2012-11-11, 13:39
Medlem
Igår hade jag en liten bjudning med lite polare och skit som var över, vi var allt som allt 8 pers... till detta hade jag inhandlat 6 kilo färska räkor... efter första räkan känner jag en jävligt konstig smak, tillslut kom vi fram till att det även luktade ammoniak, men glada i hågen med ett antal bira innanför västen satte vi i oss ca 5 kilo och lite annat gött därtill... 1 kilo blev kvar i kylskåpet, när jag öppnade påsen idag möttes jag av en ännu värre doft, hela jävla lyan luktar mutta!

Nu undrar jag, hur dåliga var räkorna? Jag har kollat runt med alla som var här, ingen hade blivit dålig... alla mår bra. Borde man inte blivit matförgiftad?

Hur länge håller sig egentligen räkor i kylskåp i 4grader?

Skall tillbaka imon och klaga, över 1000 spänn i sjön, och mätt blev man ju inte heller direkt!

Citera
2012-11-11, 15:14
Medlem
negerbarns avatar
Att det luktade mutta dagen efter är inget konstigt; räkor och andra skaldjur börjar stinka redan efter några timmar om de inte är frysta. Att de luktade ammoniak redan på kvällen är för mig en obekant företeelse hos skaldjur, men som du beskriver så var ni inte helt nyktra, varvid er bedömningsförmåga kan ha varit satt ur spel.

Hur länge hade du förvarat räkorna framme/tinade innan ni började äta?
Citera
2012-11-11, 15:39
Medlem
Minns när jag praoade i fiskaffär för många herrans år sedan. Då fick vi en dag en leverans med räkor som fiskhandlaren slängde med en gång efter att konstaterat att "de hade amoniak"... Konstigt att ni inte blivit sjuka. Vet inte om amoniakdoften beror på att räkorna är gamla eller på något annat, den fiskaffären jag var i fick ju sin leverans direkt från fiskhamnen (Göteborg) så de borde varit väldigt färska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in