Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-11, 14:48
  #1
Medlem
Hej,

Funderar på att flyga från New York till Kuba kring nyår. Jag har letat runt lite på olika flygsiter men det finns i princip ingenting. Enligt någon artikel ska Obamaadministrationen tydligen gjort det lättare att flyga till Kuba, vilket dock inte verkar resulterat i någon prispress...
Det enda (nästan) vettiga jag hittade var Delta Arilines som hade ett flyg mellan NYC och Havanna kring nyår, men det var omständigt och dyrt.

Så, är det någon som har erfarenhet av att flyga till Kuba - vilket bolag flög du, prisnivå o.d.?
Citera
2012-11-11, 14:51
  #2
Medlem
ganglere2s avatar
Får jag fråga om det är absolut nödvändigt att flyga via New York eller kan du tänka dig någon annan resväg?
Citera
2012-11-11, 15:04
  #3
Medlem
Det funkar nog med valfri flygplats i USA (östkusten, företrädesvis), möjligtvis annat närliggande land (skulle vara nånstans i Mexikanska golfen, I guess).
Citera
2012-11-11, 15:19
  #4
Medlem
sven33s avatar
Antingen flyger du via Toronto eller Bahamas, mig veterligen de enda rimliga alternativ som finns.
Citera
2012-11-12, 08:45
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Har du någon källa på att vanliga turister kan resa från USA direkt till Kuba? Såvitt jag hade hört kunde bara kubaner och amerikaner med speciellt tillstånd använda dessa flyg. Men kanske det ändrats.

I tillägg till vad som nämnts tidigare kan du även resa via Cancun. Det gjorde jag, för flera år sedan nu, men det var relativt billigt (par hundra dollar Cancun-Havana) och lätt att ordna då! Jag reste till Cancun först, och ordnade resten på plats.
Citera
2012-12-11, 22:53
  #6
Medlem
lottobarns avatar
Det går inte att flyga från USA till Kuba!
Citera
2013-01-07, 13:31
  #7
Medlem
Skrev denna i en annan tråd.
Den passa bättre här, så här kommer en kopia:

Kommer jag till USA efter att ha varit i Kuba?
Ska till Cancun, sugen på att besöka Kuba tor från cancun.
Flyger sen från cancun till newark. Släpper dom då in en med kubansk stämpel i passet? :)
Citera
2013-01-18, 18:11
  #8
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Skrev denna i en annan tråd.
Den passa bättre här, så här kommer en kopia:

Kommer jag till USA efter att ha varit i Kuba?
Ska till Cancun, sugen på att besöka Kuba tor från cancun.
Flyger sen från cancun till newark. Släpper dom då in en med kubansk stämpel i passet?

Vad jag har hort:

Du behover inte fa en kubansk stampel i passet om du inte vill, eftersom de stamplar ditt tourist card.

De amerikanska restriktionerna galler endast amerikanska medborgare och residents. Amerikanska myndigheter bryr sig darfor inte om utlandska turister/tillfalliga besokare i USA tidigare har besokt Kuba.
Citera
2013-10-18, 23:29
  #9
Medlem
går någon casion båt från Bahamas till maimi USA
Citera
2017-11-28, 13:47
  #10
Medlem
Hej drar upp denna gamla tråd.

Någon som har erfarenhet av att åka till USA med ESTA och sen åker till Mexiko för att sedan ta sig till Kuba och sen åka tillbaka till USA via Mexiko?

Krångligt kanske, anledningen till att jag frågar är att vi använt SAS eurobonuspoäng för att åka till USA men skulle vilja besöka Kuba när vi är på den sidan av Atlanten.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2006667

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback