Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-04-28, 12:16
  #25
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordionface
Varför inte fortsätta då ? Du behöver ju inte gå in 110 %. + Varför blev sparringen hårdare ? Sparring ska aldrig överstiga 60 / 70 % utan handla om tekniker. Givetvis kan man få lite små ont men det vänjer du dig vid. Eller så skippar du sparringen.

Jag menar, Vrf lägga tid på något du tycker är tråkigt när det finns något du tycker är kul ?

Sen antar jag att ni sparras med benskydd, tandskydd, MINST 14 oz handksar ( bross på vikt ) och suspensuar.

Alltså sparringen kan komma in när som helst på de två klubbarna jag prövade. Kändes fegt att säga att man inte ville sparras när alla andra i lokalen körde det.

Hade en polare jag gick med, vi körde bara vi två ett tag, men det kändes ohållbart i längden. Att man glömde tandskyddet var inget de såg som ett problem, var bara att köra ändå.

Vill inte gå till ett ställe och säga nej till sparringen varje pass. Sen få blickar av de andra som säger att man är en pussy. Thaiboxning tränar man med sparring för att bli bättre helt enkelt. Like it or leave it.

Jag valde leave it.
Citera
2014-04-28, 12:21
  #26
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Byt till bjj eller brottning. Finns knappast någon tuffare träning än brottning och du slipper smällarna samtidigt som du lär dig självförsvar. Vet dock inte om det går att börja brottning som vuxen. Bjj och judo funkar dock. Annars finns tex taekwondo där du lär dig sparkas men också slipper smällar i huvudet.

Tränar själv mma och går amatörmatcher just nu. Har inget problem med smärtan men är jävligt rädd för smällar i ansiktet då man tänker på alla.fd boxare som inte ens kan torka sig i stjärten efter de skitit idag. Något så litet som en hjärnskakning är extremt farligt långsiktigt.

Ja men det är det jag menar. Antingen så går man in för det eller så skiter man i det. Man kan inte vara rädd för smällar mot huvudet i mma/thai, det ingår. Vår tränare i Thai lät så där härligt seg i huvudet som man bara gör när man fått för många smällar. Inget jag ville bli alltså. Jag jobbar med ett akademikeryrke, jag har inte råd att bli ett reetard pga en hobby. Kör man truck är det en annan grej.

Men hur kan du gå mma-matcher och vara rädd för en hjärnskakning? Det kommer hända förr eller senare

Brottning är jag ointresserad av. Judo är tråkigt. Bjj vet jag ej vad det är. Taekwondo skulle kunna vara ett alternativ men är inte sugen.
Citera
2014-04-28, 19:51
  #27
Avstängd
Krystalls avatar
Du lär ha lärt dig grunderna. Varför inte satsa på egenträning ett tag, tills du byggt upp en snabbhet, mer kraft och bättre tekniker?

Jag har tränat kampsport i över 10 år och har fått ut mycket av egenträning. Fokusera på de delar du anser du är dålig på.

Nu är väl min situation kanske inte så överensstämmande med de flesta andras, då jag tränat en del utomlands med privattränare, men helt klart är egenträning med säck eller redskap underskattat.

Kräng på dig ett par 1-2 Kg ankelvikter och ta ett par veckor att träna kraft för att få mer kraft i sparkar och slag. Träna snabbhet, guard och rörelsemönster. Det finns hur många UT-kanaler som helst med tips och trix för snabbare fotabete, bättre teknik etc.

Våga byta kampsport ett tag. Jag har kört allt från Aikido till Thai. Det finns alltid aspekter och tekniker som gynnar en i slutändan.
Citera
2014-04-28, 19:54
  #28
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Ja men det är det jag menar. Antingen så går man in för det eller så skiter man i det. Man kan inte vara rädd för smällar mot huvudet i mma/thai, det ingår. Vår tränare i Thai lät så där härligt seg i huvudet som man bara gör när man fått för många smällar. Inget jag ville bli alltså. Jag jobbar med ett akademikeryrke, jag har inte råd att bli ett reetard pga en hobby. Kör man truck är det en annan grej.

Men hur kan du gå mma-matcher och vara rädd för en hjärnskakning? Det kommer hända förr eller senare

Brottning är jag ointresserad av. Judo är tråkigt. Bjj vet jag ej vad det är. Taekwondo skulle kunna vara ett alternativ men är inte sugen.

Måste du gå matcher? Att någon skulle bli mentalt handikappad av sparring har jag aldrig hört talas om. Börja träna TKD eller Kung Fu. Tar dock bra tid innan du får göra något kul, men bra träning och bra grund för om du senare vill träna andra system.
Citera
2014-04-29, 10:09
  #29
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Måste du gå matcher? Att någon skulle bli mentalt handikappad av sparring har jag aldrig hört talas om. Börja träna TKD eller Kung Fu. Tar dock bra tid innan du får göra något kul, men bra träning och bra grund för om du senare vill träna andra system.

Nej jag tänker inte gå matcher. Dock tror jag du underskattar sparringens effekt.

Har två polare som tränat olika kampsporter men slutade båda med Thaiboxningen då de fick huvudvärk dagen efter träning många gånger. Just pga sparringen. Thaiboxning är en hård sport, det är bara att acceptera.

Dock vore det grymt att köra pass med säck osv med en PT, men kostar inte det skjortan?
Citera
2014-04-29, 17:51
  #30
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Nej jag tänker inte gå matcher. Dock tror jag du underskattar sparringens effekt.

Har två polare som tränat olika kampsporter men slutade båda med Thaiboxningen då de fick huvudvärk dagen efter träning många gånger. Just pga sparringen. Thaiboxning är en hård sport, det är bara att acceptera.

Dock vore det grymt att köra pass med säck osv med en PT, men kostar inte det skjortan?

Klart det gör lite ont, men det är ju sporten. Hockey gör ganska ont också, precis som Wakeboard.

I Sverige är det nog ganska dyrt tyvärr, men jag har ju haft förmånen att bo i Thailand i över 4 år, så har haft privattränare där. Kostar nästan ingenting där och då får man ändå en Lumpini champion eller en som tränat champions.

Åk på träningsläger där.
Citera
2014-04-30, 09:10
  #31
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Nej jag tänker inte gå matcher. Dock tror jag du underskattar sparringens effekt.

Har två polare som tränat olika kampsporter men slutade båda med Thaiboxningen då de fick huvudvärk dagen efter träning många gånger. Just pga sparringen. Thaiboxning är en hård sport, det är bara att acceptera.

Dock vore det grymt att köra pass med säck osv med en PT, men kostar inte det skjortan?

Men om du kört Thai något år borde du kunna hitta ett gym med säck och bara köra själv? Det går att hitta bra säckprogram på nätet.
Citera
2014-04-30, 11:13
  #32
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Klart det gör lite ont, men det är ju sporten. Hockey gör ganska ont också, precis som Wakeboard.

I Sverige är det nog ganska dyrt tyvärr, men jag har ju haft förmånen att bo i Thailand i över 4 år, så har haft privattränare där. Kostar nästan ingenting där och då får man ändå en Lumpini champion eller en som tränat champions.

Åk på träningsläger där.

Har spelat hockey, där är det inget upprepat våld mot huvudet hela tiden, det är fördelen. Däremot fler och värre skador.

Okey, kan tänka mig att det var schysst upplevelse!
Citera
2014-04-30, 11:14
  #33
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Men om du kört Thai något år borde du kunna hitta ett gym med säck och bara köra själv? Det går att hitta bra säckprogram på nätet.

Ja, gäller att det är en Thai-säck också. Funderar faktiskt på att skaffa det själv i framtiden om jag bor lite större då.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback