Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-23, 17:55
  #253
Medlem
Citat:
Särskilt viktigt i Svea hovrätts dom i det stora assistansmålet är att brottsrubriceringen ändrats säger åklagaren Martina Winslow som är nöjd med utslaget.
– Mig veterligen är det första gången man gör den här bedömning.

Citat:
Skillnaden mot tingsrättens dom är att man valt att rubricera grova bidrag till grova bedrägerier. Vi tror att det är viktigt, säger Martina Winslow.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21158584.ab
Citera
2015-07-23, 18:03
  #254
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Jag fick det till 2 svenskar i inlägget ovan ditt.

har man svenskpass så är man svensk fast du vill eller inte



om du var född i afrika och flyttade till sverige
skulle du vara afrikan eller svensk?
Citera
2015-07-23, 18:29
  #255
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
har man svenskpass så är man svensk fast du vill eller inte



om du var född i afrika och flyttade till sverige
skulle du vara afrikan eller svensk?

Sluta spela dum. Du vet mycket väl att de inte är svenskar så ta ditt skitsnack och dra härifrån.
Citera
2015-07-23, 18:51
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
har man svenskpass så är man svensk fast du vill eller inte



om du var född i afrika och flyttade till sverige
skulle du vara afrikan eller svensk?

Nä, då är man svensk medborgare men inte etnisk svensk! Jävla pajas.


Hade jag åkt tunnelbana i Afrika (nä vänta det finns ju ingen) så hade jag varit en neger i Afrika enligt miljöboven Åsa Råååmson. Men nä, det förstår alla att man inte blir.

Jag kan ALDRIG bli en gambian eller en kines. Är du själv en neger?



Men nu är vi OT.

Noterade 2 svenska namn, är möjligen det första drivande?
Citera
2015-07-25, 21:54
  #257
Medlem
vet någon om fup finns? eller om Hel*n Melk*michel fick fängelse?
Citera
2015-07-26, 08:52
  #258
Medlem
BigKermits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
har man svenskpass så är man svensk fast du vill eller inte



om du var född i afrika och flyttade till sverige
skulle du vara afrikan eller svensk?
Du anar inte hur fel ute du är grabben.
Citera
2015-07-26, 08:59
  #259
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Nä, då är man svensk medborgare men inte etnisk svensk! Jävla pajas.


Hade jag åkt tunnelbana i Afrika (nä vänta det finns ju ingen) så hade jag varit en neger i Afrika enligt miljöboven Åsa Råååmson. Men nä, det förstår alla att man inte blir.

Jag kan ALDRIG bli en gambian eller en kines. Är du själv en neger?



Men nu är vi OT.

Noterade 2 svenska namn, är möjligen det första drivande?

Hur får du ihop det med kvinnan som heter Malin Ingrid Margaretha Yürekci, är hon inte heller svensk?
Eller gäller din regel endast ena vägen?
Citera
2015-07-27, 22:29
  #260
Medlem
Continental Ops avatar
Är det nån som vet varför åklagarna inte yrkat på utvisning för nån? Har inte hittat nåt om hur länge de hade bott i sverige och vad de hade för medborgarskap etc. Skummade lite i Åklagarmyndighetens PM om utvisning pga. brott och tyckte faktiskt att det här var sådan slags brottslighet där man borde drämma till med det oxå om det går.

Läste lite i domen på zeteo idag och det är ju svindlande summor som hela den här apparaten har kostat samhället, varje försvarare ska t.ex. ha runt en mille i ersättning bara för kostnader i hovrätten. Det finns lite humor i att hovrätten skurit i nästan varenda kostnadsräkning i just detta mål.

Det är riktigt tråkig historia det här och då menar jag faktiskt inte bara det här vanliga gnället om "blattar" som utnyttjar det svenska systemet på ett helt skamlöst sätt (alla inblandade och då inte bara de tilltalade utan även deras anhöriga som troligen känt till detta borde skämmas) utan även det att det här är ett lysande exempel på att den offentliga sektorn i Sverige håller på att bryta samman. De centrala myndigheterna i Sverige går på knäna och har inga marginaler att driva sin verksamhet inom. Det handlar allt mer om att hafsa undan ärenden enligt minsta motståndets lag och privata aktörer tillåts få alltför stort spelrum. Eftersom det inte finns några marginaler i verksamheterna saknas erforderliga kontrollrutiner kan den här typen av brott kan pågå så lång tid.
Citera
2015-07-27, 22:39
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Hur får du ihop det med kvinnan som heter Malin Ingrid Margaretha Yürekci, är hon inte heller svensk?
Eller gäller din regel endast ena vägen?

Yürekci är ett syrianskt efternamn och det är inte ovanligt att kulturberikare tar svenska namn.

Har du någon kommentar av resten (32 av 34)? Eller är du bara en godhetsrunkande "antirasist"?
Citera
2015-07-27, 22:45
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Är det nån som vet varför åklagarna inte yrkat på utvisning för nån? Har inte hittat nåt om hur länge de hade bott i sverige och vad de hade för medborgarskap etc. Skummade lite i Åklagarmyndighetens PM om utvisning pga. brott och tyckte faktiskt att det här var sådan slags brottslighet där man borde drämma till med det oxå om det går.

Läste lite i domen på zeteo idag och det är ju svindlande summor som hela den här apparaten har kostat samhället, varje försvarare ska t.ex. ha runt en mille i ersättning bara för kostnader i hovrätten. Det finns lite humor i att hovrätten skurit i nästan varenda kostnadsräkning i just detta mål.

Det är riktigt tråkig historia det här och då menar jag faktiskt inte bara det här vanliga gnället om "blattar" som utnyttjar det svenska systemet på ett helt skamlöst sätt (alla inblandade och då inte bara de tilltalade utan även deras anhöriga som troligen känt till detta borde skämmas) utan även det att det här är ett lysande exempel på att den offentliga sektorn i Sverige håller på att bryta samman. De centrala myndigheterna i Sverige går på knäna och har inga marginaler att driva sin verksamhet inom. Det handlar allt mer om att hafsa undan ärenden enligt minsta motståndets lag och privata aktörer tillåts få alltför stort spelrum. Eftersom det inte finns några marginaler i verksamheterna saknas erforderliga kontrollrutiner kan den här typen av brott kan pågå så lång tid.


Det är tyvärr sällan att utvisning ens yrkas. Kanske för att åklagarna vet om att nämndemännen är übervänster (en SD-nämndeman i migrationsdomstolem ville de att han skulle uteslutas pga hans politiska hemvist )

Alltså hela det svenska rättsystemet är helt uppfukkat!
Citera
2015-07-28, 22:52
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Yürekci är ett syrianskt efternamn och det är inte ovanligt att kulturberikare tar svenska namn.

Har du någon kommentar av resten (32 av 34)? Eller är du bara en godhetsrunkande "antirasist"?

10 av de 35 ursprunligt åtalade är "svenskar" (8 med helsvenska namn, en gift med en syrian och en med eventuellt finskklingande namn). Vet inte riktigt vad detta har med målet att göra i sig.

On-topic: Någon som sitter på domarna från hovrätten och har möjlighet att ladda upp dem?
Citera
2015-08-27, 15:11
  #264
Medlem
spoilers avatar
"Ett drygt 30-tal personer som fällts i Sveriges dyraste rättegång, assistansmålet i Södertälje, överklagar sina domar till Högsta domstolen.

Däribland de båda huvudmän, en från Nyköping, som dömts till 5,5 respektive sex års fängelse för att ha lurat staten på runt 30 miljoner kronor i ersättningar och bidrag."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6242058
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback