Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2012-11-08, 02:35
  #73
Medlem
Gambias avatar
Otroligt glädjande, hoppas och tror att elden kan sprida sig fort nu. Redan nästa år röstar ännu fler amerikanska delstater, bland annat på nytt i Kalifornien, och Kanada kan snart legalisera de med, folkopinionen finns. När jättarna i väst sagt sitt måste väl Europa vakna upp. Vem vet, om Danmark är först ut så kanske vi kan få se en rekordsnabb kappvändning i vårt eget avlånga land. I alla fall om några politiker har stake att svälja stoltheten och våga se saker ur ett annat perspektiv.

Framtiden ser grön ut. Nu ska jag ut på en segergås!!
Citera
2012-11-08, 02:44
  #74
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuban
Givetvis, det är ju en drog det handlar om, som snorungar varken behöver för att överleva eller kan kontrollera.
Jag tror svenskarna överlag är ganska tillfreds med den statliga regleringen av alkohol, liksom jag.
Det enda negativa är den extrema punktbeskattningen, vars existensberättigande ingen riktigt kan styrka och samtidigt låta logisk.
Det finns otroligt mycket negativt med systembolaget, och jag har väldigt svårt att se hur man kan styrka dess existensberättigande.

Jag köper 100 gånger hellre mitt gräs på ett mysigt privatägt café a la Amsterdam än av ett träigt och sovjetdoftande monopolbolag som försöker motverka förekomsten av det de själva säljer.

Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Avkriminalisering är precis vad det är, att inte längre straffbelägga.
Legalisering innebär reglering och taxering. Dvs skattesatser, reglering för import och export etc.
Du pratar strunt. Bägge förslagen inkluderar ålders- och mängdgränser (regleringar) samt bestämmelser för vad beskattningspengarna ska gå till (taxering).
Citera
2012-11-08, 13:16
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spookasem
Vilket båda lagförslagen har förberedda, de har till och med bestämt hur skatteintäkterna skall spenderas. Enligt Colorados lagförslag till exempel skall 40% av skatteintäkterna gå till delstatens skolor. Vad menar du egentligen?
Jag påpekade bara skillnaderna mellan legalisering och avkriminalisering eftersom flera inte förstod skillnaden tidigare i tråden.
Citera
2012-11-08, 13:17
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Du pratar strunt. Bägge förslagen inkluderar ålders- och mängdgränser (regleringar) samt bestämmelser för vad beskattningspengarna ska gå till (taxering).
Vad fan snackar du om? Jag påpekade bara skillnaderna mellan avkriminalisering och legalisering. Både Colorado och Washington har legaliserat precis som du säger och jag har inte påstått annat.
Citera
2012-11-08, 13:25
  #77
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prmanentwack
Hur kan de ens tveka i frågan? Detta är ju ett utmärkt sätt att minska kriminaliteten. Cannabis är dessutom den största inkomstkällan för väldigt många gäng osv, som ju faktist är den största fienden i "The war on drugs".
Med en "regulated market" så kan det dessutom tjänas pengar i form av skatter, i en jävla massa former.

För mig känns det iaf som ett självklart val.

Eftersom att cannabis kommer att konkurrera med läkemedelsbolagen gällande sömntabletter och smärtstillande så finns det tvivel över hur dom ska kunna handskas med detta försäljningsstopp som kommer att uppstå.

Då folk kan odla sin medicin hemma själva så är det ju svårt att ta betalt för den..
Citera
2012-11-09, 04:11
  #78
Medlem
S-cups avatar
Måste säga att jag blev förvånad över att hitta den här icke nedlåtande videon angående legaliseringen på SVDs "förstasida" http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ma...er_7655692.svd
Citera
2012-11-13, 22:17
  #79
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Vad fan snackar du om? Jag påpekade bara skillnaderna mellan avkriminalisering och legalisering. Både Colorado och Washington har legaliserat precis som du säger och jag har inte påstått annat.
Du skrev "Avkriminalisering är precis vad det är," och jag med flera tolkade det som att du med det åsyftade lagändringarna i nämnda delstater.
Citera
2012-12-15, 00:49
  #80
Medlem
Kanske en dum fråga men har någon en aning om hur det går för dem nu? Jag menar är deras grann stater överflödande med CB, får de in mycket pengar, vad gör det med alla överblivna poliser som inte längre behövs? Länk till någon intressant sida skulle uppskattas!
Citera
2012-12-15, 01:03
  #81
Medlem
runkstrumpas avatar
Verkar trots allt som att dom federala myndigheterna kommer se igenom fingrarna med Cannabis i dom delstater som legaliserade.
Kanske kommer det bli slappare från FBI och DEA i hela USA?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/ma...ts-i-delstater
Citera
2012-12-15, 03:09
  #82
Medlem
WTtjackiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skraparigraven
Kanske en dum fråga men har någon en aning om hur det går för dem nu? Jag menar är deras grann stater överflödande med CB, får de in mycket pengar, vad gör det med alla överblivna poliser som inte längre behövs? Länk till någon intressant sida skulle uppskattas!

Statliga organisationer håller på att utreda hur legaliseringen ska ske, så det är inte fullbordat ännu. Dem ka lämna in rapporten senast, eller det ska bli fullt lagligt december 2013. inte föränn då kommer du se affärer och dylikt. men just nu så har polisen slutat arrestera folk för cannabis så det är dekriminaliserat i praktiken
Citera
2013-08-03, 02:36
  #83
Medlem
UMs avatar
Är det någon som vet hur det ser ut i Colorado nu? Har de öppnat coffeshops och/eller har det blivit någon sorts drogturism öht?

Ny straffstatestik osv osv?
Citera
2018-11-17, 21:13
  #84
Medlem
hrwdtjs avatar
Numera är det 10 delstater.

Citat:
Michigan becomes 10th state to allow recreational marijuana

Marijuana advocates scored a number of substantial ballot victories in the middle of the country on Election Day, chief among them the legalization of recreational marijuana in Michigan, which becomes the 10th state in the nation to approve recreational use of the drug.

“Michigan will be the first state in the Midwest to end marijuana prohibition and replace it with a system in which marijuana is regulated for adult use,” Marijuana Policy Project deputy director Matthew Schweich, who directed the legalization campaign, said in a statement. “Adults will no longer be punished for consuming a substance less harmful than alcohol, and rather than having to resort to the illegal market, they will be able to access it safely and legally from licensed businesses.”

https://www.washingtonpost.com/busin...=.e7977f9224d7
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback