Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-11, 15:35
  #1
Medlem
Lodidodis avatar
00:50 in i avsnitt tre utav Jonas Gardells hyllade serie ser man Holger bruka en dator. På datorn verkar det som att man klistrat på Apples logotyp på en Sony Vaio.

Någon som har någon aning om varför man gjort detta?

Bild

Direktlänk till avsnittet
Citera
2012-11-11, 16:14
  #2
Avstängd
buskars avatar
På skoj kanske?
Citera
2012-11-11, 16:40
  #3
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Är det produktplacering om man inte ens visar en Appleprodukt eller framställer Apple som attraktivt?
Citera
2012-11-29, 22:26
  #4
Medlem
Arbetarbroders avatar
Märkligt, men snyggt uppmärksammat av TS!
Men aldrig att Apple betalar för de där, ett klistermärke med loggan på en dator som inte är lika snygg som originalet... Jag läste i en intervju med Gardell att han satsat mycket på att hitta tidsenligt språk och produkter för de skulle passa in i serien och ge en känsla av att vara i rätt tid.
De där är väl den senare delen, nutid alltså. Kanske symbolik för Apple-dyrkan av en logo, man sätter hellre ett klistermärke på burken för loggan är så attraktiv i vår tid.

Eller jag vettefan, men jag tror inte Apple ligger bakom det där.
Märkligt är det mest passande ordet. Väldigt märkligt!
Citera
2012-12-09, 23:52
  #5
Medlem
Crices avatar
Det kanske görs i ett försök att uppnå "balans"? Står det både Vaio och Apple på datorn spelar man ut bägge parter mot varann och gör inte reklam för någon av dem, liksom.
Citera
2012-12-11, 04:44
  #6
Medlem
Arbetarbroder är inne på helt rätt spår.

Jonars Gardell är och har alltid varit en perfektionist av högsta graden, och mycket riktigt så är han noga med att återge tidsandan rätt. Klistermärken på apparater, ryggsäckar, block och andra prylar var "the shit" på 80-talet och den slarviga placeringen förstärker "jag vill ha ett klistermärke, men mer än så engagerar jag mig inte"-andan.

Ni har säkert sett hela serien, och då vet ni ju att man levde som om det inte fanns någon morgondag. Bryr man sig inte om dödliga sjukdomar bryr man sig inte om att klistra på etiketter snyggt heller.


Fin observation!
Citera
2012-12-11, 15:49
  #7
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanCat
Arbetarbroder är inne på helt rätt spår.

Jonars Gardell är och har alltid varit en perfektionist av högsta graden, och mycket riktigt så är han noga med att återge tidsandan rätt. Klistermärken på apparater, ryggsäckar, block och andra prylar var "the shit" på 80-talet och den slarviga placeringen förstärker "jag vill ha ett klistermärke, men mer än så engagerar jag mig inte"-andan.

Ni har säkert sett hela serien, och då vet ni ju att man levde som om det inte fanns någon morgondag. Bryr man sig inte om dödliga sjukdomar bryr man sig inte om att klistra på etiketter snyggt heller.


Fin observation!

Det där är ju knappast ifrån 80-talet, laptops var betydligt tyngre då..

Men visst det är förmodligen en blinkning åt märkeshetsen, speciellt apple.
Citera
2012-12-11, 16:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Det där är ju knappast ifrån 80-talet, laptops var betydligt tyngre då..

Men visst det är förmodligen en blinkning åt märkeshetsen, speciellt apple.

Det kan lika gärna vara 90-tal, dock är det väl mer attityderna man vill avspegla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback