Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-06, 17:12
  #1
Medlem
Om jag förstått det hela rätt så är Ubuntu's server version utan GUI.

Då man inte är nån Linux master vore det lämpligt att ha ett OS med GUI i mitt fall. Kan man köra desktop versionen på en server som är tänkt att vara en filserver? Finns det några nackdelar?
Citera
2012-11-06, 17:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4ngep4nge
Om jag förstått det hela rätt så är Ubuntu's server version utan GUI.
Så är det, men det finns inget som hindrar att du installerar ett GUI i serverversionen.
Citat:
Ursprungligen postat av m4ngep4nge
Kan man köra desktop versionen på en server som är tänkt att vara en filserver?
Självklart går det. Det är ju inte direkt så att ett GUI omöjliggör servertjänster.
Citat:
Finns det några nackdelar?
Tja, det slösas resurser i onödan samt att stabiliteten påverkas. På en server vill man inte ha något igång i onödan.
Citera
2012-11-06, 17:31
  #3
Medlem
ok

men verkar väl ändå som att jag kommer att köra fast om jag kör serverversionen...har en ftp server som ligger på ubuntu som jag styr via SSH, så jag kan väl lära mig, men ser ut som att jag inte har tid med någon läroperiod just nu

denna server (en DELL PowerEdge R720XD) ska mest användas som lagring och ersätta billiga Netgear hårddisk NAS typ, så prestandan lär väl ändå vara femtielva ggr bättre.
Citera
2012-11-06, 17:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4ngep4nge
ok

men verkar väl ändå som att jag kommer att köra fast om jag kör serverversionen...har en ftp server som ligger på ubuntu som jag styr via SSH, så jag kan väl lära mig, men ser ut som att jag inte har tid med någon läroperiod just nu

denna server (en DELL PowerEdge R720XD) ska mest användas som lagring och ersätta billiga Netgear hårddisk NAS typ, så prestandan lär väl ändå vara femtielva ggr bättre.
En ftp-server för hemmabruk är ju faktiskt inte så speciellt prestandakrävande så att det borde vara något problem. Kör på det och fixa en CLI-server när du har lärt dig lite mer. Så svårt är det inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback