Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-05, 11:48
  #1
Medlem
AceKadabras avatar
Än en gång är det Danmark som visar vägen; söker nya vägar då dom förra inte lett någonstans.

En förskola i Danmark, Skamby, har börjat separera på pojkar och flickor tre förmiddagar i veckan då pojkarna ska få snickra.

DN
GP

Hur kommer detta att anammas i Sverige? Vad är detta för en förskola? Religiös? Får flickorna också snickra? Måste killarna göra det?
__________________
Senast redigerad av AceKadabra 2012-11-05 kl. 12:07. Anledning: Förtydligande.
Citera
2012-11-05, 12:01
  #2
Medlem
roggeees avatar
Så småningom kommer någon svensk förskola göra något liknande, men vi ligger ju helt klart efter våra skandinaviska grannar när det gäller att ifrågasätta genusvetenskapen.
Citera
2012-11-05, 13:44
  #3
Medlem
Brillmongos avatar
Det verkar vara en vanlig kommunal förskola. Deras Hemsida.
Danskarna ser till skillnad från svenskarna inte att deras livsuppgift är att vara så PK som möjligt.
Citera
2012-11-05, 14:54
  #4
Medlem
skotittares avatar
Vad gör man med de pojkar som inte vill snickra? Tvingar man dem?
Citera
2012-11-05, 15:02
  #5
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Vad gör man med de pojkar som inte vill snickra? Tvingar man dem?

Ja varför inte liksom?
Citera
2012-11-05, 15:03
  #6
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
Ja varför inte liksom?

Det du menar är att i längden ska man tvinga in barn i vissa roller?
Citera
2012-11-05, 15:18
  #7
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Det du menar är att i längden ska man tvinga in barn i vissa roller?
Vad gör du med barn som inte vill läsa matematik?
Citera
2012-11-05, 15:32
  #8
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
Vad gör du med barn som inte vill läsa matematik?

Vi pratar alltså om barn från sex år och nedåt. Det är förskola och inte skola, det är en viss skillnad.

Och man låter väl ändå inte bara ena könet läsa matematik, eller?
Citera
2012-11-05, 15:36
  #9
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Vi pratar alltså om barn från sex år och nedåt. Det är förskola och inte skola, det är en viss skillnad.

Och man låter väl ändå inte bara ena könet läsa matematik, eller?
Nu har danskarna bestämt att pojkar ska hålla på med snickeri. Så om en pojke inte vill snickra så kan man tvinga honom ja.
Citera
2012-11-05, 15:41
  #10
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
Nu har danskarna bestämt att pojkar ska hålla på med snickeri. Så om en pojke inte vill snickra så kan man tvinga honom ja.

Vilket jag tycker låter rätt sjukt. Det man gör är helt enkelt att försöka tvinga in barn i en viss könsroll istället för att låta dem välja själv.

Och ha den typen av tvingande aktiviteter i så ung ålder tror jag inte är särskilt bra rent pedagogiskt.

(Förövrigt så gäller detta enbart för en förskola och inte för hela Danmark.)
Citera
2012-11-05, 16:07
  #11
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Vilket jag tycker låter rätt sjukt. Det man gör är helt enkelt att försöka tvinga in barn i en viss könsroll istället för att låta dem välja själv.

Och ha den typen av tvingande aktiviteter i så ung ålder tror jag inte är särskilt bra rent pedagogiskt.

(Förövrigt så gäller detta enbart för en förskola och inte för hela Danmark.)
Pojkar leker bäst med pojkar i den åldern. Det tror jag att alla håller med om.

Det är bra pedagogiskt om man vill uppfostra pojkar till att bli män. Hade t.ex. min skola brytt sig mer om min framtid som vuxen man än vad jag "kände" för stunden (jag gillade att sy) som pojke hade jag säkert blivit mycket mer manlig och självsäker, nu blev jag istället skolad att bli en svag mes som kvinnor föraktar.

Jag har redan noterat att detta bara gäller en förskola. Du behöver inte hävda dig jag accepterar dig för den du är.
Citera
2012-11-05, 16:12
  #12
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
Pojkar leker bäst med pojkar i den åldern. Det tror jag att alla håller med om.

Det är bra pedagogiskt om man vill uppfostra pojkar till att bli män. Hade t.ex. min skola brytt sig mer om min framtid som vuxen man än vad jag "kände" för stunden (jag gillade att sy) som pojke hade jag säkert blivit mycket mer manlig och självsäker, nu blev jag istället skolad att bli en svag mes som kvinnor föraktar.

Jag har redan noterat att detta bara gäller en förskola. Du behöver inte hävda dig jag accepterar dig för den du är.

Tråkigt att höra att kvinnor föraktar dig. Tror dock inte att det har något med feminismen att göra. Eller att du inte fick snickra när du var liten.

Tvång är inte en bra pedagogisk metod. Speciellt inte när man är så ung. Då ska man istället locka med något som känns lustfullt. Om en pojke hellre skulle vilja sy än att snickra så ska han helt enkelt få göra det.
Det viktiga är att uppmuntra individens egna lust och intressen och inte tvinga på barnet det som någon annan tycker är rätt bara för att barnet har en snopp.

Om du är missnöjd med hur du är så går det säkert att ändra på det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback