Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-10, 10:50
  #1
Medlem
Tisseltassels avatar
...tycker att böneutrop från minareter är otroligt vackert.

...tycker att Gina Derawi är en helt fantastisk programledare.

...inte förstår hur man INTE kan stöjda Palestina i Israel-Palestina-konflikten.

...tycker att Tintin borde censureras alternativt tas bort från svenska bibliotek (förjävligt och otroligt chockerande att vi i Sverige 2012 ska mata våra barn med denna rasistiska dynga).

...anser att hen har en självklar plats i det svenska språket och per omgående ska ersätta förlegade begrepp som han och hon.

...du tycker att syskon själva ska få välja om de vill ha ett sexuellt förhållande och skaffa barn (dagsfärskt exempel).

...du tycker att alla som inte gillar islam är främlingsfientliga och rasistiska.

...du tycker att allt som är orientaliskt orienterat är otroligt spännande.

...när du helst umgås med muslimer och människor med andra ursprung än svenska framför svenskar (du måste minsann manifestera en bild av dig själv som tolerant)

...när du är med i facebook-gruppen "Moské i min stad? Gärna"

...när det absolut inte går att prata om flyktingfrågan.

...när du utan hämningar använder dig av ordet papperslös.

...när du vill lära dig arabiska eftersom det är så spännande med andra kulturer än den svenska (om man nu kan säga att vi har någon svensk kultur).


(Vill bara tillägga att jag själv kommer från en vänsterorienterad miljö men att jag tycker det är roligt att skoja om denna typ av människor.)
Citera
2012-11-10, 10:58
  #2
Medlem
EdwardWs avatar
Detta kommer bara spåra ut i en SD-diskussion, du har ju redan tagit spadtagen för det. Man kan ju också vara PK i miljöfrågor, det är t.ex. PK att acceptera den gravt överdrivna vinklingen av miljöproblemen idag. Du tar däremot BARA upp invandrarfrågor.

Håller dessutom inte med dig om att mycket av detdär är PK. Mycket av detdär är "medelålders vit man/kvinna med volvo-aktigt", men det är inte PK. PK innebär att säga saker som inte upprör någon, utan är den vedertagna åsikten.

Den vedertagna åsikten i Sverige idag är INTE att vi ska fylla landet med moskéer eller böneutrop, alltså är det inte PK att säga att vi ska det.


Jag bidrar åtminstone med: När du tror planeten kommer gå under pga våra miljöutsläpp.
När du tycker det är otroligt härligt med tjocka tjejer som vågar visa upp sin kropp.
__________________
Senast redigerad av EdwardW 2012-11-10 kl. 11:01.
Citera
2012-11-10, 11:09
  #3
Medlem
...tycker att Lucia är kvinnoförtryck och sexistiskt.
Citera
2012-11-10, 11:31
  #4
Medlem
Hanus2.0s avatar
Pk är en åsikt som följer den rådande politiska normen. Ni, förutom edward som påpekade liknande, kanske borde vara lite mer säkra på ett ords betydelse innan ni börjar slängarunt det på detta vis. SD till exempel är pretty much pk enligt dom senaste opinionsundersökningarna då partiet är det tredje största.
Citera
2012-11-10, 11:45
  #5
Medlem
Fris avatar
...skickar in två poströster samtidigt, en på Centern och en på Miljöpartiet, för att låta slumpen avgöra vilken av dem det blir som räknas sist och därmed blir giltig.
Citera
2012-11-10, 12:21
  #6
Medlem
Freddex4s avatar
Du vet att du är PK när du tar illa upp av rasistiska och osmakliga skämt.
Citera
2012-11-10, 13:29
  #7
Medlem
Enoch.Thulins avatar
... När Bengt Westerberg ger sin välsignelse till att du får gifta dig med hans dotter.
Citera
2012-11-10, 13:34
  #8
Medlem
FBMinchias avatar
När du i ren okunnighet sätter likhetstecken mellan rasism och islamhat, som du dessutom helt pk-betonat benämner med det nyligen uppfunna ordet "islamofobi".
Citera
2012-11-10, 14:20
  #9
Medlem
Tisseltassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanus2.0
Pk är en åsikt som följer den rådande politiska normen. Ni, förutom edward som påpekade liknande, kanske borde vara lite mer säkra på ett ords betydelse innan ni börjar slängarunt det på detta vis. SD till exempel är pretty much pk enligt dom senaste opinionsundersökningarna då partiet är det tredje största.

Du menar alltså att skribenter som Eric Rosén och Göran Greider inte är politiskt korrekta med sina vänsterinlägg i debatten? Och tycker inte hela mediesverige som dem? Isåfall borde det vara åsikter som är normativa.
__________________
Senast redigerad av Tisseltassel 2012-11-10 kl. 14:22.
Citera
2012-11-10, 15:29
  #10
Medlem
Diagorass avatar
För mig kan PK var två olika saker. Dels kan det såklart vara åsikter som följer tidsandan och således inte är kontroversiella att uttrycka. Sen tycker jag PK också kan vara olika former av "elitåsikter" som en självutsedd kulturellt upplyst elit anser vara moraliskt överlägsna andra åsikter och man vinner således godhetspoäng genom att förespråka dem. Fri invandring är ett exempel på en sådan åsikt och en betygsfri skola.

Andra åsikter som är PK är:

Avskaffa monarkin
Vård istället för straff till brottslingar
Sociala och strukturella förklaringar på alla samhällsfenomen
Alla kulturer är lika bra
Sverige existerar inte, det är bara en social konstruktion. Däremot existerar Kurdistan, Palestina och Tibet som säregna och kulturellt homogena nationer utan självbestämmande. I dessa fall är såklart nationalism en legitim åsikt.
Citera
2012-11-10, 15:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
För mig kan PK var två olika saker. Dels kan det såklart vara åsikter som följer tidsandan och således inte är kontroversiella att uttrycka. Sen tycker jag PK också kan vara olika former av "elitåsikter" som en självutsedd kulturellt upplyst elit anser vara moraliskt överlägsna andra åsikter och man vinner således godhetspoäng genom att förespråka dem. Fri invandring är ett exempel på en sådan åsikt och en betygsfri skola.

Andra åsikter som är PK är:

Avskaffa monarkin
Vård istället för straff till brottslingar
Sociala och strukturella förklaringar på alla samhällsfenomen
Alla kulturer är lika bra
Sverige existerar inte, det är bara en social konstruktion. Däremot existerar Kurdistan, Palestina och Tibet som säregna och kulturellt homogena nationer utan självbestämmande. I dessa fall är såklart nationalism en legitim åsikt.
Det är alltså PK att vara kommunist? Då ligger jag bra till, jag är verkligen inte kommunist.
Citera
2012-11-10, 16:36
  #12
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Det är alltså PK att vara kommunist? Då ligger jag bra till, jag är verkligen inte kommunist.

Varför skulle det vara det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback