Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-07, 19:34
  #1
Medlem
Jag köpte en oöppnad kopia av tv-spelet Master Levels for Doom 2. Ett mycket ovanligt spel komplett med låda, i sig självt. Och denna var som sagt oöppnad. Jag betalade drygt 100 dollar för spelet och väntade att få spelet i samma kcalitet som jag köpte det i.

Men jag fick spelet idag, och jag redan på, posten började jag ana negrer i busken. jag fick betala 300nok för tullen, vilket jag tyckte var konstigt eftersom det var ett begagnat föremål. Men det var bara en försmak av analvåldtäkten som väntade.

När jag kom hem så öppnar jag paketet direkt, och jag ser att jag har fått rätt spel jag betalat för. Men när jag inspekterar lådan lite närmare så ser jag att någon har skurit upp plasten på undersidan, och tagit spelets oskuld ifrån mig. Jag blev helt chockad, jag hade planerat att få det signerat tillsamnans med några andra id software relaterade objekt. Men det känns nu rätt meningslöst.

Har tullen rätt att förstöra allt som kommer i deras händer bara för att det kan kanske finnas lite koks i lådan? Dom kunde ju iaf ha ringt mig innan dom valt att skita mig i ansiktet.

Har dom rätt att göra såhär? Jag kommer ringa imorgon men jag vill veta vilken sida av lagen jag står
Citera
2012-11-07, 19:42
  #2
Medlem
ni4ns avatar
Osäker på att dom ens behöver misstänka nånting, var glad att dom inte drog ditt spel mellan skinkorna och skicka det till dig ny lackerat.
Citera
2012-11-07, 19:43
  #3
Avstängd
Six10s avatar
Jag är övertygad om att dom har den rätten, du har förmodligen köpt spelet av en pundare och vid tullen så har en hund markerat ditt paket.
Citera
2012-11-07, 19:44
  #4
Medlem
CureMes avatar
Det är klart de har, och varför skulle de ringa dig? För att håna dig lite mer?

"bara så du vet så öppnar vi ditt paket nu"

Eller
"Haru knark i lådan?"

"Näe"

"ok, bra, då slipper vi öppna den!"
Citera
2012-11-07, 19:50
  #5
Medlem
Dom har ju förstört den. Dom öppnade förseglingen på spelet och förminskade värdet till 25%. Hur fan kan dom ha rätt att göra det utan förvarning
Citera
2012-11-07, 20:04
  #6
Moderator
Allaballawallas avatar
De får göra så, men eftersom den norska tullen tillhör en av de mest utvecklingsstörda grupperna människor på planeten så ska man inte föra in något man inte är beredd att få förstört i det landet.

Beklagar att du var tvungen att lära dig det den hårda vägen, men nu vet du till nästa gång att det inte är landet att föra in någonting av värde i...
Citera
2012-11-07, 20:11
  #7
Medlem
Jag väntar på en oöppnad id Anthology. En samling som bara gjordes i 10000 exemplar 1996. Vad kan jag göra för att inte bli lurad på tusentals kronor den här gången också?
Citera
2012-11-07, 20:17
  #8
Medlem
De får lov att öppna bäst farao dom vill. Jag har en gång i tiden arbetat på ett flygfraktbolag där vi röntgar alla paket, ser vi eller luktar någonting som är misstänkt så öppnar vi upp paketet direkt.

Så, nej de har inte gjort någonting fel. Jag har öppnat något liknande det du beskrev och då hade de strött i knark i cd boxen(minimalt), antagligen för att testa och se om vi öppnar det. Tullen kom och hämta det senare. Kanske inte har något med detta att göra men tänkte ändå berätta för dig att det finns en anledning till varför vi gör det. Det är inte för att jävlas, jag var alltid väldigt noga med att inte förstöra någonting och att röntga paketet från flera olika håll innan beslut om att öppna upp det togs. Sedan röntgar man objektet likadant för att där försäkra sig om att det är från just den boxen (eller vad det nu är) man ser det misstänkta i. Kan bara beklaga. Ber om ursäkt för att inlägget är rörigt, skriver på telefonen och käringen skriker på mig.
__________________
Senast redigerad av SirWho 2012-11-07 kl. 20:27. Anledning: Tillägg
Citera
2012-11-07, 20:24
  #9
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandorin
Jag väntar på en oöppnad id Anthology. En samling som bara gjordes i 10000 exemplar 1996. Vad kan jag göra för att inte bli lurad på tusentals kronor den här gången också?

Är det så jäkla ovärderligt får du väl för fanken åka dit och hämta det själv?
Citera
2012-11-07, 20:31
  #10
Medlem
Civile99s avatar
Det är väl bara att plasta in skiten igen med ny plast om det nu är så viktigt för dig?
Citera
2012-11-07, 20:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Är det så jäkla ovärderligt får du väl för fanken åka dit och hämta det själv?

Ja det är sjukt att ett av världens rikaste länder ska vara ett sånt jävla u-land
Citera
2012-11-07, 20:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandorin
Jag köpte en oöppnad kopia av tv-spelet Master Levels for Doom 2. Ett mycket ovanligt spel komplett med låda, i sig självt. Och denna var som sagt oöppnad. Jag betalade drygt 100 dollar för spelet och väntade att få spelet i samma kcalitet som jag köpte det i.

Men jag fick spelet idag, och jag redan på, posten började jag ana negrer i busken. jag fick betala 300nok för tullen, vilket jag tyckte var konstigt eftersom det var ett begagnat föremål. Men det var bara en försmak av analvåldtäkten som väntade.

När jag kom hem så öppnar jag paketet direkt, och jag ser att jag har fått rätt spel jag betalat för. Men när jag inspekterar lådan lite närmare så ser jag att någon har skurit upp plasten på undersidan, och tagit spelets oskuld ifrån mig. Jag blev helt chockad, jag hade planerat att få det signerat tillsamnans med några andra id software relaterade objekt. Men det känns nu rätt meningslöst.

Har tullen rätt att förstöra allt som kommer i deras händer bara för att det kan kanske finnas lite koks i lådan? Dom kunde ju iaf ha ringt mig innan dom valt att skita mig i ansiktet.

Har dom rätt att göra såhär? Jag kommer ringa imorgon men jag vill veta vilken sida av lagen jag står

Jag beklagar verkligen för spelet! och alla ni som sitter och säger "du kan la plasta in det igen" eller "det är fan bara ett spel" ni får ju fan skärpa er. Aldrig hört talats om värdet blir högre om den är i så kallad "mint condition"?

Ni kanske inte ser det som en stor grej men som en samlar (som dock jag inte är) men kan ändå sätta mig in i frustrationen man får om man köper något så dyrt och sedan får det mer eller mindre förstört på vägen.

Sen kan jag ju hålla med om att sådana grejer kan ju vara bra att hämta själv och inte få det skickat (dock har du väl antagligen lärt dig en läxa) den hårda vägen.

Men förstår också tullverkat varför dom öppnar också, dom får ju såklart göra det om dom har misstankar om något och tvekar stort på att dom gör det med flit för att förstöra för dig.

Hoppas du kommer på en bättre idé med de andra du har köpt.

MVH
jensen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback