Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-25, 08:46
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Tankar kommer och går av sig själv ja, men du kan styra in ditt tänkande i önskad riktning, Jag rekommenderar starkt Wayne W Dyers bok "Du ser det när du tror det". Författaren lever inte längre men var en amerikansk psykolog och självförverkligande-guru som har hjälpt miljontals människor världen över till ett bättre liv, bland annat genom att ta död på myten att man inte kan styra sina tankar och känslor. En mycket läsvärd bok.

Men med ett sådant sätt blir det än mer tänkande och det är inte själva tänkandet i sig som är problemet utan hur mycket tankar du har. För innehållet är egentligen orelevant när du inser att en tanke bara är en illusion. Det var detta som Buddha, Jesus och Rumi menade. Även dagens stora spirituella ledare som Sadhguru och Echart Tolle. Var lite nyfiken på att det kanske finns något där av betydelse bortom tänkandet. Nämligen varandet.
Citera
2018-12-12, 20:07
  #278
Medlem
MonsterRipps avatar
Har lite av ett dilemma då det händer att jag ibland får panikattackliknande attacker som verkar utlösas av stress eller ilska, när det väl händer så självskadar jag för att få tillbaka kontrollen. Det stora problemet är att jag är truckförare på ett sjukhus och blev kallad till chefen för ett tag sedan om att de fått flera samtal om att personalen bland annat tycker det är obehagligt och jobbigt när jag får en attack och det jag gör för att behålla någon form av kontroll. Förstår dem verkligen för det är ingen vacker syn och vill självklart inte ha dessa attacker eller skada mig själv, men vet inte vad jag ska göra för att bli av med dem.

Tog upp ämnet med min sköterska på Vuxenpsyk och vi kom fram till att eftersom jag alltid har använt exponering för att komma över tidigare hinder så borde jag rida ut ångesten. Men chefen vill helst att jag ska säga till om jag känner på mig innan jag får en attack, men är ju i kulverten och kör plus kan inte "känna det" förens det händer.

Bryr mig inte om jag outar mig själv just nu, men skulle hemskt gärna vilja ha råd på hur jag ska gå tillväga då jag inte vet vad jag ska göra.
Citera
2018-12-14, 21:50
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterRipp
Har lite av ett dilemma då det händer att jag ibland får panikattackliknande attacker som verkar utlösas av stress eller ilska, när det väl händer så självskadar jag för att få tillbaka kontrollen. Det stora problemet är att jag är truckförare på ett sjukhus och blev kallad till chefen för ett tag sedan om att de fått flera samtal om att personalen bland annat tycker det är obehagligt och jobbigt när jag får en attack och det jag gör för att behålla någon form av kontroll. Förstår dem verkligen för det är ingen vacker syn och vill självklart inte ha dessa attacker eller skada mig själv, men vet inte vad jag ska göra för att bli av med dem.

Tog upp ämnet med min sköterska på Vuxenpsyk och vi kom fram till att eftersom jag alltid har använt exponering för att komma över tidigare hinder så borde jag rida ut ångesten. Men chefen vill helst att jag ska säga till om jag känner på mig innan jag får en attack, men är ju i kulverten och kör plus kan inte "känna det" förens det händer.

Bryr mig inte om jag outar mig själv just nu, men skulle hemskt gärna vilja ha råd på hur jag ska gå tillväga då jag inte vet vad jag ska göra.


Jag har haft panikattacker tidigare i mitt liv innan jag mådde så bra som jag gör nu. Som du säger så kan det vara "stress", "ilska", "frustration". Men anledningen till mina "" är att det är en skillnad på att se det som stress och tankar av stress. För det är när du tar dessa tankar av stress eller ilska på allvar som det mycket väl kan leda till en panikattack. För att få en tanke om stress eller ilska, det är inte så farligt men om du börjar tro på den och även du börjar tänka kring tänkandet, ja då blir ditt sinne grumligt av alla tankar och du mår dåligt. Du kan i alla situationer i livet låta tankar av stress eller ilska passera utan att ens lägga någon vikt vid dom. För dom är inget annat än tankar.
Försök inte styra hur du fungerar, systemet klarar sig bäst när vi inte lägger oss i. Lev med livet istället!
Citera
2018-12-23, 06:49
  #280
Medlem
Mullrets avatar
Min KBT handledare skrev på sitt whiteboard.

" Släppa taget - gå vidare i livet "
" Acceptans "

Bägge delarna hänger ihop. Sluta grotta ner sig kring sådant som förevarit och acceptera att livet kan vara orättvist.

Addera andningsövningar, motion och att man får se till att träffa kompisar, vara ute i samhället med mera. Allt för dämpa negativa tankar. Man får se framåt helt enkelt, och kanske då med en markör som en resa, middag eller annat positivt. Kommer man i tankeloop kring sin ångest, så får man slå bort de tankarna med något positivt.

Ett sätt som jag provat när man har svårt att somna är att man tänker sig igenom den senaste bilturen, promenaden eller annan fysisk aktivitet. Då brukar man somna nästan direkt när hjärnan slipper gå på högvarv ned negativa tankar.

För undvikande av negativa tankar på dagen så brukar jag läsa någon intressant bok, plus det surrar lite musik i bakgrunden. Kombinationen blir då bra när två faktorer sysselsätter hjärnan och negativa tankar tappat fotfästet. Tre tankebanor blir då en för mycket.

För mig är KBT en stor hjälp, hoppas tipsen ovan kan hjälpa någon annan stackare. En KBT terapeut lyssnar dessutom på dig, och ger dig råd hur du skall agera för att få ett bättre sinne. Dessutom kan terapeuten oftast förklara för dig varför du har negativa tankar. Och hur du skall ta dig ur en negativ spiral.

Gå till KBT kostar som ett vanligt besök på VC.
Mår ni dåligt, gå dit. Terapeuten har tystnadsplikt, så era tankar kan ventileras fritt.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2018-12-23 kl. 07:03.
Citera
2019-02-12, 19:23
  #281
Medlem
Jeltzins avatar
Mina tips
  • Meditera dagligen - detta har hjälpt mig otroligt mycket. Finns en jättebra meditation på youtube om du söker på "root chakra healing meditation"
  • Gör Yoga
  • Aktivera dig fysiskt, gå på promenader
  • Försök spendera tid i naturen
  • Gå på massage
  • Ta varma bad
  • Duscha kallt på morgonen (varmt, kallt, varmt, kallt, varmt, kallt) så länge du orkar. Försök fokusera på din andning och att andas så fullt som möjligt. Bli ett med kylan. Tvinga dig inte för mycket utan ta det lite i taget så mycket som känner att du orkar med)
  • Försök lära dig att slappna av i kroppen (det är pga. att du har blivit så djupt spänd i kroppen som du mår som du gör)
  • Google på Trauma Releasing exercises - väldigt bra övning för att lära sig släppa på stress i kroppen
  • Gå och prata med någon så du får hjälp att processera den jobbiga period du gått igenom, det kan ytterligare hjälpa till med att släppa på de anspänningar som den har burit med sig
  • Börja läsa böcker, bra avkopplingssätt
  • Försök att vakna vid regelbunden tid

Sen genomgående handlar det om tålamod och att hålla sig till ett beprövat recept för att bli bättre. Du har samlat på dig spänningar under lång tid, kanske längre än vad du tror. Nu ska du lära dig att släppa på dessa. Meditation är ingen dunderkur, det är ett verktyg som du kan använda för att slappna av. Men det kanske tar 6 månader daglig användning innan du börjar lära dig hur du ska använda det, det är ett subtitlt verktyg. Det handlar inte om att du "ska komma ur bubblan" och sen är allt tillbaka som det var förut, en utmattning är ofta en typ av uppvaknande och leder till att du lägger om din livsstil. Så ser det för vad det är, du har hela livet på dig att praktisera att bli mer närvarande och du kommer ta dig ur bubblan om du bara lär dig att slappna av på djupet och komma i kontakt med dig själv, det kan jag lova dig.
Citera
2019-03-03, 03:57
  #282
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Hej

Jag har varit djupt deprimerad i snart ett år och "halft" deprimerad innan dess.
Jag undrar, hur vet man när är frisk igen, och hur känns det? Jag har i stort sett glömt bort hur det känns att må bra och vara "frisk"

Vaknar man upp och mår bra helt plötsligt? Eller mår man bättre över tid tills man är frisk? Hur funkar det?

Äter ingen medicin eller andra droger. Tänkte låta "tiden läka såren" ifall det går. Annars får jag väl börja med medicin.

Tacksam för svar

mvh
Citera
2019-03-15, 21:18
  #283
Medlem
Vad finns det för kul statistik?
Satt och tänkte på alla omedvetna/odiagnosticerade diagnoser
Vilken är den vanligaste diagnosen som folk inte vet att de har, impulsivitet?

Tänkte på alla år jag själv inte fattade att jag hade social fobi
Citera
2019-03-17, 13:51
  #284
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Hej

Jag har varit djupt deprimerad i snart ett år och "halft" deprimerad innan dess.
Jag undrar, hur vet man när är frisk igen, och hur känns det? Jag har i stort sett glömt bort hur det känns att må bra och vara "frisk"

Vaknar man upp och mår bra helt plötsligt? Eller mår man bättre över tid tills man är frisk? Hur funkar det?

Äter ingen medicin eller andra droger. Tänkte låta "tiden läka såren" ifall det går. Annars får jag väl börja med medicin.

Tacksam för svar

mvh

Det vet man bara. Man mår helt enkelt inte dåligt. Träffar du någon som du pratar med? Då kan man bättre förstå hur man mår.
Citera
2019-03-18, 10:50
  #285
Medlem
RingInteSnutens avatar
Hur kan man gå framåt och börja uppskatta livet?.

Jag har ett hyffsat bra jobb, fin sambo, mm... Utifrån sett så skulle många anse att jag lever ett gott liv, och inte borde ha något att vara upprörd över.

När jag var 12 försökte jag ta livet av mig, och sedan dess har ingenting blivit bättre. Jag har självklart ansett att självmord inte är svaret, i vilket fall inte i något sånär ung ålder.

Här kommer problemet, jag ser ingen mening med att vakna och gå till jobbet fem dagar i veckan, för att senare ha två dagar ledigt sedan börjar vi om... 29år kvar av denna skit. Det har gått så långt nu att jag har gått från social utotriktad person till att knappt prata... har inte längre någonting att säga jag vill bara ta mig till slutet.

Vad kan man göra för att lära sig uppskatta livet?
Citera
2019-03-22, 23:54
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Hur kan man gå framåt och börja uppskatta livet?.

Vad kan man göra för att lära sig uppskatta livet?

Det som hjälpt mig mycket är att hitta en hobby, försöka göra grejer man verkligen tycker är roligt och som man ser fram emot.
Citera
2019-03-23, 13:20
  #287
Medlem
Håll dig vid liv. När samhället väl kommer med det rätta svaret är du glad att du väntade.
Citera
2019-04-13, 16:47
  #288
Medlem
Jag hör ofta röster istället för ljud t.ex när jag duschar så när ljuden från duschen varierar så hör jag ord som passar in i ljudet. sprutar jag på duschlocket två gånger i rad så bildas alltså två ord eller ett ord med två ”böjningar” typ ”ro-bin” så blir det Robin dock i duschljudet så det låter som duschen pratar och inte en person. Nån som förstår detta? Kan nån ge förslag? Hur får man bort skiten utan medicin?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback