Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-08, 10:39
  #1
Medlem
jaybones avatar
Som rubriken lyder är jag ganska ny inom thaiboxning. Väldigt kul träning så här långt, har fått boxa/sparka/knäa mitsar och fått genomgångar. Gick in för det här då jag tröttnade på gymmet och ville pröva nått nytt.

Men jag är lite intresserad av att veta hur det ser ut med träningen när man blir bättre på det här. Satt och kollade på ett pass innan mitt startade. Det var rätt så våldsamt tyckte jag, folk sparrade utan hjälm och nån fick en smäll så att näsblodet rann. Lite överdrivet tycker jag personligen.

Min ambition är att jag kan ta en del stryk utan problem, dock vill jag inte slå ut nån tand eller bryta näsan. Ser all thaiboxningsträning ut så här med sparring utan hjälm? Finns det olika vägar att gå inom träningen?

Någon med erfarenhet som kan informera?
Citera
2012-11-08, 10:57
  #2
Medlem
Tror inte det är något problem att köra med huvudskydd om du vill det när det blir dags för sparring. Slå ut en tand ska du inte behöva göra, använd tandskydd. Däremot näsblod och liknande är något man får räkna med om man kör lite hårdare sparring, behöver inte ens vara speciell hård för den delen om man har lite känslig snok.

Om du inte är bekväm med sparring så sparras man inte utan fortsätter och kör, mitts, teknik och fys. Men sparring är det naturliga steget i thaiboxning, sporten går ju ut på att fightas och vinna över en motståndare.
Citera
2012-11-08, 11:18
  #3
Medlem
Du får räkna med en smäll då och då. Du behöver inte oroa dig för tänderna, tandskydd räcker bra. Jag tvivlar på att det bara är trasiga tänder och brutna näsor som oroar dig. Snarare att du är lite kinkig i det stora hela över att bli nedtagen på jorden men du kommer in i det ska du se
Citera
2012-11-08, 11:49
  #4
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Du får räkna med en smäll då och då. Du behöver inte oroa dig för tänderna, tandskydd räcker bra. Jag tvivlar på att det bara är trasiga tänder och brutna näsor som oroar dig. Snarare att du är lite kinkig i det stora hela över att bli nedtagen på jorden men du kommer in i det ska du se

Haha vad baserar du det på?

Nej helt ärligt vill jag inte gå runt och se ut som ett ollon i ansiktet bara för att jag tränar kampsport. Tycker mer det är kul att lära sig lite grejer än att bli en fighter än så länge iaf.
Citera
2012-11-08, 11:56
  #5
Medlem
Jesusdidnttaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Haha vad baserar du det på?

Nej helt ärligt vill jag inte gå runt och se ut som ett ollon i ansiktet bara för att jag tränar kampsport. Tycker mer det är kul att lära sig lite grejer än att bli en fighter än så länge iaf.


Köp en egen hjälm och ha på sparringen? Sedan om din klubb kör alldeles för hård sparring så får du säga till den du sparras med, lyssnar dem inte så är det en dålig klubb.
Citera
2012-11-08, 12:20
  #6
Medlem
Grodaifickans avatar
Näsblod hör till, förstår inte problemet. Det heter thaiboxning och inte thaikuddkrig av en anledning. När du väl börjat sparras lär du som någon sagt dessutom märka att det inte krävs särskilt mycket för att vissa ska blöda näsblod och det är absolut inte en indikation på att sparringen skulle vara anmärkningsvärt hård.
Citera
2012-11-08, 13:37
  #7
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michigan
Tror inte det är något problem att köra med huvudskydd om du vill det när det blir dags för sparring. Slå ut en tand ska du inte behöva göra, använd tandskydd. Däremot näsblod och liknande är något man får räkna med om man kör lite hårdare sparring, behöver inte ens vara speciell hård för den delen om man har lite känslig snok.

Om du inte är bekväm med sparring så sparras man inte utan fortsätter och kör, mitts, teknik och fys. Men sparring är det naturliga steget i thaiboxning, sporten går ju ut på att fightas och vinna över en motståndare.

Okej får ser hur jag gör i framtiden med sparringen. Har bara kört några veckor än. Hursomhelst är det en av de bästa träningsformerna jag prövat hittills, jävligt kul och jobbigt!
Citera
2012-11-08, 15:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Haha vad baserar du det på?

Nej helt ärligt vill jag inte gå runt och se ut som ett ollon i ansiktet bara för att jag tränar kampsport. Tycker mer det är kul att lära sig lite grejer än att bli en fighter än så länge iaf.

Hehe ne jag skojade lite bara. Jag kan tänka mig att många som går från gym till kampsport ogillar tanken på att eventuellt åka på stryk av tandpetarna på klubben Men som sagt var du kan ju alltid använda hjälm om du vill och sparring är som att kommunicera utan ord, du märker på din partner hur han vill ha det och är det någon som ignorerar det så säg rakt ut att du vill köra lite lugnare bara, det är inget konstigt med det
Citera
2012-11-08, 21:32
  #9
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Haha vad baserar du det på?

Nej helt ärligt vill jag inte gå runt och se ut som ett ollon i ansiktet bara för att jag tränar kampsport. Tycker mer det är kul att lära sig lite grejer än att bli en fighter än så länge iaf.
Att man blöder ibland om man får en smäll på näsan är väl inget underligt, dessutom är det inget som säger att du inte får ha hjälm på dej, det står dej helt fritt att använda en om det känns bättre för dej. Jag själv har klubbkompisar som sparrar med hjälm, inget konstigt alls med det.

Att man får tänder utslagna och näsor avslagna under sparring är ju något som definitivt hör till ovanligheterna. Till att bgörja med så sparrar man naturligtvis under inga omständigheter utan tandskyddet istoppat, även om det finns idioter som gör det ändå, för det andra så går det ju alltid att säga "ta det lugnare" i en sparring, så det lär knappast inträffa att du ser ut som ett ollon i ansiktet av bara sparring, det skulle möjligen vara om nån av dina klubbkompisar passade på med sitt egna vid ett obevakat ögonblick
Citera
2012-11-09, 09:34
  #10
Medlem
jaybones avatar
Uppdatering.

Körde nybörjaresparring igår. Man fick köra low kicks och slag mot överkroppen, inget mot huvudet. Var riktigt kul, det roligaste passet hittills. Hehe körde med polaren som också är nybörjare så det var kul. Sen skulle man byta partner, till höger om mig står en neger på 2 m och ca 100 kg+ i rena muskler, byter snabbt till en snubbe till vänster .

Det hela resulterade i att jag fick en smäll på överarmen som nog kommer bli ett blåmärke. Men kul hade jag!
Citera
2012-11-09, 18:16
  #11
Medlem
Jag har aldrig fattat varför vissa kör så hårt på vanlig sparring.. Det är väl ok om man har ett speciellt sparringpass där man har som uttalat mål att blockera telegraferade smällar som kommer med full kraft där alla kör med garden högt hela tiden, men att köra normal sparring fast med full kraft så är det ju som upplagt för en knockout. Vilket är direkt kontraproduktivt.
Citera
2012-11-10, 01:05
  #12
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Beror ju helt på vad man har för syfte med sin thaiboxningsträning. Vill man bli världsmästare så kommer man få käka hårda smällar på träningarna. Vill man bara träna för att det är kul eller som motion så kan man ju slippa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback