Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-12-27, 22:03
  #37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ingen speciellt välskriven artikel av Lindeborg, men det kan mycket väl vara att hon har rätt.

Ingen historiker har lagt fram några bevis och det gör saken irriterande, för det har pratats om det här i snart hundra år. Alla verkar dock eniga om att Haijby var en kriminell skitstövel och dessutom sinnessjuk. Den genomhederlige Vilhelm Moberg försökte på 50-talet få lite rätsida på fakta, men det var nog inte så lätt på den tiden, och han lyckades inte riktigt med det.

Jag funderar på om det kanske var så att Gustav V egentligen var en tvättäkta pedofil?

Jag ifrågasätter inte i sig att Gustaf V var homosexuell. Man kanske kan säga att det finns i viss mån mer eller mindre välgrundade misstankar om det. Men det tycks alltså inte finnas några bevis. Är uppgifterna Moberg refererat de enda som finns?

Historikerna borde ha intresse av att reda ut fakta i frågan eftersom påståendet förekommer så obehindrat i debatten. Inte ens om det stämmer att Gustaf kladdat på chaufförer i hög ålder gör det ju honom till utlevande homosexuell. Har släkten Bernadotte uppgifter om att han t ex begick övergrepp på pojkar vilket ju ibland spekuleras om kan man argumentera för att att hovet i så fall för att ge offren upprättelse borde sluta mörka det.
Citera
2021-12-28, 17:20
  #38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
- - - Har släkten Bernadotte uppgifter om att han t ex begick övergrepp på pojkar vilket ju ibland spekuleras om kan man argumentera för att att hovet i så fall för att ge offren upprättelse borde sluta mörka det.

Det är mycket kungafamiljen "borde" göra... Tror dock att det sista man vill är att det börjar rotas i detta ånyo. Betänk att vare sig t ex Liberace eller Roy Cohn någonsin "kom ut" - skulle vilja sätta "ryktena" kring V-Gurra i den kategorin: så många indicier att det helt enkelt måste vara sant. Själv har jag som nämnts i tråden en förstahandskälla - som om det skulle behövas...
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback