Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-08, 15:46
  #1
Medlem
eradicos avatar
Till att börja med, det här är ingen "tyck synd om mig"-tråd men däremot vill jag reflektera över hur dålig den svenska psykvården faktiskt är utifrån mina egna erfarenheter.

Jag har varit deprimerad till och från sedan när jag var tretton år gammal. Det är mycket som har varit orsaken till det här, dåliga familjeförhållanden främst men även en hel del annat. Första gången jag mådde så dåligt att jag ville ta mitt liv var jag sexton år gammal, jag misslyckades dock eftersom att min bästa polare hittade mig. Hon såg till att jag kom i kontakt med psykatrin och jag fick efter en rad av utvärderingar där jag träffade kuratorer med fler djupa personliga problem än jag själv till slut träffa en psykolog. Tio KBT-träffar senare ansågs jag vara frisk och jag mådde i ärlighetens namn mycket bättre. Jag träffade min nuvarande sambo, fixade till betygen och högskoleprovet och kunde i slutändan välja mellan att läsa till civilingenjör i samhällsplanering eller till jurist. Eftersom att jag gärna vill jobba med något som hjälper människor så valde jag samhällsplaneringen, planen är att efter examen försöka få jobb på SIDA/engineers without borders.

Det tog dock inte lång tid innan jag blev deprimerad igen och nu sitter jag verkligen fast. I Augusti detta året blev jag deprimerad, hamnade på psykakuten som skulle ge mig remiss. Det hände dock inte, utan de slarvade bort den. Därefter gick jag till en klinik för unga vuxna, som skickade vidare mig till en psykatriker som skrev ut zoloft och atarax. Någon remiss fick jag inte där heller. Till slut så tröttnade jag och gick till ungdomsmottagningen, där kom jag i kontakt med en kurator som i princip uteslutande ägnar sig åt alternativa behandlingsmetoder som inte fungerar. Jag har försökt att byta men inte heller fått hjälp att byta, resurserna räcker inte får jag höra.

För snart tre veckor sedan var jag på vårdcentralen, fick träffa en distriktsläkare som skrev ut ännu mer psykofarma och lovade att skriva en remiss till mig. Något mer om den här så kallade remissen har jag inte hört och jag börjar nu bli orolig att aldrig få den hjälp jag behöver.

På tre månader har jag alltså varit på fyra olika ställen och jag är på väg till det femte nu. Jag räknar kallt med att inte få hjälp på den här sidan jul. Så gott det går kämpar jag på med skolan, ser till att inte kugga tentorna men det är också allt jag orkar. Jag vill inte bli sjukskriven, jag vill inte få några förmåner som någon annan student inte har men däremot så vill jag träffa en psykolog och få den hjälp jag behöver för att leva ett värdigt liv.

Jag kan även tillägga att jag jobbat och betalat skatt sen jag var femton år gammal. Hade jag däremot sparat dessa pengarna hade jag garanterat varit frisk nu. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ärdet här dessutom vansinnigt, om jag blir sämre så kommer jag inte längre att klara skolan och den stora frågan är vad som händer då. Hur många omtentor ska det svenska samhället betala för min del?

Det här är min erfarenhet från den svenska psykvården. Är det rimligt att det är såhär rörigt? Är över fyra månader av aktivt sökande en rimlig tid för att få hjälp?
Citera
2012-11-09, 23:21
  #2
Medlem
Kaitas avatar
Kämpa på. Psykiatrin är en myndighet och myndigheter är oftast jäkligt långsamma. Ett råd, SIDA låter fint och ideellt, men är inte det i verkligheten. Plugga klart. Engagera dig i tex nån förening, organisation eller politiskt. För hjälp kan du vända dig till RSMH för antingen tips eller möjlighet att snacka med andra med liknande erfarenheter. Tänk bara på att det är människor som inte är friska. Känns det bra, ok. Om inte bra stöd, avbryt.
Lycka till!
Citera
2012-11-10, 01:03
  #3
Medlem
Exakt! Psykiatrin är ett skämt. Jag fick vänta i ett halvår på att få träffa en psykiater som skulle vara min terapeut. Andra gången jag träffade honom ställde han väldigt privata frågor om mitt sexliv, skulle känna innanför min tröja (berättade att jag hade halsbränna ibland) och innan jag gick därifrån gav han mig 200 kr ur egen plånbok, "jag känner verkligen för dig" var hans förklaring. Psykiatrin går inte att lita på...
Citera
2012-11-10, 01:26
  #4
Medlem
cdxz11s avatar
asså de kan ju ha skickat remisserna vidare till ngn mottagning men de har ju 3 månader på sig o erbjuda dig en tid där enl vårdgarantin, men ja jag håller med är fullständigt orimligt att folk som mår dåligt ens ska behöva vänta så länge som man idag kan få göra på vissa håll.
Citera
2013-03-17, 14:12
  #5
Medlem
iban36s avatar
JAG GÅR PÅ SVERIGES BÄSTA PSYK MOTTAGNING. Världens bästa läkare och en otroligt "för bra för att vara sann" ängel till sjuksköterska. Jag har också varit missnöjd och varit i krig med psyk vården i snart 15 år. sen fick jag Dr. Keresztesi som läkare och en ängel (B.F) till sköterska. Jag kan faktiskt inte komma på ord som kan förklara hur tacksam, nöjd och överraskad jag är med vården jag får av dom. Hela mottagningen (nästan i alla fall), är toppen bra, trots att jag kan vara otroligt påfrestande, påstridig och otrevlig att ha o göra med ibland. Men jag känner verkligen att dom tycker om mig på min mottagning och att jag inte ses ner på bara för att jag har psykiska problem.
Helt enkelt bästa mottagningen i Sverige, utan tvekan!!! Upplands Väsby öppenpsykiatriska mottagning. I LOVE BRA VÅRD, och jag trodde inte det fanns att få i sverige alls, men det gör det på min mottagning=).
Citera
2013-03-19, 09:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldguld
Exakt! Psykiatrin är ett skämt. Jag fick vänta i ett halvår på att få träffa en psykiater som skulle vara min terapeut. Andra gången jag träffade honom ställde han väldigt privata frågor om mitt sexliv, skulle känna innanför min tröja (berättade att jag hade halsbränna ibland) och innan jag gick därifrån gav han mig 200 kr ur egen plånbok, "jag känner verkligen för dig" var hans förklaring. Psykiatrin går inte att lita på...


Han borde anmälas! ANMÄL! Om du orkar.
Citera
2013-03-24, 11:02
  #7
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Hur många omtentor ska det svenska samhället betala för min del?

Det låter som att du lever på studiemedel från CSN. För att psykiatrin ska bli intresserad av dig måste du först bli av med studielånen och gå över på socialtjänstens försorg istället.

När du väl har kommit till oss inom socialtjänsten ordnar vi snabbt så att du får en diagnos och en varaktig kontakt med psykiatrin. Upp till närmsta socialkontor med dig, marsch pannkaka !
Citera
2013-03-24, 19:44
  #8
Medlem
jsn94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldguld
Exakt! Psykiatrin är ett skämt. Jag fick vänta i ett halvår på att få träffa en psykiater som skulle vara min terapeut. Andra gången jag träffade honom ställde han väldigt privata frågor om mitt sexliv, skulle känna innanför min tröja (berättade att jag hade halsbränna ibland) och innan jag gick därifrån gav han mig 200 kr ur egen plånbok, "jag känner verkligen för dig" var hans förklaring. Psykiatrin går inte att lita på...
Dafuq?! Låter som en särskild behandling, med andra ord övergepp. Härligt med pengar ändå, eller?
Citera
2013-04-11, 16:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldguld
Exakt! Psykiatrin är ett skämt. Jag fick vänta i ett halvår på att få träffa en psykiater som skulle vara min terapeut. Andra gången jag träffade honom ställde han väldigt privata frågor om mitt sexliv, skulle känna innanför min tröja (berättade att jag hade halsbränna ibland) och innan jag gick därifrån gav han mig 200 kr ur egen plånbok, "jag känner verkligen för dig" var hans förklaring. Psykiatrin går inte att lita på...

Kan finnas skäl kolla om det finns info om aktuell psykiatriker innan man ens inleder en kontakt. Man kan kolla om det finns någon bedömning på t.ex.: www.doktorsguiden.se www.rejta.se
Citera
2013-05-02, 17:51
  #10
Medlem
Kan bara instämma, har också haft en hel del
kontakt med psykvården och det är verkligen
ett skämt.

Pallar inte dra hela min historia med jösses vilken sörja.
Citera
2013-05-12, 19:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Kan bara instämma, har också haft en hel del
kontakt med psykvården och det är verkligen
ett skämt.

Pallar inte dra hela min historia med jösses vilken sörja.

Ja, sörja, men med kanske vissa guldkorn, som man dock inte orkar vaska fram när man mår dåligt...

Råd: försök få någon närstående, som mår bra, kolla upp vårdgivare, t.ex. på adressen i tidigare inlägg.
Citera
2013-05-14, 01:32
  #12
Medlem
Har du någonting med psykvården att göra finns bara ett sätt sök upp din doktors telefon numer och marknads för honom riktigt bra vissa vilka finna KBT tjänster han har. Efter som det inte är förbjudet att annonsera ut hans tjänster eller hur han behandlar dig för hela världen. Se dock till att ditt namn kan kopplas till dig. Se så på han nu!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback