 'traditionella arbetarväljare' i dag än för 10-12 år sedan.

Men begreppet fascism är glasklart... Fascismen går hand i hand med nationalismen, men där går det vattentäta skott enligt SD-folket, som gladeligen fortsätter att hoppa säck och leka blindbock på ett minfält.
Citera
2014-12-17, 06:20
  #377
Medlem
Politice-Rectams avatar
Det vänsterextrema Nyheter 24 skriver om hur Sverige är nu som Tyskland på 1930-talet. N24 tycker till exempel att oviljan att samarbeta med andra partier är något som SD och NSDAP har gemensamt (då SD vägrar rösta för en budget som inte är i linje med deras invandringspolitik).

http://unvis.it/nyheter24.se/maktkam...nd-pa-30-talet
Citera
2015-01-03, 17:36
  #378
Medlem
Anusiktets avatar
Citat:
Vi behöver inte snacka om SD är fascistiskt eller inte – jag slår vad om att de flesta som röstade på dem bara är lite vardagsfascistiska

(jag skrev en mesig liten krönika en gång och blev kallad saker som ”ditt senila pissluder” av cirka 4 000 okända män).

Katarina Mazetti
http://www.etc.se/kronika/skinnskall...ammansvarjning
Citera
2015-04-10, 17:31
  #379
Medlem
Ratis avatar
"Löfven står fast: SD nyfascistiskt."

http://www.expressen.se/nyheter/lofv...nyfascistiskt/
Citera
2015-04-19, 20:48
  #380
Medlem
Drullknulls avatar
Konflikten mellan de fyras gäng och SDU, där moderpartiet beskyller SDU för nyfascism slår spiken i kistan om att partiet allt varit nyfascistiskt. Karlsson har t.o.m. bett Expo om hjälp för att hitta fascisterna i ett nyfascistiskt partei!
Citera
2015-05-06, 20:23
  #381
Medlem
BierFurAlles avatar
SD är inte fascister. Men det är Kent Ekeroth.

Tack för att du kom. Ursäkta om du känner dig lurad, men för att få uppmärksamhet i denna SD-tråd, måste man spetsa till rubriken. Alltså när ämnet åter är SD-relaterat.

Men jag vill samtidigt mena att du inte behöver känna dig nämnvärt lurad. Men nu till det jag vill diskutera: Det är svårt att få till en alldeles korrekt, ideologisk, benämning på partier som Sverigedemokraterna, Front National, Sannfinnländarna och Jobbik. Till viss del beror det nog på att många i huvudsak kan beskrivas som enfrågepartier. Men det finns nog andra faktorer.

När det kommer till hur partierna själva vill kalla sin politik handlar det om förskönande omskrivningar. Inget av partierna skulle nog skriva under på vad de beskrivs som av akademiker.

Samtidigt till skillnad mot populistiska partier som Fem stjärne-rörelsen och UKIP, är skillnaderna partierna emellan så mycket att det är svårt att finna ett gemensamt ord för spektrat. För att det inte finns. För att det ena partiet inte vill känna vid det andra. För att det i slutändan blir en fråga om hårklyveri.

Vill jag mena.

Jag har min egen definition på SD: främlingsfientliga nationalister med populistiska och fascistiska drag.

Jag motiverar det sista, bland annat med det här citatet från Kent Ekeroth: "Vår civilisation hotas av undergång. Vi kan välja att ta strid eller gå under i en stilla suck."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle12486555.ab

Håller ni med?

Och går att hitta ett koncist samlingsbegrepp för alla dessa partier. Jag föreslår xenofobi.
Citera
2015-05-06, 20:32
  #382
Medlem
patriot8s avatar
"Fascism" är bara en generisk halmdocka, som används för att smutskasta oppositionella svenskar, som är kritiska till t.ex den förda invandringspolitiken.
"Rasist" och "nazist" är exempel på likartade etiketter.
Citera
2015-05-06, 20:55
  #383
Medlem
Rammsbergs avatar
Fascism och fascist har använts som skällsord till meningsmotståndare sedan 1920-talet. När Löfven och andra kallar SD fascistiskt, är det knappast för att de är det, utan för att Löfven och andra inte gillar SDs politik.
Citera
2015-05-06, 21:06
  #384
Moderator
Tinuviels avatar
Trådstart infogad.

// mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback