Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-12, 15:59
  #3997
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tafflig gissning, men: Eiffeltornet? Spelade viktig roll i första världskriget som radiostörare och mindre viktig i andra som symbol.
Citera
2016-09-12, 17:11
  #3998
Medlem
SpiritInTheSkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tafflig gissning, men: Eiffeltornet? Spelade viktig roll i första världskriget som radiostörare och mindre viktig i andra som symbol.
Nope, riktigt sa stort och kant ar inte det jag soker
Citera
2016-09-12, 22:55
  #3999
Medlem
SpiritInTheSkys avatar
Det jag soker fungerar som en lank. Men mellan vad exakt?
Citera
2016-09-13, 20:33
  #4000
Medlem
SpiritInTheSkys avatar
Sokte Pegasus Bridge. Lamnar fragan fri.
Citera
2016-09-13, 23:03
  #4001
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritInTheSky
Sokte Pegasus Bridge. Lamnar fragan fri.

You´re letting us off the hook too easy & too soon mate! OK - frågan var svår, men när jag själv har kört en för svår fråga brukar jag agna med en give away - i det här fallet kanske något i stil med "mången häst har säkert passerat, dock inga flygande"...

OK - snor den! (och är den för svår kör jag efter fem felgissningar en give away! Having exhausted my patience... )

Vi söker...

1) ...en militär...

2) ...och mottagare av en Deutsches Kreuz, i guld.

3) Deltog i vad som (i konkurrens med Stalingrad) kan betraktas som "WW 2;s Verdun".

4) Samma ändelse på namnet som sin högste chef.
Citera
2016-09-13, 23:17
  #4002
Medlem
SpiritInTheSkys avatar
Jag vet mate, har varit javligt lat bara och inte orkat. Nasta gang, haha!

WW2s Verdun. Hmm, tanker spontant Luzon 1944?
Citera
2016-09-13, 23:28
  #4003
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritInTheSky
Jag vet mate, har varit javligt lat bara och inte orkat. Nasta gang, haha!

WW2s Verdun. Hmm, tanker spontant Luzon 1944?

No hard feelings!

5) ...Luzon fel theatre/front...
Citera
2016-09-14, 00:27
  #4004
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
No hard feelings!

5) ...Luzon fel theatre/front...
Nån japan som var vid Tarawa och medaljerades (heter det så?) på distans av Hitler? Fast känner jag dig rätt rör det sig om en tysk, i Europa eller Nordafrika.

Slänger ändå in en gissning, även om jag inte minns namnet på karln, på ubåtsesset som bl.a. sänkte USS Wasp och for till Tyskland för att hämta wunderwaffenritningar till Solens rike. Tokgissning eftersom jag inte ens minns om han var med vid Tarawa eller fick någon tysk utmärkelse öht (förvisso troligt), men väljer att försöka ledtrådsfiska i alla fall.

EDIT: Takakazu Kinashi hette han. Jag har ju själv efterfrågat honom i denna tråd tidigare, så rätt höga odds på den.
__________________
Senast redigerad av Moramannen 2016-09-14 kl. 00:32.
Citera
2016-09-14, 09:32
  #4005
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Nån japan som var vid Tarawa och medaljerades (heter det så?) på distans av Hitler? Fast känner jag dig rätt rör det sig om en tysk, i Europa eller Nordafrika.

Slänger ändå in en gissning, även om jag inte minns namnet på karln, på ubåtsesset som bl.a. sänkte USS Wasp och for till Tyskland för att hämta wunderwaffenritningar till Solens rike. Tokgissning eftersom jag inte ens minns om han var med vid Tarawa eller fick någon tysk utmärkelse öht (förvisso troligt), men väljer att försöka ledtrådsfiska i alla fall.

EDIT: Takakazu Kinashi hette han. Jag har ju själv efterfrågat honom i denna tråd tidigare, så rätt höga odds på den.

Inte Kinashi.

6) ...och av "tysk, Europa och Nordafrika" skall två bort...

7) ...vilket också, med lite tankearbete, utesluter även en annan axelmakt...
Citera
2016-09-14, 22:11
  #4006
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Tack för visat intresse!

8) Kör lite tubenlänkar för att frisläppa knutarna (närmar sig en give away nu);

https://www.youtube.com/watch?v=1FZWgHi3unU (fäst inte för stor vikt vid själva tatarerna!)

https://www.youtube.com/watch?v=wWIbCtz_Xwk

https://www.youtube.com/watch?v=srLcDhmHn5s (släng gärna in två konsonanter av samma slag!)
Citera
2016-09-14, 22:30
  #4007
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Günther-Eberhardt Wisliceny?

Sitter på mobil så det är ogooglat. Läste bara initialposten innan jag kom fram till ovanstående, trodde inte det hade skrivits mer sen såg jag att du postade den för ett dygn sedan och att andra skrivit...jag har inte heller klickat på tubenlänkarna i sista posten från dig då mobilen fuckar ur då.
Citera
2016-09-14, 22:50
  #4008
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Günther-Eberhardt Wisliceny?

Sitter på mobil så det är ogooglat. Läste bara initialposten innan jag kom fram till ovanstående, trodde inte det hade skrivits mer sen såg jag att du postade den för ett dygn sedan och att andra skrivit...jag har inte heller klickat på tubenlänkarna i sista posten från dig då mobilen fuckar ur då.

9) ...nej ingen tysk...

För flera med tubenstrul ( ) så har vi klipp från Krim, en utbuad Ceausescu, samt en George till vilken vi ska tillsätta två likadana konsonanter.

Spirit: this is exactly what I mean by not letting us off the hook easy!!!

10) Utan att kunna ett uns av detta udda (tja.. "udda"... talas av över 20 miljoner...) romanska språk skulle man i efternamnet kunna ana ett judiskt påbrå... om vilket jag intet vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback