Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-06, 14:09
  #13
Medlem
sanctissimuss avatar
Anmälan 2013-03-06 (fråga om läkarundersökning och indragen förskrivningsrätt)

källa
Citera
2013-03-06, 16:25
  #14
Medlem
Verkar vara en bra utveckling i ärendet. Sverige har många med förskrivningsrätt (läkare) som utvecklat t.ex. ett opiatberoende som de behöver hjälp med att bryta samtidigt som deras patienter måste skyddas.
Citera
2013-03-07, 17:47
  #15
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Patetiskt att se andra sitta och döma utan att veta anledningen till förskrivningen. Att läkaren gjort fel ang journalföring m.m. är uppenbart och varning förtjänas pga detta.

Men som motvikt till alla som enbart kan se detta som fel så kan jag berätta min egen historia:

Jag var under många år intravenös heroinist. Sedan jag fick barn så övergick jag till att endast röka heroinet i så små mängder så att jag aldrig var hög eller ens kände mig påverkad, utan bara så att jag inte fick avtändning och därmed kunde sköta mitt jobb och försörja familjen.

Detta övergick snart till att det blev mycket sällan som jag använde Heroin och istället använde jag mildare opiater som tex Kodein. Dels genom internetsidor och dels genom att simulera olika smärttillstånd hos flera olika läkare.

Efter några år så blev jag i praktiken ensam vårdnadshavare för barnen, som dessutom började bli så pass gamla att dom började undra varför pappa blev akut jättesjuk ibland (abstinens). Som tur var fanns alltid nära kontakt med mina föräldrar som alltid ryckte in så barnen aldrig blev lidande.

Men jag beslöt mig för att jag måste få rätsida på mitt liv, främst för mina barns skull som vid detta laget var strax över 5 år gamla.
Så jag sökte till subutexprogrammet, men där var nästan 2 års väntetid. Då gick jag till min "husläkare" och berättade min situation och socialen bekräftade och stöttade mitt önskemål inför denna läkare. Och mitt önskemål var att min läkare skulle skriva ut Temgesic (buprenorfin) vilket är samma sak som subutex under tiden jag stod i kö.
Detta trots att reglerna sedan många år ändrats till att endast läkare med erfarenhet av beroendevård och som arbetar på en beroendemottagning får skriva ut ämnet buprenorfin (subutex/temgesic) för underhållsbehandling.
Alltså, min läkare fick inte skriva ut Temgesic till mig, men gjorde så ändå. Under hela tiden hade jag tät kontakt med soc som i sin tur hade kontakt med min läkare och jag lämnade också urinprover minst en gång i veckan för att visa att jag ej missbrukade något annat.

Så, under ca 2 års tid så höll min läkare mig flytande och jag kunde ta hand om mig själv, mitt hem och mina barn samt att ekonomin var i balans. Detta gjorde min läkare trots att han visste att han inte fick göra så, men antagligen var hans empati och respekt för vad läkare kan göra för utsatta människor större än hans respekt för av politiker uttänkta regler.

Resultatet är att jag idag går på subutex dagligen och så gjort sedan min läkare hjälpte mig, men numera går jag på subutexprogrammet. Jag har aldrig tagit återfall och aldrig klantat mig på något sätt och jag är helt tillbaka i samhället.
Om min läkare inte hade hjälpt mig med detta så hade jag aldrig kunnat hålla ut dom 2 år av väntan på subutexprogrammet. Med säkerhet så hade mina barn tagits ifrån mig och jag kunde glidit så långt ner att jag inte hade uppfyllt reglerna för subutexprogrammet.

Läkaren räddade mitt liv, och på sätt och vis mina barn då dom ej hamnade hos fosterfamilj med allt elände det ofta för med sig i form av traumatisk uppväxt.

Så tänk efter före, sådana här fall handlar nog oftare om läkare med stort hjärta och en vilja att hjälpa än om korrumperade läkare som säljer medicinskt knark!

Bra skrivet! Tack. Illustrerar den absolut galna svenska narkotikapolitiken. Som tur är så är det fler och fler yngre läkare som inser att nuvarande och rekommenderade naziattityd till missbrukare inte fungerar och inser att opiatmissbruk är en sjukdom.
Citera
2013-03-09, 15:20
  #16
Medlem
Dokumenten från SoS och HSAN – och TG:s framtid

Som vi kan se genom inlägg 9 (HSAN-beslut) och nu senast den 6 mars i post nr 13 (SoS-anmälan) har Gra*holm ögonen på sig rejält. Att hålla på som dito gjort är inte tillbörligt. Han är för övrigt en i raden av ska vi kalla det kodeinöverförskrivningsläkare i vårt avlånga land. Visst kan läkare skriva ut mycket kodein till patienter men inte på detta sätt som TG då han samtidigt också varit uppseendeväckande bristfällig och nonchalant med journalföring och bevarande av journal.

Omständigheterna är klara och påfallande. Och att hålla sig undan från de av SoS kallade besöken för utredning av hans förskrivningar: ja, det är oseriöst och komprometterande (jag upprepar det - även om det kommenterades av mig på tråden 14 november).
Behövs det nämnas att utdragen från receptregistret talar sitt tydliga språk?

Både socialstyrelsen och ansvarsnämnden agerar helt rätt;
SoS-avdelningschefen Erik Höglunds beslut är med andra ord totalt på sin rätta plats här.

Förskrivningsbehörigheten rörande narkotiska läkemedel kommer dras in senare i år. Ett lätt beslut för HSAN.

Närmast blir det intressant att se om han kommer låta sig läkarundersökas av den läkare som nämnden anvisar.
__________________
Senast redigerad av ForumInformation 2013-03-09 kl. 15:26. Anledning: bokstav
Citera
2013-03-09, 15:48
  #17
Medlem
Kommentarer till repliker i ärendet

Citat:
Ursprungligen postat av Nono.
Vad är ovanligt stora doser?
Det finns ingen exakt nivå/gräns för det strängt taget. Det säger sig självt höll jag på att säga. I det här fallet är det likväl klockrent som jag ser det att TG legat över en gräns om vad som kan sägas vara tillbörligt. Det handlar också om en långvarig (över)förskrivning. I SoS:s anmälan som skickades in till HSAN i onsdags skriver handläggaren rörande en del av bakgrunden att det i ett fall t.ex. har handlat om en förskrivning som uppgick till 124 tabletter per dag – ett stridande mot vetenskap och beprövad erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Det här långa och på sätt och vis bortglömda inlägget förtjänar uppmärksamhet. Du pekar på en del av anledningarna (kanske) till att dylika förskrivningar ser ut som de gör. Intressant berättelse. (Visst kan läkare i någon mening rädda liv i en del fall.)

Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Verkar vara en bra utveckling i ärendet. Sverige har många med förskrivningsrätt (läkare) som utvecklat t.ex. ett opiatberoende som de behöver hjälp med att bryta samtidigt som deras patienter måste skyddas.
Kan du säga något mer? I vilken storleksordning finns det "opiatberoende-läkare" i Sverige? Och är just Granhol* en slik vad du uppfattar?

Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Bra skrivet! Tack. Illustrerar den absolut galna svenska narkotikapolitiken. Som tur är så är det fler och fler yngre läkare som inser att nuvarande och rekommenderade naziattityd till missbrukare inte fungerar och inser att opiatmissbruk är en sjukdom.
Nja, att ansvarsnämnden och socialstyrelsen är i illustrativ samklang med svensk narkotikapolitik tycker inte jag stämmer.
Om nu HSAN inskränker TG:s förskrivningsrätt (vilket de kommer göra), handlar de fel då? Om du anser det: varför är det ett felaktigt beslut?
Citera
2013-03-27, 10:32
  #18
Medlem
Verkar saknas någon heltäckande statistik för hur många läkare som missbrukar. Den statistik som finns, om tillgänglig, är för dem som fått sin förskrivningsrätt kringskuren pga. överförskrivning. Kan vara en bra åtgärd om det är deras enda problem, läkare är dyra att utbilda, men täta tester av ev. eget missbruk borde göras, särskilt när missbruk tidigare konstaterats. Sådana här missbruk är svåra att bryta och kan göra, inte minst en en läkare, farlig för "kunden".
Citera
2016-12-24, 14:09
  #19
Medlem
AllarNs avatar
Är det någon som vet vad den här mannen för nu för tiden?

Han verkar vara skriven på en privat vårdcentral i Borlänge. Se: http://www.merinfo.se/person/Borl%C3...61/boc13-23d27

Är det någon som vet hur det blir med en läkare som förlorat rätten att förskriva narkotiska läkemedel?

Kan dom fortfarande arbeta som t ex. distriktsläkare?

Att han inte kan förskriva narkotiska läkemedel innebär ju en viss begränsning i vad man kan behandla. Dock kan jag av egen erfarenhet konstatera att vissa läkare inte skriver ut narkotiska preparat överhuvudtaget ändå. Han kanske blir att tillhöra den kategorin läkare nu istället.
Citera
2016-12-27, 19:20
  #20
Medlem
AllarNs avatar
Jag har nu fått reda på att Thomas Granholm är medicinskt ansvarig (!) på Läkarhuset i Borlänge där han även är folkbokförd. Jag undrar om dom känner till hans bakgrund?
__________________
Senast redigerad av AllarN 2016-12-27 kl. 19:23.
Citera
2017-02-24, 07:42
  #21
Medlem
AllarNs avatar
Granholm ska enl. uppgift tjänstgöra i Smedjebacken just nu.
Citera
2017-11-04, 17:42
  #22
Medlem
AllarNs avatar
Han är tillbaka och tjänstgör i Borlänge. Det finns nya anmälningar Ang. Honom hos IVO. bi får se hur det går denna gång.
Citera
2018-12-05, 00:25
  #23
Medlem
AllarNs avatar
Nu har den omtalade läkaren bytt namn till Thomas Niklasson som ser ut att var boende i Borlänge igen. Dock ej folkbokförd på Vårdcentral läkarhuset som han var tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback