2012-11-10, 17:36
Medlem
Tja!

Jag har en BMW 525 -96 och på panelen varnar den för Kuhlwasserstand(kylarvätska)..
Jag har nyligen köpt bilen och vet inte riktigt vad de var för kylarvätska i den men jag åkte till okq8 och fråga vad jag skulle ha för någon då gav hon mig en flaska Glykol Long life(Färdigblandad)

Så min fråga till er är om jag måste tömma kylaren på den gamla vätskan(eller någon annan vätska?) innan jag häller i den nya eller ska jag bara hälla i glykolen och låta det vara, eller ska jag hälla i glykolen och vatten??

Tack på förhand!
Citera
2012-11-10, 17:47
Medlem
endures avatar
Häll i blandningen, så blir det nog bra. Var själv i samma sits som du häromveckan. Körde in på statoil och köpte färdigblandat, hällde upp till hälften (du får inte hälla för mycket, det kan expandera en hel del när motorn blir varm = inte bra om utrymmet tar slut) och körde iväg.

Titta i manualen (om du nu kan tyska) för att se hur mycket som ska fyllas.

Kan vara en engångsföreteelse (pga kylan eller att bilen helt enkelt är gammal), men håll utkik så att det inte är någon läcka.
Citera
2012-11-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Häll i blandningen, så blir det nog bra. Var själv i samma sits som du häromveckan. Körde in på statoil och köpte färdigblandat, hällde upp till hälften (du får inte hälla för mycket, det kan expandera en hel del när motorn blir varm = inte bra om utrymmet tar slut) och körde iväg.

Titta i manualen (om du nu kan tyska) för att se hur mycket som ska fyllas.

Kan vara en engångsföreteelse (pga kylan eller att bilen helt enkelt är gammal), men håll utkik så att det inte är någon läcka.

Okej! Tack för så snabbt svar!
Citera
2012-11-10, 18:09
Medlem
Tänkte bara... hur ofta brukar man behöva fylla på kylarvätska? De e klart att man gör de när indikatorn säger åt en att göra det, men menar på ett ungefär?
Citera
2012-11-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archielicious23
Tänkte bara... hur ofta brukar man behöva fylla på kylarvätska? De e klart att man gör de när indikatorn säger åt en att göra det, men menar på ett ungefär?

Går inget sönder så behövs det inte fyllas på.

Lycka till.
Citera
2012-11-10, 18:15
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archielicious23

I princip aldrig, om allt är som det ska. Se till att ni får rätt glykol med samma färg som den gamla. Eller en som är blandbar
Citera
2012-11-10, 18:49
Medlem
Det som spelar roll när det gäller glykol är färgen, men det är blå/grön som gäller i din bmw (inte röd med andra ord).
Sedan ska du fylla på när motorn är kall, för att utmärkningarna som visar hur mycket man ska hälla i gäller när motorn är kall. (när motorn är varm så expanderar som sagt vattnet och nivån är normalt mycket högre då än när den är kall.)
Märkena som visar hur mycket du kan hälla i sitter på det vita expansionskärlet som sitter precis bredvid kylaren, dvs rakt under där du häller i vätskan.

Nu vet jag inte exakt vilken motor du har men skulle gissa på att det är ca 7-10 liter kylarvatten (färdigblandad såklart) som ska i om du ska byta ut allt vatten, förutom att fylla på kommer du då också att behöva lufta av hela kylsystemet efteråt innan du börjar köra, vilket är en process i sig, och det ska nog inte behöva göras. Det görs normalt bara om t.ex. kylarn kokat och du måste byta ut delar och därmed tappa ut vattnet.

Edit. By the way.. nej man ska normalt inte behöva fylla på kylarvatten över huvud taget då det är ett slutet system, försvinner det vatten betyder det helt enkelt att det läcker någonstans, i värsta fall är det då toppen som har gått och det smiter in genom avgaserna.
Citera
2012-11-10, 19:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Det som spelar roll när det gäller glykol är färgen, men det är blå/grön som gäller i din bmw (inte röd med andra ord).
Sanning med modifikation det där. Det som spelar absolut störst roll i val av glykol är om det är etylen- eller propylenglykol.
Blandar man de olika så blir det sörja av alltihop och man måste tömma och göra rent systemet. Båda sorterna finns i olika färger, röd, gul, blå och grön.
Det enda som händer om man blandar glykol av samma typ men olika färg är att det blir tråkig färg på blandningen. Glykolen fungerar lika bra.
Citera
2012-11-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Sanning med modifikation det där. Det som spelar absolut störst roll i val av glykol är om det är etylen- eller propylenglykol.
Blandar man de olika så blir det sörja av alltihop och man måste tömma och göra rent systemet. Båda sorterna finns i olika färger, röd, gul, blå och grön.
Det enda som händer om man blandar glykol av samma typ men olika färg är att det blir tråkig färg på blandningen. Glykolen fungerar lika bra.

Det är mycket möjligt, jag är inte speciellt haj på just vad som händer etc. vad gäller glykoler, det jag har hört är att den ena fräter bort avlagringar eller liknande om man häller i det i en aliminiummotor samt att man inte ska blanda 2 olika glykoler.
Citera
2012-11-10, 19:59
Moderator
Det är ju inte riktigt lika mycket myter runt glykol som olja, men det finns en hel del.
Det som framför allt gör att det börjar fräta i framför allt alu-toppar på gjutjärnsblock är när de korrosionshämmande tillsatserna i glykolen är förbrukade. Därför är det viktigt att man byter glykol enligt föreskrivet intervall. Long-lifeglykol ska man ju inte behöva byta lika ofta och då är det ju viktigt att man häller på long-life igen om/när man byter/fyller på, så att intervallen som står i servicehäftet stämmer.
Eller så gör man det lite dyrare men säkrare alternativet och byter varannat år oavsett ursprunglig glykoltyp. Som sagt så är det ju dessutom viktigt att läsa instruktionsboken eller servicehäftet så man vet om det ska vara etylen- eller propylenglykol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in