Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-11-12, 10:06
Medlem
Tack för alla som beklagar och för de glimrande svaren! Någon sorts rådgivare ska jag direkt försöka hitta så jag får lite hjälp, känner att jag behöver det.

Att investera låter mycket intressant, inte i dagsläget dock då jag inte har någon kompetens eller ork.
Att placera pengarna på ett säkert ställe i något/några år känns som en bra idé då jag vill sörja utan en massa bekymmer.

Jag går i handel på gymnasiet och jag har alltid villat starta eget. Är det en smart idé att sedan efter gymnasiet satsa på någon affärsidé eller att köpa ett redan funktionellt företag, kanske?

Aktier låter väldigt intressent men det kräver väl en större och bättre kompetens än vad jag har nu så det blir väl inte fören några år i så fall.

För övrigt är även min mamma död. Bodde hos pappa i förrgår. Nu ska jag tillfälligt bo hos min farbror tills jag går ut gymnasiet och sedan hitta något eget.
Citera
2012-11-12, 10:33
Medlem
Då är du snart i behov av egen bostad. Fast du har det bra med pengar så köp inte något som kostar för mycket pengar av den anledningen att du kan.
Citera
2012-11-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Fast du har det bra med pengar så köp inte något som kostar för mycket pengar av den anledningen att du kan.

Är då fastigheter inte någon bra investering?
finns väl ettor/tvåor väldigt centralt som har väldig låg hyra men kostar väldigt mycket.
Skulle inte det vara någon bra idé att köpa något sånt?
Citera
2012-11-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wisper513
Är då fastigheter inte någon bra investering?
finns väl ettor/tvåor väldigt centralt som har väldig låg hyra men kostar väldigt mycket.
Skulle inte det vara någon bra idé att köpa något sånt?

Jo, jag är för ett bostadsköp. Jag menar dock bara att du inte ska ta någon för dyrt endast för att du har möjlighet till det. Välj efter dina behov.
Citera
2012-11-12, 12:41
Medlem
SmallTowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wisper513
Någon sorts rådgivare ska jag direkt försöka hitta så jag får lite hjälp, känner att jag behöver det.

Mycket mycket farligt.
De kommer lura dig som bara satan kan jag lova.

Läs på själv, låna böcker på biblioteket om investeringar.
Börja läsa någonstans bara, fonder, aktier... vad som helst. Investera INGET innan du har kött på benen att förstå vad du gör.

Bankens uppdrag är att ta dina pengar ifrån dig på ett sätt eller annat.
Citera
2012-11-12, 14:31
Medlem
Kan du avvara pengarna och binda dom på 1-2 års tid så leta upp banker med insättningsgaranti och en ränta på minst 3.4%

Bluestep 2år bindning 3.85%
Marginalenbank 3.65%

finns många fler. där kan du sprida ut till en högre ränta än dom sedvanliga bankerna.

http://www.alltomspara.se/sparranta
Citera
2012-11-12, 19:02
Medlem
Okej..tack! Ska försöka göra det bästa med pengarna.
Citera
2012-11-13, 22:44
Medlem
Beklagar sorgen, Alltid tråkigt att höra om någon förlora en förälder i så tidig ålder.

Se till att läsa på och förstå ekonomi. Du kan börja med att läsa Di.se varje dag, redeye.se och placera.nu om du har tid och försök få lite insikt och se samband.

Se till att låna böcker eller köp böcker angående ämnet. Försök första företagsekonomi i allmänhet och rapporter i synnerhet. Du borde även läsa ett par böcker om nationalekonomi och gärna ett par böcker om den globala ekonomin för att få förståelse om makroklimatet. Det makroekonomiska klimatet har nuförtiden lite mycket påverkan på aktiekurser såsom företagsspecifika.

Börja läs igenom nybörjartråden i forum delen värdepapper.

Ett tips är att inte berätta för dina polare att du har så här mycket deg. Det slutar sällan lyckligt. Antingen tycker dem att du är snål eller så känner du dig utnyttjad.

Se pengarna som en säkerhet. Flippa inte ur fullständigt med spenderandet.

Att låsa en del av pengarna i 2 år kan jag tycka låter rimligt.

Lycka till!
Citera
2012-11-14, 00:41
Medlem
Någon frågade här hur man skyddar sig mot inflation.

Om man t ex låser in pengarna på högränte -konton, som en del har tipsat om här, då är man inte Skyddad om inflationen börjar galoppera iväg uppåt.
Vad man kan göra istället är att köpa Realobligationer som Riksgäkden ger ut, om man nu vill låsa in pengarna några år riskfritt. En realobligation är inflationsskyddad.

Generellt sätt gäller att både att äga sin egen bostad och ha aktier (i detta fall en bred aktieportfölj ) är ett bra skydd mot inflation.

Så mitt råd är att inte binda upp pengarna på frestande högränte konton.. , möjligtvis ett konto med bra ränta utan bindningstid och insättningsgaranti.. , så du snabbt kan flytta dem när du vill investera i nåt. Annars Realobligationer som sagt.
Citera
2012-11-14, 20:55
Medlem
klinger75s avatar
Jag skulle satsa på att skaffa mig en solid utbildning i något som jag vore intresserad av , pengar är inte allt det är viktigt att ha något meningsfullt att sysselsätta sig med .

hade jag haft 6 mille när jag var 18 hade jag gått någon form av skoglig utbildning typ , forst eller jägmästare och sedan köpt mig en skogsfastighet med bra jakt och fiske och jobbat extra som konsult . Fritt och bra och skogen växer oavsett om det är låg eller högkonjunktur .
Citera
2012-11-15, 10:07
Medlem
Beklagar sorgen.

Mitt tips till dig i så ung ålder är att sätta undan pengarna på olika bankers räntekonton men max så dom täcks av insättningsgarantin, detta borde ge dig någonstans kring 2,5-3% i avkastning på hela kapitalet. Din årliga avkastning ger i runda slängar kring 10 000kr/ mån efter skatt, fundera sedan noggrant på hur du vill förvalta pengarna i framtiden.
Ta inga hastiga beslut och gå inte till någon random kapitalförvaltare, tänk också på att alla förvaltare vill tjäna pengar åt sig själva och det idkas absolut ingen välgörenhet. Se till så att det blir mest gynnsamt för dig i din situation.

En bostad är ingen dum investering på sikt, mindre lägenheter i storstäderna är alltid attraktiva och jag ställer mig tveksam till att det kommer bli ett jätteras som många förespråkar, åtminstone i Stockholm. Många verkar också hålla hårt i sina besparingar nu vilket ger fina tillfällen för att skambjuda.

Lycka till och låt dig inte förblindas av pengars värde!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in