2012-11-05, 16:04
Medlem
Hej.

Mitt AB äger bilen som jag kör i tjänsten och även privat. Låt oss säga 70% i tjänst och 30% privat.

Varje månad förmånbeskattas jag för bilen - cirka 3000 kr.

Måste jag föra körjournal för milen i tjänsten trots förmånsbeskattningen?

Räcker det att föra journal över de "privata" milen?

Tack på förhand för svar.

MVH
Citera
2012-11-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Hej.

Mitt AB äger bilen som jag kör i tjänsten och även privat. Låt oss säga 70% i tjänst och 30% privat.

MVH

Skulle rekommendera att förra journal på båda, blir lättare senare som det blir revision.
Men fråga hur din revisor vill ha det, många nöjer sig med tjänstebilen och att övrigt blir privat.

Sen att endel privat mil blir i tjänsten är inte hela världen... :-)
Citera
2012-11-05, 19:32
Medlem
Det du kör privat behöver du absolut inte föra någon journal över eftersom du förmånsbeskattas. I tjänsten ska du föra journal om du vill att företaget ska betala drivmedlet, betalar du det själv, så skulle jag säga att det är totalt onödigt att för journal.
Citera
2012-11-06, 10:16
Medlem
Tack för era svar. Jag kan direkt säga att jag vill helst slippa att föra journal om det är möjligt. Det tar bara massa tid. I dagsläget görs enligt följande:

AB äger bilen
AB betalar allt drivmedel vid tankning
Jag för journal för företagsresor
Jag för journal för privata resor
Jag förmånsbeskattas cirka 3000 kr/mån
Jag betalar drivmedelsförmån på mina privata resor

Är det så här det skall gå till eller kan jag slippa föra journal på mina företagsresor.
Dvs bara föra journal på de privata resorna.

Tack på förhand.

Mvh
Citera
2012-11-06, 21:16
Medlem
För att inte bli beskattad för drivmedelsförmån för de resor du gör i tjänsten måste du föra journal över tjänsteresorna.
Citera
2012-11-06, 22:01
Medlem
Citat:
Tack för era svar. Jag kan direkt säga att jag vill helst slippa att föra journal om det är möjligt. Det tar bara massa tid. I dagsläget görs enligt följande:

AB äger bilen
AB betalar allt drivmedel vid tankning
Jag för journal för företagsresor
Jag för journal för privata resor
Jag förmånsbeskattas cirka 3000 kr/mån
Jag betalar drivmedelsförmån på mina privata resor

Är det så här det skall gå till eller kan jag slippa föra journal på mina företagsresor.
Dvs bara föra journal på de privata resorna.

Tack på förhand.

Mvh

Har samma upplägg som dig, för dock bara journal över det som används i tjänst, och resterande blir privat. Detta var så min revisor ville att jag skulle dokumentera körningen.
Citera
2012-11-07, 18:38
Medlem
Bonkabonkas avatar
Jag skulle säga att om du tankar på AB så kommer du även bli förmånsbeskattad för bränsle vilket kan bli onödigt dyrt. Betala allt privat och ta ut ersättning för det du kört i tjänsten.

I annat fall måste du föra någon slags anteckning/journal på vad du åkt, annars kan Skatteverket förmånsbeskatta dig för allt bränsle, även om du kört i tjänsten!
Citera
2012-11-07, 18:58
Medlem
Tack för svar!

Hmmm, känner mig lite osäker på detta eftersom olika alternativ kommer som förslag.

Tror nog att jag kör vidare på mitt upplägg trots att det är extremt tidskrävande och krångligt.

Är det någon som har erfarenhet av digital körjournal. Har hört att det kan kopplas till bilen men vet inte om det är bra.

MVH
Citera
2012-12-07, 05:43
Medlem
HemligaArnes avatar
Citat:
Tack för svar!

Hmmm, känner mig lite osäker på detta eftersom olika alternativ kommer som förslag.

Tror nog att jag kör vidare på mitt upplägg trots att det är extremt tidskrävande och krångligt.

Är det någon som har erfarenhet av digital körjournal. Har hört att det kan kopplas till bilen men vet inte om det är bra.

MVH

Skaffa elektronisk. Funkar strålande. Kolla www.telliq.se . Den använder jag. Upplevde de som seriösa till skillnad från många andra jag tittade på.
Citera
2012-12-07, 09:47
Medlem
Citat:
Hej.

MVH

Hej,

När mina kunder kommer till mig med denna fråga brukar jag rekommendera att dom för journal över alla resor. I slutändan blir det mindre tjafs om dom blir granskade.

Om dom "inte vill" så är mininum att dom för journal över sina resor i tjänsten. Det man måste kunna dokumentera för att slippa drivmedelsförmånen är att man gjort en resa i tjänsten, dvs med kundnamn och sträcka. Det räcker inte med att ha en lista på sina privata mil.
Citera
2013-01-21, 13:06
Medlem
Hur blir det om man är säljare, och åker till ex. Örebro och tittar runt efter potentiella kunder. Då kan man ju inte skriva vilken adress man åker till efter som man kanske åker runt i Örebro som i slut ändan blir flera mil...
Och hur blir det tex. om jag själv tankar in för några hundra i månaden? Då kan det bli svårt för skattv. att kolla om körjournalen stämmer exakt om de jämför journalen mot bensinräkningarna. (om företaget står för all bensin).
Citera
2013-01-29, 12:29
Medlem
Lånar tråden lite

Säg att jag har ett AB och äger 100%. Jag är den enda anställda. Jag väljer att köpa min bil privat men kommer att använda den i tjänsten. Då kommer jag alltså kunna ta ut ersättning för det, ca 18kr milen? Är det ersättning som jag tar ut från mitt företag skattefritt eller hur funkar det? För då är det ju ändå "mina pengar" som går åt? Fattar inte riktigt det här..

Får jag tillbaka ersättningen till företaget av staten senare eller hur funkar det.? Nån med lite mer vett i skallen får gärna förklara detta för mig. Har räknat ut att jag nästan kommer köra mer privat än i tjänsten så känns som jag tjänar mer på att köpa bilen privat? Rätt eller fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in