Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-12, 18:25
  #1
Medlem
Hej!

Har stora problem med att ansluta en USB device. Jag vill att den kommer upp som /dev/ttys0 eller /dev/ttysUSB.

Men allt jag får från "dmesg" kommandot är:

[3915.056020] usb 3-2: new full-speed USB device number 3 using ohci_hcd

Hur ska jag omredigera så att ohci_hcd blir -> /dev/ttysUSB?

Några förslag grabbar?
Citera
2012-11-12, 19:27
  #2
Medlem
Kör sudo fdisk -l och hitta din usb enhet där sen så kör du sudo mount /dev/sdc1 /mnt/usb/ tex.
Citera
2012-11-12, 22:16
  #3
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaadz
Hej!

Har stora problem med att ansluta en USB device. Jag vill att den kommer upp som /dev/ttys0 eller /dev/ttysUSB.

Men allt jag får från "dmesg" kommandot är:

[3915.056020] usb 3-2: new full-speed USB device number 3 using ohci_hcd

Hur ska jag omredigera så att ohci_hcd blir -> /dev/ttysUSB?

Några förslag grabbar?

ohci_hcd, det är modulen för (drivrutinen) för USB 1.1.

Du borde få mer information av dmesg?
Citera
2012-11-12, 23:42
  #4
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Kör sudo fdisk -l och hitta din usb enhet där sen så kör du sudo mount /dev/sdc1 /mnt/usb/ tex.

Varför skulle han vilja försöka mounta någon sorts terminal-device som en disk? TS: Du får gärna berätta lite närmare vad exakt det är du försöker koppla in.
Citera
2013-10-19, 12:33
  #5
Medlem
chillevippens avatar
Lånar tråden.
Jag skulle formatera min USB-sticka i går för att rensa plats. Har gjort det tidigare utan problem men denna gången så hände inget på flera minuter. Jag avbröt och tänkte starta om formateringen men efter att jag tog ut stickan så hittar jag den inte längre.
Har provat att starta om datorn, sätta in i olika USB-portar men den kommer inte upp längre.
Går det att fixa eller är det bara att slänga?

Är inte ett dugg bra på datorer så vore tacksam för hjälp steg-för-steg.
Citera
2013-10-20, 10:48
  #6
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillevippen
Lånar tråden.
Jag skulle formatera min USB-sticka i går för att rensa plats. Har gjort det tidigare utan problem men denna gången så hände inget på flera minuter. Jag avbröt och tänkte starta om formateringen men efter att jag tog ut stickan så hittar jag den inte längre.
Har provat att starta om datorn, sätta in i olika USB-portar men den kommer inte upp längre.
Går det att fixa eller är det bara att slänga?

Är inte ett dugg bra på datorer så vore tacksam för hjälp steg-för-steg.
Det dyker antagligen inte upp eftersom där inte är något giltigt/fungerande filsystem på minnet.

Prova med att ladda ner GParted. Om du hittar minnet däri kan du skapa en ny partitionstabell (via menyerna) och sen skapa en ny partition på det.
Citera
2013-10-20, 13:29
  #7
Medlem
chillevippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
Det dyker antagligen inte upp eftersom där inte är något giltigt/fungerande filsystem på minnet.

Prova med att ladda ner GParted. Om du hittar minnet däri kan du skapa en ny partitionstabell (via menyerna) och sen skapa en ny partition på det.

D var som f-n. Gick ju bra, fick prova några gånger innan jag fattade men nu funkar USB-minnet igen både på datorn och tv'n.
Tack för hjälpen..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback