Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-05, 05:50
  #1
Medlem
herbsngarlics avatar
Jeanette Erikssons pappa och morfar (samma person) började förgripa sig på henne när hon var 3-4 månader gammal. Hon tvingades uppleva sitt första samlag när hon var 4 år gammal och blev regelbundet våldtagen fram till hon var 15 år och flyttade hemifrån.

Övergreppen skedde genom att Jeanette spändes fast i bojor och fick en kudde placerad över ansiktet och när hennes pappa/morfar var klar kom mormor, som var väl medveten om övergreppen, och tvättade rent från blod och smörjde Jeanette med idomin.

Som 6-åring fördes hon till sjukhus då benen fastnade i "samlagsställning". Kramperna hindrade henne från att gå och flertalet åtgärder sattes in för att komma till bukt med problemet. Sjukhuset och myndigheterna visste om och tittade på, hennes signaler var tydliga men ohörda. Under tiden spelades en film in om Jeanettes tillstånd och efter 6 månader på sjukhuset då hon lärt sig att gå igen sattes hon i en taxi hem till sin pappa/morfar och incesten fortsatte i ytterligare 9 år.

Idag är Jeanette den enda i hela Sverige som är förtidspensionerad pga incest. Hon kan inte gå själv och har problem med att stoppa saker i munnen, t ex äta och borsta tänderna. Myndigheterna vägrar henne behandlingen hon ansökt om i 20 år och ingen vill ta upp fallet pga att det är preskiberat. Hon har medverkat i artiklar och även i radio och uppmuntrats av många till att skriva en bok. Idag försöker hon belysa och informera om övergrepp på barn men det är för döva öron.

Artikelserie från nyheter24:

15 år med incest - Del 1
Citat:
Hon lärde sig tidigt att vissa saker pratade man inte om. Det där som gjorde ont och blödde var en sådan sak. Det där med handbojorna och kudden som placerades över hennes ansikte var också en sådan sak. Men trots att ingen pratade, visste alla om övergreppen. Inte minst mormor som tog hand om Jeanette efter varje gång morfar förgripit sig på henne.
Citat:
Journalerna från 1967 svarar själva på frågan:

"Det är nödvändigt att flickan kommer från morfar. Ingen vet, men av flickans uppträdande befarar man någon slags incest från morfars sida mot flickan", står det med knackiga skrivmaskinsbokstäver.


15 år med incest - Del 2
Citat:
Jeanette pratar annars ofta om att "dra härifrån". Hon är trött på att allting i livet ska påminna om övergreppen hon blev utsatt för under 15 års tid av sin morfar. Trött på att ha en kropp som inte gått vidare, med stela ben som krampar och ibland blir lama precis som när hon var sex år och blev våldtagen varje dag. Hon är trött på att inte få jobba då hon blivit förtidspensionerad. Trött på att inte kunna sova, borsta tänderna eller bli kvitt minnesbilderna av morfar.


15 år med incest - Del 3
Citat:
– Jag kunde inte förstå varför du skickade hem mig till morfar när du visste att han våldtog mig, säger Jeanette och fortsätter:

– Du såg ju mina teckningar där jag hade målat massa rött.

– Men jag hade ingen uppfattning om att det var någon som sårade dig så att du blödde, man fick vara väldigt försiktig med sina tolkningar och man visste inte på den tiden att barn blev sexuellt utsatta, svarar Renate Josefsberg.

Radiodokumentären Inferno av Bengt Bok (Rekommenderas!)

Hon beskriver hur hon sedan hon var liten fantiserat om att strypa sin mamma och plocka ut hennes ögon och hur hon hatar sin kropp. Man får även höra delar av filmen. Väldigt svårt att ta till sig men väldigt viktigt att veta!

Jag sökte på detta men fann ingen tråd om henne vilket det är hög tid för! Det Jeanette vill är att folk ska lyssna och ta till sig och att en förändring ska ske. Hon säger att hennes eget liv är förstört men att det fortfarande finns framtida barn att hjälpa och rädda från det hon råkat ut för.

Vi kan väl börja med att diskutera om hur samhället ser ut för barn som utsätts för sexuella övergrepp av en familjemedlem. Hur bemöter vi incest och är det någon skillnad idag jämfört med då? Vad kan man som privatperson göra för att förändra och förbättra? Har ni själva någon insyn i eller erfarenhet från detta tabubelagda ämne?
Citera
2012-11-05, 06:39
  #2
Medlem
black_devils avatar
jävligt onödigt att ens nämna offret i detta sammanghang!!!

koncera er på gärningsmannen i stället jävla idioter!!!
Citera
2012-11-05, 06:45
  #3
Medlem
FBMinchias avatar
Fy fan!
Det här var ju "Äldreomsorgen i övre Kågedalen" upphöjt i tio.
Lever gm fortfarande och i så fall var?
Citera
2012-11-05, 06:48
  #4
Medlem
Norpheuss avatar
Dags att Flashback tar reda på vilka det var på sjukvården som nekade henne hjälp? De är i min mening medskyldiga till denna otroliga tragedi. Något sådant här får bara inte ske och därför måste alla inblandade få rättvisa.
Citera
2012-11-05, 07:18
  #5
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black_devil
jävligt onödigt att ens nämna offret i detta sammanghang!!!

koncera er på gärningsmannen i stället jävla idioter!!!

Hon vill inte vara anonym och medverkar med fullständigt namn i alla artiklar.

Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Fy fan!
Det här var ju "Äldreomsorgen i övre Kågedalen" upphöjt i tio.
Lever gm fortfarande och i så fall var?

Morfadern dog 1 vecka efter att Jeanette konfronterade honom i vuxen ålder. Det enda svaret han hade var skratt.

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Dags att Flashback tar reda på vilka det var på sjukvården som nekade henne hjälp? De är i min mening medskyldiga till denna otroliga tragedi. Något sådant här får bara inte ske och därför måste alla inblandade få rättvisa.

Psykologen ges vid namn i artikelserien, de har även träffats.

Jeanette är långt ifrån ensam. Aschberg hade henne på besök i radio1 och under programmet ringde det in väldigt många och berättade att de varit med om liknande. Incest och en familj samt myndighet som blundar och håller för öronen.
Citera
2012-11-05, 08:10
  #6
Avstängd
Sånt här är så jävla sjukt, hur kan det slå slint på det här sättet? Speciellt att mormodern hjälpte till, skit dras till skit? Jag vågar inte skriva exakt vad jag tycker men om hon verkligen visade signaler och att de misstänkte vad som egentligen hände så är det bara ännu sjukare.

Bortsett från att Jeanette är förtidspensionerad och säkerligen har trauman, mår hon någorlunda okej psykiskt med tanke på omständigheterna?
Citera
2012-11-05, 08:42
  #7
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florsocker
Sånt här är så jävla sjukt, hur kan det slå slint på det här sättet? Speciellt att mormodern hjälpte till, skit dras till skit? Jag vågar inte skriva exakt vad jag tycker men om hon verkligen visade signaler och att de misstänkte vad som egentligen hände så är det bara ännu sjukare.

Bortsett från att Jeanette är förtidspensionerad och säkerligen har trauman, mår hon någorlunda okej psykiskt med tanke på omständigheterna?

Det framgår klart och tydligt i Inferno och artikelserien att hon är väldigt skadad och mår extremt dåligt, det enda som håller henne vid liv är ansvaret över sin hund. Hennes liv är redan förstört och det säger hon själv, det handlar bara om att få ut detta nu så att så många som möjligt i framtiden kan bli hjälpta. Systemet behöver förändras. Hon berättar om allt i radiodokumentären, tipsar om att lyssna på den.

I journalen går att läsa "Flickan utsätts för någon form av incest av morfadern". Hon var 5 år när det skrevs.

EDIT: I utbildningsfilmen som spelades in när hon låg på sjukhus i ett halvår efter att hennes ben krampat fast i samlagsställning säger berättarrösten:

Citat:
She was lying down with her legs straight and slightly separated. The girl, and her unmarried mother, lived with her grandparents who are in their 50's. She had been grandfathers favorite but lately she could not tolerate him and would not see him at the hospital. Had the girl been troubled by a dirty man? The girl developed open aggressions, kicking, cursing and hitting, particularly her mother. Sexual fantasies were revealed. Is grandpa her father? Her mother was devoted to her grandfather and she herself was his favorite. Will she have a child with grandfather? He cried out with fear, "I havent done anything to her, just slapped her a little on the back".

Det låter som att han talar om en ny biofilm.
__________________
Senast redigerad av herbsngarlic 2012-11-05 kl. 08:52.
Citera
2012-11-05, 08:45
  #8
Medlem
dartagnas avatar
Så pappan har först våldtagit sin egen dotter och sedan dennes dotter (morfar) och tillika hans dotter (far)?
Men i artikelns nämna inget om det?
Citera
2012-11-05, 08:53
  #9
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
Så pappan har först våldtagit sin egen dotter och sedan dennes dotter (morfar) och tillika hans dotter (far)?
Men i artikelns nämna inget om det?

Ja, incest ligger i familjen. Jeanettes mamma blev också utsatt.
Citera
2012-11-05, 08:54
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Det framgår klart och tydligt i Inferno och artikelserien att hon är väldigt skadad och mår extremt dåligt, det enda som håller henne vid liv är ansvaret över sin hund. Hennes liv är redan förstört och det säger hon själv, det handlar bara om att få ut detta nu så att så många som möjligt i framtiden kan bli hjälpta. Systemet behöver förändras. Hon berättar om allt i radiodokumentären, tipsar om att lyssna på den.

I journalen går att läsa "Flickan utsätts för någon form av incest av morfadern". Hon var 5 år när det skrevs.

EDIT: I utbildningsfilmen som spelades in när hon låg på sjukhus i ett halvår efter att hennes ben krampat fast i samlagsställning säger berättarrösten:

Det låter som att han talar om en ny biofilm.

Om jag ska vara ärlig så är jag tillräckligt känslig för att inse att ju mer jag läser om det desto sämre mår jag, så det var medvetet av mig att inte lusläsa alla artiklar. Men tack för att du svarade mig.
Citera
2012-11-05, 11:59
  #11
Medlem
Uriah.Heeps avatar
Jag lyssnade på Aschberg-programmet när brottsoffret medverkade. Men det kom aldrig fram om morfarn/pappan hade utsatts för övergrepp som liten eller om han var svårt psykiskt störd. Är det någon på flashback som har läst eller hört något om det ? kan någon psykolog, terapeut eller liknande förklara varför mormorn aldrig slog larm vare sig när hennes dotter eller dotterdotter blev våldtagna ? vad är det för psykisk mekanism som accepterar incest ? Klart är att det var en helt jävla dysfunktionell familj och myndigheterna är ju lika dysfunktionella i detta fall. Man får hoppas att myndigheter har mer stake och mod nuförtiden. Helt förjävligt att brottsoffret fortfarande inte får hjälp av samhället. Hur fan kan man snacka om att brottet är preskiberat för att slippa ta tag i offrets fysiska och psykiska problem ?
__________________
Senast redigerad av Uriah.Heep 2012-11-05 kl. 12:01.
Citera
2012-11-05, 13:50
  #12
Medlem
quincys avatar
Helt ofattbart.
Beundransvärt att Jeanette fortfarande lever och kämpar för att hjälpa andra trots allt! Starkt! Hemskt att tänka på att liknande fall kanske troligen pågår just nu i Sverige någonstans..


Så INNÅT HELVETE störande att de allra värsta svinen nästan alltid verkar komma undan och bli outade först efter sin död tack vare fega vittnen och anhöriga!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback