Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-11, 17:47
  #1
Medlem
borde inte Nysvenska rörelsen satsa igen val till till riksdagen precis som när Per Engdhal levde.
Citera
2012-11-11, 17:54
  #2
Medlem
Robinson-Merals avatar
Kör hårt. Glöm inte att kalla er "nysvenskar" också.
Citera
2012-11-11, 20:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rht88
borde inte Nysvenska rörelsen satsa igen val till till riksdagen precis som när Per Engdhal levde.

Nej.
Citera
2012-11-12, 10:17
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rht88
borde inte Nysvenska rörelsen satsa igen val till till riksdagen precis som när Per Engdhal levde.

Nysvenskarna har bara ställt upp i ett enda riksdagsval. Det gav 400 röster vill jag minnas.
Citera
2013-04-28, 15:30
  #5
Medlem
jag har frågat nysvenska rörelsen om dom var en ickevålds facistisk orginsation då svarade dom att dom bara var en nationalisk rörelse konstigt??
Citera
2016-08-17, 01:18
  #6
Medlem
fums avatar
Ursäktar för bumb av en mycket gammal tråd, men jag har i mina studier av svensk politisk historia stött på en del funderingar kring Engdahl gamla organisation.

Deras storhetstid är ju såklart sedan länge passerad, men de verkar ju i någon mån finnas kvar. De har ju en hemsida, en postbox i Malmö och vad jag förstår så ligger de fortsatt bakom nätskriften Nonkonform.

Vad är det för folk som driver rörelsen idag? Är de precis så perifera som de verkar eller driver de någon form av ej utåtriktad verksamhet?
Citera
2016-08-18, 14:03
  #7
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rht88
borde inte Nysvenska rörelsen satsa igen val till till riksdagen precis som när Per Engdhal levde.


NsR ställde upp i ETT enda val. Man fick 400 röster och Per Engdahl kallade det för ett av hans största misstag någonsin, det av en man som generellt aldrig medgav misstag.
Citera
2016-08-18, 14:05
  #8
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fum
Ursäktar för bumb av en mycket gammal tråd, men jag har i mina studier av svensk politisk historia stött på en del funderingar kring Engdahl gamla organisation.

Deras storhetstid är ju såklart sedan länge passerad, men de verkar ju i någon mån finnas kvar. De har ju en hemsida, en postbox i Malmö och vad jag förstår så ligger de fortsatt bakom nätskriften Nonkonform.

Vad är det för folk som driver rörelsen idag? Är de precis så perifera som de verkar eller driver de någon form av ej utåtriktad verksamhet?

Det man sysslar med är utbildningsverksamhet (i huvudsak byggt på Engdahls material) i mycket liten skala.
Citera
2016-08-19, 00:40
  #9
Medlem
Per Engdahl var lite mer lyckad som poet än som politiker.
Citera
2016-08-19, 15:19
  #10
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Per Engdahl var lite mer lyckad som poet än som politiker.

Han såg sig knappast som politiker, inte i parlamentarisk mening i alla fall. Däremot var han tydligen ganska framgångsrik som ordförande för Synskadades Riksförbund (rätta mig om jag har fel på organisation här), den formen av politik tycktes intressera honom mycket mer.
Citera
2016-08-19, 19:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Han såg sig knappast som politiker, inte i parlamentarisk mening i alla fall. Däremot var han tydligen ganska framgångsrik som ordförande för Synskadades Riksförbund (rätta mig om jag har fel på organisation här), den formen av politik tycktes intressera honom mycket mer.

Engdahl var mycket intressant att språka med. En visionär och fantast utan politisk verklighetsförankring. Uppvaktade förhoppningsfullt såväl socialdemokratiska som borgerliga ministrar, som knappast var trakterade av vare sig besöken eller hans politiska förslag. Ingendera ministerslaget ville förknippas med Nysvenska Rörelsen, som under kriget uppträtt tyskvänligt och extremt antisemitiskt och vid krigsslutet officiellt begråtit Hitlers hädanfärd. (Dock, en av efterkrigstidens s-ministrar (sedemera landshövding) hade i mycket unga år varit medlem i NSR.)
Efter kriget predikade Engdahl korporativa samhällsprogram och var mycket stolt över att släppts fram som talare hos det italienska partiet MSI, som länge försökte återuppliva moment av fascismens korporativa men även dess socialpolitiska program.
Hans självbiografi "Fribytare i folkhemmet" (Cavefors förlag) är klart läsvärd.
__________________
Senast redigerad av morganat 2016-08-19 kl. 19:54.
Citera
2016-08-19, 20:09
  #12
Medlem
Jag fick emellanåt intrycket att Per Engdahl levde för sin politiska sekt, som effektivt avskärmade den politiska verkligheten. En mycket intelligent, politisk naivist. Hög intelligens och dåligt omdöme ger ofta remarkabla resultat. Om han renodlat rollen som samhällsfilosof hade säkert eftermälet blivit bättre och han själv mer respekterad. Efter kriget försökte han retuschera sina antijudiska anfäktelser genom direktkontakt med judiska kretsar, men skadan var irreparabel. Därtill fanns avsevärt judehat inom hans egen organisation även efter kriget. Engdahl hade uppenbara problem med rabiata judehatare och förintelseförnekare inom rörelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback