Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-12, 19:45
  #85
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredd4n
Ta bort bankgarantin för banker som håller på med odemokratisk verksamhet som detta..

Vill inte uppmana till brott men det finns nedladdning

Folk, använd er makt, gör en bankrun för demokratin och visa folkets styrka!

Du vill hellre förlora dina pengar om bankerna går i konkurs, har jag tolkat dig rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nej marknaden kan nog inte lösa detta, marknaden är för feg och påverkas för lätt av stora drakar i väst med kristen moral.

Så länge efterfrågan finns så finns utbudet. Allt fler lägger bakom sig förlegade betalningssätt, som kontanter blir mer och mer.

Vem kunde 1990 tro att checkar nästan helt skulle försvinna?
Citera
2012-11-12, 19:51
  #86
Medlem
Fick svar från Swedbank

Citat:
Hej,

Tack för ditt mail.

För att klargöra, vi har inte uteslutit någon butik pga att de sysslar med t ex erotisk film eller skräckfilm. Sådana filmer är helt tillåtna enligt Visas och Mastercards regelverk.


Ingen av butikerna i programmet är kund hos oss. Vi vet inget om dessa butikers betaltjänster. Vi vet inte om de uteslutits eller inte av någon annan bank. När vi uttalade oss om reglerna visste vi inte något om de i programmet aktuella butikerna – vi uttalade oss om reglerna för butiksanslutning i allmänhet.

Oftast säger man nej till butik pga rena affärsskäl – butiken är ekonomiskt tveksam och därför ointressant som kund.

Vanligaste skäl att säga upp en butik är att den brutit mot sitta avtal och vållat bedrägerier och andra förluster åt banken.

Det är ytterst ovanligt att neka eller säga upp en butik pga att den sysslar med något som är så grovt att det kan skada varumärke och anseende för Visa och Mastercard och banker som tillhör dessa betalnätverk, t ex sex med djur, tortyr m.m. bestialiskt beteende. Har inte i minne att vi sagt upp en butik pga detta skäl.

Vi har inget intresse att hindra butiker – tvärt om, vi tjänar pengar på att butiker tar emot kort. Under ekonomiskt ordnade förhållanden.



Hälsningar

Jan-Olof Brunila

Så är det skräckfilmsbutiken som drar en fuling i tidningen måntro?
Citera
2012-11-12, 19:52
  #87
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Jag brukar sällan överreagera, men jag skämtar inte när jag nästan spydde av att läsa detta.
Kan inte förklara varför, men det sved till som fan i magen och hela kroppen fylldes av olust.

Skandal.
Citera
2012-11-12, 19:54
  #88
Medlem
Jimbos avatar
As!

Vore kul om vi alla kunde skicka uppskattande brev till berörda banker där bi berömmer deras tilltag och att vi förutsätt att de inte servar några som helst butiker som säljer porr. Och så skickar vi anmälningar till dem på alla företag som säljer porr och skräck.

Om man ska vara mer allvarlig så kan man ju fundera på hur de etiska riktlinjerna ligger när det kommer till tobak, vapen och dobbel.
Eller valutaköp i länder som saknar demokratiska grundvärderingar, t.ex Kina.

Hur lirar det med deras etiska principer?
F.ö är det fan humor att en bank använder ett epitet som, ETISK...
Citera
2012-11-12, 19:55
  #89
Medlem
DanteAlighieris avatar
Om medier skulle göra lite förundersökningar innan de publicerar sina texter vore toppen.
Citera
2012-11-12, 19:55
  #90
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KRISK
Man kan undra när de utvidgar censuren till politiska partier/orginisationer?
Tror redan att detta har bedrivits, ska försöka hitta länk till det.
Citera
2012-11-12, 20:06
  #91
Medlem
canibuss avatar
Hur fan kom denna historia till? går alldeles utmärkt att handla/sälja skräck och porrfilm med visa/mastercard. Att banker skulle neka inlösenavtal pågrund av att man säljer skräckfilm, den var rolig...
Möjligtvis att dom inte vill synas med logotypen i en affär som säljer typ gorefilmer osv.
Citera
2012-11-12, 20:11
  #92
Medlem
Bennermanns avatar
Jag tror inte det här stämmer. Har jobbat inom bank i många år och aldrig sett att det skulle gå till på det här sättet. Det är ren båg med andra ord.

Däremot så händer det attr folk som inte går att samarbeta med eller på annat sätt dumma i huvudet blir "utkastad" från banken...
Citera
2012-11-12, 20:25
  #93
Medlem
IshethZenunims avatar
Det här har inget med censur att göra, lika lite som det är censur när Coop väljer att ta bort porrtidningar ur sitt tidningssortiment, eller när SD-Kalle vägrar köpa in halalslaktat kött till sin närbutik. Det är aldrig censur när en privat aktör gör ett fritt val.
Citera
2012-11-12, 20:29
  #94
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Det här har inget med censur att göra, lika lite som det är censur när Coop väljer att ta bort porrtidningar ur sitt tidningssortiment, eller när SD-Kalle vägrar köpa in halalslaktat kött till sin närbutik. Det är aldrig censur när en privat aktör gör ett fritt val.

Fast om SD kan man läsa på nätet, finns andra medier. Det är ju inte direkt så att jag kan starta en egen bank.
Citera
2012-11-12, 20:33
  #95
Medlem
nsbmras avatar
Har för mig att jag läste att det även gällde en butik som heter Justine & Juliette (tror den hette så).
I vilket fall som helst så är det märkligt agerande av banken/bankerna. Känns som om det ligger något mer bakom.
Citera
2012-11-12, 20:40
  #96
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbmra
Har för mig att jag läste att det även gällde en butik som heter Justine & Juliette (tror den hette så).
I vilket fall som helst så är det märkligt agerande av banken/bankerna. Känns som om det ligger något mer bakom.

Ja, enligt artikeln ska de visst fått godkännande från banken för att sedan bli nekade istället när banken fick reda på att de sålde sexleksaker? Måste ju också vara ett missförstånd då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback