Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 21:08
  #7033
Medlem
Venators avatar
Jag får väl dessutom säga att ledtråd nummer åtta inte varit möjlig att använda för några månader sedan.
Citera
2017-09-21, 22:36
  #7034
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Stämmer bra! Museum idag, bla. den mest skadade ubåten som tagit sig till en hamn, besättningen lyckades inte ens sänka den. De hade så mycket problem (delvis pga. sabotage men även pga. ren klantighet) att de andra ubåtsbesättningarna hängde en skylt vid hamnbassängen/dockan med texten"U-505s jaktmarker". Till slut blev det för mycket för kaptenen:

Jag letade bland bevarade ubåtar men missuppfattade ledtråden och trodde skylten hängde på/över museet

Nu ska jag läsa ikapp och se vad jag missat för några roliga frågor!
Citera
2017-09-21, 22:50
  #7035
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jag letade bland bevarade ubåtar men missuppfattade ledtråden och trodde skylten hängde på/över museet

Nu ska jag läsa ikapp och se vad jag missat för några roliga frågor!

Nu finns det en halvlurig en att klura på
Citera
2017-09-21, 22:55
  #7036
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nu finns det en halvlurig en att klura på

Precis läst sista ledtråden, vill påstå att den är mer än halvlurig

Gogge (hoppar bak lite i tråden): Angående skiftnyckel på olika språk:

Citera
2017-09-21, 23:36
  #7037
Medlem
distanss avatar
Det här var ju svårt! Bilderna fick jag till:

1) Charles Lindbergh
2) The Duke of Windsor, Edward VIII
3) Fabian Tamm
4) Zsa Zsa Gabor
5) John Major
6) Purple Heart
7) Gerd von Rundstedt
8) Madonna

Eftersom jag inte hittar någon gemensam nämnare återstår det bara att gå igenom de enmiljonsjuttiosextusentvåhundrafyrtiofem mottagarna av Purple Heart under WW2 och hoppas att det inte var en medalj i allmänhet som avsågs
Citera
2017-09-21, 23:51
  #7038
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Det här var ju svårt! Bilderna fick jag till:

1) Charles Lindbergh
2) The Duke of Windsor, Edward VIII
3) Fabian Tamm
4) Zsa Zsa Gabor
5) John Major
6) Purple Heart
7) Gerd von Rundstedt
8) Madonna

Eftersom jag inte hittar någon gemensam nämnare återstår det bara att gå igenom de enmiljonsjuttiosextusentvåhundrafyrtiofem mottagarna av Purple Heart under WW2 och hoppas att det inte var en medalj i allmänhet som avsågs

Tack för skiftnyckelninfo distans!

Med risk för att jag (delvis) river upp gamla sår;
- always check for own leads. Och om man är on the receiving end;
- always read the Q....

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tackar så mycket! Stärkt av denna gåva har jag här kommit på en ny fråga. Jag försöker mig då på den här eleganta modellen att ha ett antal personer som ledtrådar, där var och en har en egenskap gemensam med den vi söker.

Förtydligande: vi söker alltså inte en gemensam nämnare.

Plus ett på att det här är svårt!
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2017-09-21 kl. 23:53.
Citera
2017-09-22, 00:23
  #7039
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Biling, distans, undertecknad - tre hyfsat bildade och begåvade människor... (vilka har fler försökt? Minns inte för stunden, Mora, Axis - ej heller där några dumskallar).

Tror den samlade bilden Venator är att det behövs en 1b) ...

Dock! Begär ingen give away!
Citera
2017-09-22, 00:39
  #7040
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tack för skiftnyckelninfo distans!

Med risk för att jag (delvis) river upp gamla sår;
- always check for own leads. Och om man är on the receiving end;
- always read the Q....

Hehe, det är lugnt!

Ledtråd nummer sex, där individen på bilden inte behöver identifieras för att vederbörande ska fungera som ledtråd.

Jag tolkar det som en bild på ett Purple Heart, och att personen på just den bilden är inte av intresse.

Citat:
Förtydligande: vi söker alltså inte en gemensam nämnare.

Plus ett på att det här är svårt!

Dåligt uttryckt av mig - gemensam nämnare med var och en av ledtrådarna Svårt svårt det här..
Citera
2017-09-22, 00:39
  #7041
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Lurigt som sagt, en 1b som Gogge säger behövs nog Drar till med en gissning på Prince George, Duke of Kent. Men det är väl någon med koppling till USA som söks..

1) Flygare i RAF.
2) Bröder, släkt, samma pappa.
3) Officer i flottan, innan WW2.
4) Utsvävande livsstil.
5) Britt, General-Major.
6) Ja.. hmm lutar ju åt USA.. vilket inte passar in(om inte Venator är så lömsk och syftar på medicin-märket).
7) Officer i armén.
8) Bra fråga!?

Edit: Är till och med och letar bland helgon Som Elisabeth Hesselblad.
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-09-22 kl. 00:55.
Citera
2017-09-22, 01:12
  #7042
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
6) Ja.. hmm lutar ju åt USA.. vilket inte passar in(om inte Venator är så lömsk och syftar på medicin-märket).

Då e han bra lömsk!! CMB kom till först januari 1945 men gällde retroaktivt från Pearl Harbour. Inte den mest kända medaljen precis.

Lilja hjärtat pekar ju onekligen åt USA, men börjar tro att Venator är så lömsk som du säger

https://en.wikipedia.org/wiki/Combat_Medical_Badge
Citera
2017-09-22, 03:14
  #7043
Medlem
Venators avatar
Efter förra ledtråden hamnade jag på puben med kollegor och när den stängde och vi vandrade tillbaka under de drömmande spirorna så råkade en av dem nämna något om en flaska whisky som väntade i hans rum... Så jag kommer sova gott nu. Reser hem till Sverige imorgon så svar kan dröja.

I alla fall: härliga diskussioner i tråden under kvällen och jag känner stort respekt och varm välvilja (men jag daltar inte med er). Gogge kommer i tidens fullbordan att göra såhär:

Ledtråd sex beror inte på CMB men personen på bilden har uppenbarligen en erfarenhet gemensam med den vi söker.

Prince George, Duke of Kent, uppfyller ledtrådar på ett spännande sätt men är inte rätt. På Gogges begäran kommer därför en ledtråd 1b. Att införa B-ledtrådar i den här frågeformen innebär ju att det går att avgränsa vilka egenskaper som är de gemensamma på de båda personer som finns i ledtrådarna och förhoppningsvis hitta den rätta. 1b är ingen give-away.

Ledtråd nummer Ett Bertil.

Nu önskar jag god natt!
Citera
2017-09-22, 11:15
  #7044
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Efter förra ledtråden hamnade jag på puben med kollegor och när den stängde och vi vandrade tillbaka under de drömmande spirorna så råkade en av dem nämna något om en flaska whisky som väntade i hans rum... Så jag kommer sova gott nu. Reser hem till Sverige imorgon så svar kan dröja.

I alla fall: härliga diskussioner i tråden under kvällen och jag känner stort respekt och varm välvilja (men jag daltar inte med er). Gogge kommer i tidens fullbordan att göra såhär:

Ledtråd sex beror inte på CMB men personen på bilden har uppenbarligen en erfarenhet gemensam med den vi söker.

Prince George, Duke of Kent, uppfyller ledtrådar på ett spännande sätt men är inte rätt. På Gogges begäran kommer därför en ledtråd 1b. Att införa B-ledtrådar i den här frågeformen innebär ju att det går att avgränsa vilka egenskaper som är de gemensamma på de båda personer som finns i ledtrådarna och förhoppningsvis hitta den rätta. 1b är ingen give-away.

Ledtråd nummer Ett Bertil.

Nu önskar jag god natt!

Då undrar jag om det inte är Miklós Horthy? 1a och 1b har ju det gemensamt att sönerna kidnappades.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback